گروه سرزمین: طرح انتقال آب خزر به سمنان به یکی از بحث برانگیزترین مباحث زیست‌محیطی تبدیل شده است.

23آذرماه امسال ستار محمودی قائم‌مقام وزارت نیرو از اتمام فاز اول مطالعه انتقال آب خزر به سمنان خبر داد و گفت که انتقال200میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب وصنعت دراین طرح مدنظر قرار دارد، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اما دیروز مخالفت مجدد سازمان محیط‌زیست را با اجرای این طرح اعلام کرد تا نشان دهد که وزارت نیرو تعاملی با سازمان محیط‌زیست ندارد.

دکتر پروین فرشچی که اخیرا به معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب شده است در آخرین روزبرپایی نمایشگاه بین‌المللی به مهر گفت که هم از دیدگاه تخصصی و هم از دیدگاه معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست با این قضیه کاملا مخالف هستم و معتقدم که انتقال آب از دریای خزر به مناطق مرکزی کشور از نظر علمی به‌طور کامل مردود است.

عبدالرضا کرباسی، معاون پیشین دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم زمانی که ستار محمودی قائم‌مقام وزارت نیرو اعلام کرد این طرح با موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرا می‌شود، این طرح را مغایر با معیارهای محیط‌زیست اعلام کرد. کرباسی که در آن زمان معاونت محیط‌زیست دریایی را برعهده داشت از مخالفان جدی اجرای این طرح بود.

اما تنها حوزه دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این طرح مخالف نیست؛ معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم 20بهمن‌ماه ضمن اعلام مخالفت با این طرح گفت که اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست متوقف کردن طرح‌هایی از این دست است مگر آنکه اراده‌ای فراتر از اراده سازمان محیط‌زیست پشت این طرح قرار داشته باشد.

اکنون به گفته پروین فرشچی اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان اثرات زیست‌محیطی نامناسبی برای دریای خزر به بار می آورد و نقشی در بهبود وضعیت آبی این مناطق ندارد. علاوه بر این، از نظر تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌خصوص براساس کنوانسیون تهران که یکی از پروتکل‌های آن اثرات زیست‌محیطی با ماهیت فرامرزی بوده، اقدامی غیرقانونی تلقی می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست به وزارت نیرو پیشنهاد داده که به‌جای انتقال آب از دریای خزر به مناطق مرکزی کشور از سد کسیلیان در استان مازندران آب را به فلات مرکزی انتقال دهند؛ چراکه با این اقدام هم مسافت انتقال نصف می‌شود هم با توجه به اینکه آب پشت این سد شیرین است نیازی به استفاده از آب شیرین کن‌ها وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه این سد در ارتفاع قرار دارد، ضرورت پمپاژ آب برطرف می‌شود. بنابراین با توجه به جمیع جهات هزینه‌های انتقال آب از این سد به فلات مرکزی بسیار کاهش می‌یابد و از نظر اقتصادی و اجتماعی مقرون به صرفه است.

 

کد خبر 249952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز