سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر-آزاده جعفریان: گاهی تماشای ۲ نمایشگاه کنار هم از تفاوت نگاه‌ها خبر می‌دهد؛ تفاوتی که از زیبایی‌شناسی تصویری آغاز می‌شود اما با مکاشفه بیشتر، مخاطب را متوجه تغییرهای عمیق‌تر هم می‌کند که از زاویه نگاه، بافت فکری و جهان‌بینی هنرمندان نشات می‌گیرد.

نمایشگاه تجسمی

 شاید پیاپی دیدن 2 نمایشگاه نقاشی رضا عظیمیان جوان در نگارخانه اثر و آرمان یعقوب‌پور در نگارخانه گلستان فضای بسیار متنوع هنر ایران را بیش از همیشه تأیید کند؛ پالتی که البته متنوع‌تر از این نمونه‌هاست و سبب شده است هنر معاصر ایران به سرآمد منطقه بدل شود.

تنظیم دوباره

رضا عظیمیان را اهالی تجسمی با مجموعه «دانلودها» می‌شناسند که چند سالی است با همین مضمون بسیار کلی اما کنجکاوی‌برانگیز و جذاب، نقاشی‌هایی خلق می‌کند که با کنایه به تأثیر سرعت اینترنت در ایران گاهی محو و دانلودنشده می‌مانند.

او برای تکمیل این ایده معاصر حتی اعداد درصد لودشدگی تصویر را به‌عنوان یک شاخصه بصری زیر بوم‌های فیگوراتیوش ثبت می‌کند تا نقدی جامعه‌شناسانه به انسان امروز و مفاهیم مهمی چون هویت در عصر ارتباطات، تنهایی آدم‌ها وسط این شاهراه‌های ارتباطی و انتقال ناصحیح پیام‌ها مطرح کند.

این روزها عظیمیان تازه‌ترین تعریفش را از مجموعه دانلودها از شهر زادگاه خود همدان به تهران و نگارخانه اثر آورده است که هر چند در بنیان‌های اندیشگی ادامه روند پیشین امتداد دارد اما در فرم و ارائه دریافت‌های تازه حرف‌هایی نو با مخاطب در میان می‌گذارد.

شاید از همین رو باشد که عنوان این مجموعه «تنظیم دوباره» است. نقاشی‌های این دوره نشان می‌دهند که انگار تصاویر کاملا لود شده و همه‌‌چیز شفاف و روشن از آن فضای محو به درآمده‌اند اما همان تأخیر تاریخی و مشغله‌های فکری بشر سبب شده تصاویری بی‌ربط از هم در یک بوم کنار هم قرار گیرند.

هنرمند برای تأکید مضاعف بر این ایده تازه‌اش اسم‌هایی بی‌ربط‌تر بر این آثار گذاشته تا دغدغه نوینش را بازگویی کند؛ او درباره هزارپارگی فکری آدم امروز و خلل‌های هولناک در رابطه انسان‌ها می‌گوید، از ارتباطی که یا نیست و یا اگر هست چنان آسیب دیده که از قاعده و مفهوم تهی شده است. 8 نقاشی رنگ‌روغن این نمایشگاه بر پهنه‌هایی از قرمزی سیر و نیز سیاهی و سپیدی انسان‌هایی را نشان می‌دهند که تبدار چالش‌های ماشینیسم در عصر حاضرند؛ انسان‌ها نه‌تنها از روزگار خودساخته در عذابند بلکه به دیگر موجودات زنده هم آسیب‌های جدی رسانده‌اند. گربه و اسب از همین رو شخصیت‌های نوآمده دانلودها هستند. به گفته عظیمیان که با همین مجموعه و با نگارخانه اثر حضورهای بسیار موفقی در نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی مهم مانند آرت مسکو، هنر معاصر استانبول و آرت دبی داشته، این آخرین نمایشگاه از دانلودها خواهد بود. نمایشگاه تنظیم دوباره تا ١٩ اسفند دایر است.

شاعرانگی در طبیعت

آرمان یعقوب‌پور این روزها میهمان نگارخانه گلستان است با همان موضوع طبیعت‌گرایانه که از او سراغ است؛ نوعی شاعرانگی در عین سادگی که از ذات خود طبیعت می‌آید. نقاشی‌های تازه یعقوب‌پور شیفته طبیعت بکری است که در آن درختان، حتی سنگ‌ها و دشت و کوه قهرمان اصلی‌اند.

در آثار هنرمند خبری از انسان نیست اما رد پای انسان از راهی که ساخته یا چیدمان سنگ‌ها و حصاری که دور مزرعه کشیده پیداست. شاید او با حذف شمایل انسان از طبیعت نوعی اعتراض از او را بازتاب می‌دهد. دست‌اندازی‌ها و خرابکاری‌های انسان در بافت همین طبیعت، بزرگ‌ترین ضربه و آسیب را به زیبایی و سلامت محیط‌زیست وارد آورده است. در واقع از نمایشگاه چنین برمی‌آید که پناه‌بردن به طبیعت پیشنهاد نقاش است؛ طبیعتی که نوستالژی‌های انسانی را بیدار می‌کند و در بطن خود آرامشی توأم با طمانینه قلب هدیه می‌آورد. کنش نقاشانه آگاهانه یعقوب‌پور در خلوتی تابلوها به القای این مهم کمک قابل توجهی می‌کند.

کد خبر 250091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز