همشهری آنلاین: رئیس مجلس با تشریح روند بررسی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور در نهادقانونگذاری، گفت: توجه به تولید نقطه مشترک دولت و مجلس در اجرای فازدوم هدفمندی است.

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شنبه 26 بهمن ماه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران  از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن تشکر کرد و گفت: حضور گسترده مردم پیام مهمی برای داخل و خارج کشور داشت؛ از طرفی دیگر این موضوع همبستگی مردم و مسئولان در داخل کشور را به نمایش گذاشت از این رو باید از مردم سپاسگزاری کنم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود:‌ ایران مؤسس این اتحادیه است و این اتحادیه در میان مجالس کشورها بعد از بین‌المجالس جهانی، بزرگترین اتحادیه نقش‌آفرین میان کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روز سه‌شنبه هفته جاری،ْ کنفرانس مجمع عمومی تشکیل می‌شود و روز چهارشنبه این کنفرانس ادامه پیدا می‌کند. از این رو امیدوارم این اجلاس با حضور جمع زیادی از رؤسای مجالس برای بررسی و حل چالش‌های مهم عالم اسلام مانند موضوع فلسطین و بروز پدیده تکفیری افراطی‌گری و مشکلات دموکراسی در کشورهای اسلامی و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی تشکیل شود. از طرفی دیگر امیدوارم با همت کشورهای اسلامی این کنفرانس نتایج خوبی برای عالم اسلام داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مقوله همکاری‌های کشورهای اسلامی در حوزه فناوری و تکنولو‍ژی تصریح کرد: امروزه این کشورها از قابلیت خوبی در این حوزه برخوردار هستند و قطعاً باید به این ظرفیت‌ها توجه جدی شود.

لاریجانی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس و ارائه لایحه به شورای نگهبان گفت: خوشبختانه امسال دولت بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد از این رو هم اکنون شاهد هستیم که یک ماه مانده به پایان سال، مراحل نهایی بررسی بودجه در حال انجام است از این رو دولت در یک ماه آینده فرصت مناسبی برای تدوین آیین‌نامه دارد تا با این اقدام راه و نظام روشنی را ایجاد کند همچنین با این رویکرد تکلیف بخش سرمایه و سرمایه‌گذاران مشخص شد.

رئیس مجلس با اشاره به افزایش 3 درصدی بودجه کشور در قیاس با لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت یادآور شد: اعتبارات مذکور در لایحه بودجه دولت حدود 806 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در لایحه نهایی به 833 هزار میلیارد تومان رسید از طرفی دیگر در بودجه سال آینده اعتبارات شرکت‌های دولتی حدود 2 درصد و بودجه عمومی 6 درصد رشد کرده است از این رو فکر می‌کنم که مجلس تلاش کرد در زمینه رونق تولید و تسهیل فضای کسب‌وکار اقدامات مناسبی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شرایط رکود و تورم هستیم، تصریح کرد:‌ خوشبختانه مجلس برای رونق‌بخشی به تولید چند گام مهم برداشت که یکی از آنها پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و تعاونی بود زیرا بخش خصوصی ظرفیت طلبکاری از دولت را ندارد.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مجلس اجازه استفاده از اعتباری معادل 35 میلیارد دلار فاینانس بود که قطعاً این موضوع در رونق تولید بسیار تأثیرگذار است از طرفی دیگر در بودجه سال 93 به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا اعتباری حدود 2 میلیارد دلار را برای تأمین کارگاه‌های سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از شرکت‌های صادرکننده کالا سپرده‌گذاری کنند.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مشکل دیگر، طرح‌های نیمه‌تمام بود که قرار شد اگر عوامل غیر ارادی باعث معطل ماندن بخش‌های خصوصی شده‌ است و اینها نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و یا پروژه نتوانست تکمیل شود، از صندوق توسعه تسهیلات بگیرند و تا مقدار زیادی از طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل شود. مشکل دیگری برای دیرکرد تسهیلات بانکی بود. ما آنها را در قانون بخشودگی اعمال کردیم تا دچار مشکل نشوند.

لاریجانی گفت: به دولت اجازه داده شده است در تبصره الحاقی 4 بودجه به واحدهای در حال تعطیلی صنایع توسط سازمان گسترش صنایع تکمیل شوند. اینجا به این سازمان اجازه داده شده است تا این طرح‌ها تکمیل شود. ضمنا الزامی برای بانک‌ها ایجاد شد تا برای گشایش LC میزان 30 درصد بیشتر مبلغ کالا را نگیرند و ما به صورت قانونی آن را الزام کردیم.

لاریجانی گفت: در بحث حمایت از تولید نیز به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد 20 درصد از منابع خود را سپرده‌گذاری کنند و برای تضمین وام‌هایی که جهت تکمیل طرح‌های مختلف نیاز است، تأمین شود.

وی درخصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز با بین اینکه قطعاً افزایش قیمت‌هایی با اجرای مرحله دوم هدفمندی اتفاق خواهد افتاد، گفت: البته چاره‌ای جز برداشتن گام دوم نیست اما میزان آن نباید مردم را اذیت کند.

نماینده مردم قم در مجلس، بخش بعدی سخنان خود را به بیان نحوه تسویه مطالبات گیرندگان تسهیلات، نحوه افزایش سرمایه، نرخ تبدیل ارز به ریال، زمان استمهال و نحوه بخشودگی به جرائم اختصاص داد و گفت: تمامی این موارد را به دستورالعملی که شورای پول و اعتبار تصویب می‌کند، منوط کردیم.

وی اضافه کرد: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا 3.5 میلیارد دلار نزد بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانک‌های عامل با معرفی وزارت صنعت و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خصوصی و تعاونی و همچنین بنگاه‌های وابسته به موسسات غیر دولتی به مصرف برسد.

لاریجانی افزود: این یک گشایش دیگری برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است که امروز آنها با همین مشکل مواجهند.

وی در همین زمینه گفت: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده تا از منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال 91 و 92 در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری کند تا برای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات داده شود؛ اوراق مشارکت در حد بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مهم در نظر گرفته شده، البته مقداری مشکل در فروش اینها است که هم برای شهرداری‌ها و طرح‌های مهم در نظر گرفته شود اما باید در نرخ دولت موضوع را در نظر قرار دهد تا جذب آن بیشتر شود.

لاریجانی ادامه داد: 3 هزار میلیارد تومان برای بهداشت و درمان و بیمه سلامت به ویژه بیمه روستائیان در نظر گرفته شد که البته مجلس اختیار تقسیم این منابع را در اختیار معاونت برنامه‌ریزی گذاشت که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و اعلام کرد باید سهم وزارت بهداشت و بیمه سلامت هر کدام به صورت مجزا مشخص باشد که این موضوع در کمیسیون تلفیق اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: 7 هزار و 500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی، 300 میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه‌های گردشگری مدارس، 100 میلیارد تومان برای به‌سازی روستاها، 100 میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها و مناطق عشایری، 500 میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شهر استان هرمزگان و همچنین 300 میلیارد تومان برای سیگنال‌رسانی رادیو و تلویزیون از سوی سازمان صدا و سیما توسط وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در لایحه بودجه 93 تعیین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به جزئیات دیگری از بودجه‌های در نظر گرفته شده برای بخش‌های مختلف کشور پرداخت و گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، برای طرح‌های مهم و سرمایه‌گذاری برای نفت و گاز، صد میلیارد دلار اختصاص یافت که امیدواریم در این بخش موثر باشد.

لاریجانی اظهار داشت: حرکت جهشی برای طرح‌های مهم و سرمایه‌گذاری انجام شد که امیدواریم از این سرمایه که با گشاده‌دستی در مجلس تصویب شده، به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: دولت بعد از اینکه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد، پیشنهادی را در این خصوص ارائه داد که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و با یک تعدیل تصویب شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در مجلس نیز پیشنهاد دیگری در این زمینه ارائه شد که در واقع روح آن این بود که فعلاً همین مصوبه‌ برای سال 92 اجرا شود که هنوز مصوبه مجلس اجرا نشده و برای سال آینده دولت ملزم شد که لایحه‌ای را ارائه کند و 11 هزار میلیارد هم برای این 3 ماه در نظر گرفته شد.

لاریجانی گفت: حالا فرصتی است که مجلس با مذاکره با دولت به یک تفاهم در مورد سهم هدفمند کردن یارانه‌ها و کمک‌هایی که از این طریق به تولید و بخش بهداشت و درمان شود، برسد.

رئیس مجلس ادامه داد: تصور می‌کنم که رویکرد مجلس در بررسی بودجه بیشتر توجه به رونق‌بخشی به تولید بود و تا آنجایی که مجال بود و اجازه می‌داد که در قانون بودجه به آن بپردازد، تصمیمات گرفته شده که فکر می‌کنم برای آینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق بخش تولید نداریم.

وی اضافه کرد: هر چند که همین کار هم بدون مشکل نیست، اما راهی نیز به غیر از این وجود ندارد؛ بنابراین، این رویکرد را رویکرد درستی می‌دانم و امیدوارم که دولت هم با همین روحیه بودجه را محقق و به اجرا درآورد تا کشور از این فضای رکود خارج شود.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علت استقبال هیأت‌های پارلمانی سایر کشورها برای حضور در اتحادیه بین‎المجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی چه بوده گفت:‌ استقبال خوبی در سطح روسای مجلس و نواب رئیس و هیأت‌های نمایندگی برای حضور در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مجموعه شرایطی که کشور، منطقه و جهان اسلام دارد ضرورت همفکری بیشتر را فراهم کرده است و اینگونه اجلاس‌ها چون نمایندگان ملت‌ها در آن شرکت می‌کنند بستر مناسبی برای گفت‌وگو برای مسائل حساس در منطقه است تا بتوان راهکار سیاسی برای آن مشکلات پیدا شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس نهم تصریح کرد‌: مسئله فلسطین همچنان مسئله حساس در عالم اسلام است اگرچه رفت و آمدهایی در این زمینه در سطوح مختلف انجام می‌شود ولی به نظر می‌آید مذاکرات به دنبال راه حل درستی نباشد و به همین دلیل یکی از دغدغه‌هایی که در کنفرانس تهران وجود دارد تمرکز روی مسئله فلسطین است.

لاریجانی افزود: مسئله دیگری که می‌شود بر روی آن در کنفرانس تهران تمرکز کرد مسئله و مشکلاتی است که افراط‌گرایی در منطقه ایجاد کرده و تلاش دارد با آتش تفرقه بین فرقه‌های اسلامی کشورهای منطقه را درگیر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌همکاری فنی و علمی که کشورهای اسلامی بر حسب قدرت خود دارند می‌توانند در این زمینه در اجلاس مجالس اسلامی تأثیرگذار باشند و امیدواریم که در کنفرانس تهران نتایج خوبی حاصل شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره تعامل خوب بین مجلس و دولت و اینکه چگونه می‌توان این فرایند را ادامه داد، گفت: فرایند تعامل بین دولت و مجلس خوب است اگرچه در مجلس آرای سیاسی مختلفی وجود دارد در کل مجلس و دولت نگاه رفاقتی دارند و امیدواریم این تعامل پایدار باشد.

وی ادامه داد:‌ راه ادامه دادن این فرایند و پایداری آن گفتگوهای تخصصی بر روی مسائل مهم و پرهیز از حاشیه‌ها است.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر راه درست اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، تصریح کرد: در مقام موضوع کم کردن یارانه‌ها موضوع مهمی است که باید اصلاح در آن صورت گیرد نحوه اجرا در سال گذشته به گونه‌ای بود که مشکلاتی ایجاد کرد،‌ یعنی اینکه قانون اجرا نشد.

وی ادامه داد:‌ در قانون تلاش بر این بود که بخش‌های تولیدی دچار رکود نشوند و به علاوه آن به حمل‌ونقل نیز توجه شود اما متأسفانه این کار صورت نگرفت و وضعیت به گوه فعلی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه فعلی برای اجرای فاز دوم هدفمندی در سال 93 باید با دقت صورت بگیرد و قطعاً باید افزایش قیمت‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد:‌ اگرچه اختلاف‌نظرهایی در راه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد اما در اصل اصلاح قیمت‌ها و توجه به تولید،‌ بهداشت و درمان و حمل و نقل بین دولت و مجلس توافق نظر وجود دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان کرد: اما باید منابعی باشد تا بتوان فاز دوم را اجرایی کرد به طور مثال منابعی که در سال گذشته تولید شد حدود 42 هزار میلیارد تومان بود اما پولی که از اصلاح قیمت‌ها به دست آمد 28 هزار میلیارد بیشتر نیست که ما باید ابتدا چاله را پر کنیم یعنی اینکه منابع را درست کنیم.

لاریجانی گفت: چاره‌ای جز گام دوم نیست اما بر روی اینکه چه میزان و چه گامی را برداریم تا آرامش در کشور ایجاد شود باید تأمل بیشتری بر روی آن انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره روابط سیاسی و تجاری بین ایران و ترکیه تصریح کرد: روابط ما و ترکیه بسیار دوستانه و صمیمانه است ترکیه کشور دوست و برادر و همسایه ما است.

وی ادامه داد: ‌در سال‌های گذشته روابط تجاری و رایزنی سیاسی دو کشور رو به رشد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور هیأت‌های تجاری از اتحادیه اروپا در ایران ادامه داد:‌ در گذشته اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شد اما بعد از حوادثی که در سال‌های اخیر رخ داد سطح روابط تجاری کاهش یافت و رقبای دیگری جایگزین آنها شدند.

وی ادامه داد:‌ اما اقبالی وجود دارد که روابط تجاری به جایگاه قبلی خود نزدیک شود جمهوری اسلامی ایران نیز علاقمند به افزایش سطح مراودات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ در گفتگوهای اتحادیه اروپا و ایران مجال‌های بهتری به وجود می‌آید تا سطح روابط ارتقا یابد و همچنین در سفرهایی که هیأت‌های تجاری به تهران داشتند مذاکرات سازنده بوده و امیدواریم با ادامه این مسیر سطح مراودات تجاری با اتحادیه اروپا افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اجلاس بین‌المجالس چه چاره‌ای برای حل مشکلات سوریه خواهد اندیشید و چگونه وحدت بین کشورهای اسلامی در این راستا برقرار خواهد شد؛ گفت: فکر می‌کنم در دو سال و اندی که گذشت صحنه بین‌الملل مسیر دایره‌واری را در حل بحران سوریه طی کرد.

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که حل‌وفصل این مسائل باید در مسیر سیاسی انجام شود. اما برخی قبول نداشتند و سراغ گزینه نظامی رفتند و این عوارض را برای مردم منطقه به وجود آوردند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: شاید در اجلاس ژنو 1 نیز یک نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند یک راه حل دقیقی بدهند و حالا می‌گویند در ژنو 2 تلاش خواهند کرد تا از راه حل سیاسی برای حل این مسئله استفاده کنند. که البته هنوز خیلی این موضوع پیش نرفته است. یعنی مذاکرات در حین انجام است و برخی جاها هم اختلاف‌نظر جدی است.

وی گفت: مردم‌سالاری که خواسته مهم مسلمانان است باید با خواست خودشان انجام شود و این با نفوذ و اقدامات نظامی عملی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم کشورهای بزرگ که در بیان می‌گویند راه حل سیاسی برای این مسئله تدبیر خواهند کرد امیدواریم در عمل هم این طور باشد.

لاریجانی افزود: به طور قطع در اجلاس بین‌المجالس نیز بر روی راه‌های سیاسی تاکید خواهد شد و این اجلاس فرصتی هم هست تا با مسئولین مختلف بحث‌هایی هم داشته باشیم.

نماینده مردم قم افزود: فکر می‌کنم دیگر کشورها نیز به این تلقی رسیده‌اند که بسترها بیش از گذشته برای پیدا کردن راه حل سیاسی آماده است اما باید توجه کرد که گاهی راه حل‌های سیاسی برای این است که بحران جدید از طریق سیاسی بوجود آورند.

وی گفت: باید به این نکته هم توجه کرد که با هر راه حل سیاسی نمی‌توان مشکل را حل کرد و با احترام گذاشتن به آرای مردم می‌توان یک راه حل سیاسی پایدار پیدا کرد.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در ردیف‌های بودجه سنواتی ردیف درآمدی انفال نداریم در حالیکه اصل 45 قانون اساسی ناظر بر این ردیف درآمدی است، گفت: منابع نفت و گاز همان انفال است و عنوان این موضوع خیلی مهم نیست. مهم این است که بدانیم از این ظرفیت و منابع برای اداره کشور استفاده می‌شود.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند پاسخ اظهارات بی‌ادبانه و مقابله‌جویانه مقامات آمریکایی را باید داد و برخی معتقدند که این‌ها مصرف داخلی دارد و نیازی به اظهار نظر ندارد، گفت: این‌ها قابل جمع است یعنی این حرف‌ها هم می‌تواند مصرف داخلی داشته باشد و هم باید پاسخ داده شود و من فکر نمی‌کنم در داخل کشور کسی بر این نظر باشد که به این حرف‌ها پاسخ ندهد.

نماینده مردم قم افزود: گاهی سطح حرف‌ها واقعاً پایین و بی‌حساب و کتاب است که لزومی ندارد برای آن وقتی صرف شود و آنچه مهم است این است که منافع ملی‌مان را در بهترین شرایط بتوانیم جلو ببریم.

وی افزود: برخی از جریانات در آمریکا و منطقه بدشان نمی‌آید که این مذاکرات قطع شود تا حل و فصل مسئله هسته‌ای منقطع شود از این رو ضمن دفاع از منافع ملی باید مراقب ‌آن شیطنت‌ها هم بود و جایی که لازم است باید پاسخ داد.

رئیس مجلس گفت: تا آنجا که می‌دانم مسئولین وزارت خارجه و سخنگوی آن هم هر از گاهی پاسخ آنها را می‌دهند.

لاریجانی گفت: در مجلس نیز نمایندگان هر جایی که لازم باشد خودشان به صورت فردی و گاهی با بیانیه و به صورت جمعی پاسخ آنها را می‌دهند بنابراین بدون پاسخ نمی‌ماند.

نماینده مردم قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع مجلس درباره پذیرش پروتکل الحاقی که منوط به تصویب مجلس شده است چیست؟، گفت: درباره پروتکل الحاقی هنوز وقت داریم و لازم نیست جلوتر از شرایط باشیم و باید ببینیم آنها در مسیر کار چطور عمل می‌کنند و وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست.

وی در ادامه در خصوص تغییر لحن آمریکایی‌ها پس از توافق ژنو و اظهارنظر درباره مسائل داخلی از جمله امور دفاعی و رفع حصر سران فتنه گفت: آنها حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند و درباره مسئله موشکی هم که قبلاً مطالبی گفته بودند به آنها پاسخ داده بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی آنها می‌گویند گزینه‌های‌شان روی میز است باید توجه داشته باشند که بازتاب این است که ایران همیشه مراقب باشد که به کشور لطمه وارد نشود.

لاریجانی افزود: آنها حرف بی‌حساب و کتاب زیاد می‌زنند و دلیلی ندارد ما وقت‌مان را صرف پاسخ به حرف‌های بی‌حساب و کتاب آنها کنیم و مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی حفظ شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات هسته‌ای از نمایندگان مجلس نماینده‌ای حضور پیدا می‌کند، گفت:‌ قطعا مذاکرات هسته‌ای و پرونده هسته‌ای ایران در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و این پرونده در اختیار مجلس نیست از این رو نهاد قانونگذاری تنها این موضوعات را رصد و پیگیری کرده و از حقوق ملت دفاع می‌کند از طرفی دیگر خوشبختانه ارتباط مناسبی میان مجلس و دولت در این حوزه وجود دارد و هم اکنون علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسات مربوطه برای بررسی مسائل و موضوعات حضور پیدا می‌کند.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تقویت و افزایش میزان دیپلماسی پارلمانی یادآور شد: دیپلماسی پارلمانی از قبل وجود داشت و حتی در زمان گرفتگی دیپلماسی رسمی، دیپلماسی پارلمانی فعال بود از طرفی دیگر دیپلماسی پارلمانی نقش مکملی برای دیپلماسی رسمی دارد به طور مثال حتی دیپلماسی عمومی هم جنبه مکمل دیپلماسی رسمی را دارد و خوشبختانه این موضوع امروز هم قوی‌تر شده است.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات و واکنش هیأت آمریکایی به اظهارات وی در تونس گفت: در کل ما در تونس حرف جدیدی مطرح نکردیم بلکه در آن سخنرانی مسائلی مانند فلسطین مطرح شد از طرفی دیگر هم اکنون شاهد هستیم که انقلاب‌های منطقه‌ای دارای مشکلات بسیاری در مسیرشان هستند و اکثر انقلاب‌ها به علت سنگ‌اندازی دچار هزینه‌های بسیاری شده‌اند از این رو به نظر من مواضع باید روشن‌تر گفته می‌شد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شرایط و آینده مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد:‌ قطعاً هم اکنون دلیلی برای منفی‌نگری نسبت به مذاکرات هسته‌ای نداریم از این رو مذاکرات هسته‌ای آغاز شده و در آینده وارد مرحله‌های بعدی می‌شود از طرفی دیگر اگر کشورهای غربی به دنبال حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات سیاسی باشند قطعاً زمینه آن فراهم است و اگر نگاه چانه‌زنی و تاجرمآبانه به این موضوع داشته باشد مذاکرات فایده‌ای ندارد و بعید می‌دانم نتیجه بدهد.

وی ادامه داد:‌ کشورهای غربی به ویژه گروه 1+5 از قبل گفتند که نگرانی ما از آینده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که قطعاً اگر تنها علت اقدامات‌شان این باشد و راست بگویند، می‌شود در آینده راهی برای آن پیدا کرد اما اگر به دنبال منصرف کردن ایران از فعالیت‌های هسته‌ای باشند قطعاً این رویکرد اشتباه است.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات افراد درباره ارائه جزئیات توافقنامه ژنو گفت: تا آنجا که می‌دانم این توافقنامه جزئیات پنهانی ندارد اما شاید در نحوه وصول نتایج مقدماتی مطالبی وجود داشته باشد که قطعاً لازم به مطرح کردن و ارائه کردن نیست اما در کل آن‌قدر که من اطلاع دارم مطالب مطرح شده در رسانه‌ها با واقعیات برابر و یکسان است.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی یادآور شد: قطعاً تمام اقدامات و رویکردها باید در راستای اقتصاد درون‌گرا باشد از این رو اگر رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند قطعاً این موضوع درست و تخصصی است از طرف دیگر ظرفیت‌های کشور رشد تولید و برون‌رفت از رکود تنها با توجه به کارآفرینی و ایجاد بسترها محقق می‌شود بنابراین دولت و مجلس باید توجه کامل داشته باشند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد و واکنش دولت و مجلس به تهدیدات مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی گفت: گاهی اوقات تهدیدات مطرح شده تنها در جهت رفع مشکلات‌شان است و دلیلی برای اعتنا ندارد اما گاهی اوقات به علت دخالت در امور داخلی کشور باید با صراحت جواب اظهارات را داد اما در کل من تهدیدات آمریکا را جدی نمی‌دانم چون خاصیتی ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احضار برخی از نمایندگان از سوی دستگاه‌های قضایی به دلیل اظهارات آنها درباره برخی موضوعات مطرح در کشور گفت: قبلاً من در این زمینه اظهارنظر کرده‌ام و نمایندگان در چارچوب‌های قانونی می‌توانند اظهارنظر کنند و اگر چارچوب‌ها خارج شوند مانند هیأت نظارت بر نمایندگان رسیدگی خواهد کرد البته این به این معنا نیست که شخصی در صحبت‌های خود افترا بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برخی نمایندگان می‌گویند از جزئیات توافق‌نامه ژنو بی‌اطلاع هستند و از طرفی برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته‌اند که ما به صورت دقیق مذاکرات را برای رئیس قوه مقننه تشریح کردیم، حال شما پاسخ دهید که برای اغنای نمایندگان و افکار عمومی چه روندی را در پیش خواهید گرفت، گفت: آنچه که از آن به عنوان جزئیات یاد می‌کنند همین مباحثی است که در رسانه‌ها مطرح شده، چیزی غیر از این من ندیده و نشنیده‌ام.

وی ادامه داد: تفاوت‌ها فقط در این است که چگونه مذاکرات انجام شده که به این نتیجه رسیدند؛ این مبحث هم نیازمند بحث‌های طولانی است که من هم از برخی از جزئیات آن اطلاعی ندارم و لزومی هم ندارد مطلع باشم، در واقع، مهم نتیجه‌گیری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی رعایت چارچوب‌ها در مذاکرات را دارای اهمیت دانست و گفت: من چیز جدیدی نمی‌بینم که مبهم باشد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که به دولت برای حل مسائل فرصت داده شود اما به نظر می‌آید بعضی از نمایندگان با این توصیه‌ها همسو نیستند، گفت: همکاری بین مجلس و دولت در شرایط فعلی امری لازم است، عبور از این شرایط سخت چه از نظر اقتصادی چه دیپلماتیک احتیاج به همکاری قوا دارد.

وی با بیان اینکه فضای کلی مجلس را همکاری با دولت می‌دانم، بیان کرد: اظهارنظر در مجلس از سوی نمایندگان مختلف آزاد است و ممکن است افراد از سوی دلسوزی مباحثی را مطرح کنند؛ برآیند حرکت مجلس کمک به حل و فصل مسائل مخصوصاً در موضوعات اقتصادی است کما اینکه همگان دیدند در اصلاحیه بودجه در مجلس بررسی‌های صورت گرفت و کمک‌هایی نیز به دولت شد.

لاریجانی با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت گفت: این کمک‌ها در زمان رأی اعتماد نیز انجام شد زیرا نگاه نمایندگان یاری دولت است. نگاه مجلس در مباحث نگاه تخصصی است و البته آرای مختلف در خانه ملت طبیعی به نظر می‌آید.

وی با اشاره به دغدغه غربی‌ها از آینده هسته‌ای ایران تصریح کرد: راه علاج این نگرانی‌ها، گفت‌وگو است، اما اگر دنبال این باشند که ایران را از این مذاکرات منصرف کنند، اشتباه می‌کنند.

لاریجانی افزود: از آنجایی که پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است باید وفاق لازم میان قوای مختلف وجود داشته باشد و تردیدی نیست که این وفاق می‌تواند به پیشبرد این پرونده کمک کند.

وی ادامه داد: اما این به معنای این نیست که در مجلس نظرات مختلف مطرح نشود کما اینکه در سایر کشورها نیز همین‌طور است. آرای مختلف در مجلس وجود دارد و ایرادی نیست که نظرات گوناگون شنیده شود. مهم این است که در کل، برآیند کار، همکاری برای حل این مسئله ملی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعضی از حرف‌هایی هم که در غرب در مورد مذاکرات ژنو و نتایج آن مطرح می‌شود، تفسیرهای خاصی است. شاید تصوراتی داشتند که در توافقنامه نتوانستند محقق کنند. حال آن را در قالب روش‌های دیگری مطرح می‌کنند و ما کاری به این اظهارنظرها نداریم و باید به متن توجه کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ دیپلمات‌های ما باید متن را مبنا قرار دهند نه تقاضاها یا اهداف دیگری که دیگران مطرح می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به منشور شهروندی دولت اظهار داشت: هنوز این منشور که از سوی دولت مطرح شده نهایی نشده که به صورت سندی مطرح شود که البته برخی از موضوعات مندرج در آن مطرح شده است.

لاریجانی افزود: ما در قانون اساسی ظرفیت‌های مختلفی را داریم که مستقیما به حقوق مردم مرتبط است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد برخی از دادگاه‌ها هیأت منصفه در قانون اساسی در نظر گرفته شده که هنوز این به صورت یک قانون درنیامده بنابراین اگر از این طریق عمل شود و این مسائل محقق شود یکی از ظرفیت‌هایی است که در قانون اساسی دیده شده و در اصل هشتم نیز امر به معروف و نهی از منکر آمده که هیچ‌وقت به صورت یک قانون درنیامده که این هم جزء حقوق مردم است و یک نوع نظارت عامه را در سطوح مختلف به وجود می‌آورد و کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر مخصوصا در برابر مسئولین داشته باشند، باید از صیانت لازم برخوردار شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمزمه‌هایی از سوی نمایندگان کنگره آمریکا درباره تشکیل گروه پارلمانی ایران و آمریکا مطرح شده است این موضوع تا چه حد جدی است، افزود: هنوز این موضوع مطرح نیست و جزء پیش بینی‌های رسانه‌ای است و اقدام عملی درباره آن صورت نگرفته ضمن اینکه زمینه آن نیز وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا مجلس به شکل خاص به موضوع توزیع سبد کالا وارد می‌شود، افزود: این موضوع احتیاج به قانون‌گذاری ندارد بلکه نیازمند نظارت است که مجلس این کار را انجام داد.

لاریجانی تصریح کرد: اشکالاتی در نحوه توزیع و ایجاد صف‌های طویل برای ارائه سبد کالا وجود دارد و باید کمک کرد تا امکاناتی که در اختیار مردم قرار گرفته است به نحو درستی مورد استفاده قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم و همچنین برنامه مجلس برای مقابله با این افزایش قیمت‌ها به ویژه افزایش قیمت بنزین گفت: گرانی موضوع مهمی است به طوریکه علاوه بر رکود شاهد گرانی نیز هستیم و تنها راه برون‌رفت از این شرایط رونق در فضای تولید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به منابعی که وجود دارد ایجاد رونق در تولید به سختی فراهم می‌شود؛ البته در بودجه امسال راهکارهایی برای رونق در تولید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: البته کاهش فشار به اقشار ضعیف جامعه مدنظر مجلس است.

لاریجانی تصریح کرد: برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز باید سطح قیمت‌ها را در حدی در نظر گرفت و فشاری بر اقشار جامعه وارد نشود؛ یکی از موضوعات مورد نظر بین مجلس و دولت نیز همین مورد است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گلایه‌های رئیس جمهور مبنی بر عدم اظهار نظر نخبگان و دانشگاهیان بر عملکرد دولت گفت: اینکه فضای نقد به وجود آید تا نخبگان نیز بتوانند اظهارنظر کنند اقدام صحیحی است البته رسانه‌ها نیز باید این اظهارات را منعکس کنند.

وی افزود: البته نظرات نخبگان سیاسی در رسانه‌ها منعکس می‌شوند اما فکر می‌کنم نظر رئیس جمهور استفاده از اظهارنظر نخبگان،‌ دانشگاهیان و اساتید است.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره کارت زردهای مجلس به برخی از وزرای کابینه دولت یازدهم و اظهاراتی مبنی بر مانع‌تراشی بین دولت و مجلس گفت: ما همیشه اعلام کردیم مجلس به عنوان یک قوه باید مستقل باشد و ضمن همراهی و گفتگو با دولت، در مسیر تصمیم‌گیری‌ها به صورت مستقل عمل می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: نگاه ما این است که اگر قوانین کشور به درستی اجرا شود امور بر روی ریل خود قرار می‌گیرد و اگر نقدی هم به گذشته وجود داشته باشد به دلیل عدم اجرای قوانین در برخی موارد است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه مجلس برای آزادی زندانیان سیاسی نیز گفت: دبیرخانه شورای امنیت ملی باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره هدف آمریکایی‌ها برای به بن‌بست رسبدن مذاکرات گفت: اگر مذاکرات به بن‌بست برسد چیزی گیر آقای اوباما و تیم آن نمی‌رسد. آنها در نظر دارند دستاوردی داشته باشند و اعلام کنند موضوع هسته‌ای ایران را حل کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره اشکالات بودجه‌نویسی در کشور نیز گفت: اشکالاتی به وضعیت بودجه‌ریزی وارد است به طوریکه اضافه شدن تبصره‌های زیاد در ذیل ماده واحده به طوریکه برخی از آنها روح قانون را زخمی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبارات فرهنگی در قوانین بودجه، گفت: بودجه فرهنگی در سال‌های گذشته رشد نزولی نداشته اما این اعتبارات کفاف بخش فرهنگ را نمی‌دهد بخش‌های مختلف فرهنگی اعم از بخش رسانه‌ای و ... نیازمند کمک بیشتری است.

لاریجانی اظهار داشت: من در مجلس هم گفتم این مقدار توجهی که در بودجه به بخش فرهنگ شده هنوز مشکلات اصلی فرهنگ را نمی‌تواند حل کند و باید توجه بیشتری به این حوزه صورت پذیرد.

رئیس مجلس افزود: مشکلات دیگری هم در بخش اعتبارات فرهنگی وجود دارد که به حوزه منابع مربوط می‌شود و امیدواریم در سال‌های آینده این منابع تکمیل شود.

کد خبر 249706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز