همشهری آنلاین: تمام سلام نخست وزیر مکلف لبنان، روز شنبه پس از انتظار حدود یازده ماهه مردم لبنان اسامی کابینه دولت جدید را به رییس جمهوری این کشور معرفی کرد با این امید که چالش های امنیتی ، ناملایمات سیاسی و مشکلات اقتصادی از لبنان رخت بربندد.

دولت جدید لبنان پس از ۱۱ ماه انتظار معرفی شد

به گزارش ایرنا ، تمام سلام نخست وزیر مکلف که از روز شنبه نخست وزیر لبنان خوانده می شود، با حضوردرکاخ ریاست جمهوری لبنان ( بعبدا) ، فهرست اسامی وزرای دولت خود را به میشل سلیمان رییس جمهوری این کشور تسلیم کرد.

در مراسم امضای سند تشکیل دولت جدید علاوه بر سلیمان و سلام ، نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان نیز شرکت کردند.

نبیه بری که قرار بود سفر 8 روزه خود به کویت ، ایران و آلبانی را روز جمعه آغاز کند به علت ایجاد مشکل در روند تشکیل دولت ، سفرش را به تاخیر انداخت.

حضور رییس مجلس نمایندگان لبنان در مراسم اعلام دولت این کشور بر اساس قانون اساسی ضروری است.

حزب الله لبنان با قرار گرفتن « اشرف ریفی» رییس پلیس سابق لبنان به عنوان وزیر کشور مخالفت کرد.

ریفی که جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» او را برای کرسی وزارت کشور در دولت سلام معرفی کرده بود ، همواره مواضعی علیه مقاومت ضد صهیونیستی و در توجیه اقدامات گروه های تکفیری تروریستی در لبنان داشته است.

با اعلام موافقت سلیمان با دولت پیشنهادی تمام سلام، این دولت باید برای شروع بکار رسمی خود از مجلس نمایندگان این کشور رای اعتماد بگیرد و درغیر این صورت دولتی موقت و تنها برای پیش بردن امور جاری لبنان خواهد بود مانند آنچه که این کشور در حدود یازده ماه گذشته تجربه کرده است.

نزدیک یازده ماه است که دولت « نجیب میقاتی» نخست وزیر مستعفی لبنان امور جاری این کشور را برعهده دارد و نتوانسته است برای خارج کردن لبنان از معضلات سیاسی ، اقتصادی و امنیتی اقدام کند.

به گفته برخی منابع سیاسی، در صورت عدم موفقیت دولت جدید لبنان در اخذ رای اعتماد از مجلس ، رییس جمهور لبنان تا پیش از 25 مارس 2014 که رایزنی های پارلمانی به منظور انتخاب رییس جمهور جدید باید آغاز شود، لازم است پس از مشاوره با فراکسیون های مختلف مجلس لبنان ، نخست وزیرجدید را مکلف به تشکیل دولت کند.

از دیگر مهمترین چالش های پیش روی دولت تمام سلام، بیانیه وزارتی است که از قبل اختلافاتی در باره مفاد آن بروز کرده است.

هردولت جدید لبنان ملزم به ارائه بیانیه وزارتی است که در آن مواضع ، راهبردها و برنامه های خود را اعلام می کند.

برخی جریان های لبنانی مخالف مقاومت ضد صهیونیستی گفته اند که اجازه نمی دهند معادله ارتش ، ملت و مقاومت در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام گنجانده شود و ناظران معتقدند که اصرار آنها براین رویکرد، دولت جدید را ممکن است با شکست مواجه کند.

اسامی وزیران دولت جدید لبنان

از سوی دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه المنار لبنان اعلام کرد در کابینه جدید "جبران باسیل"، به عنوان وزیر خارجه (جریان ملی آزاد)، "سمیر مقبل"، به عنوان وزیر دفاع و معاون نخست وزیر و "نهاد المشنوق"، به عنوان وزیر کشور پیشنهادی تمام سلام هستند.

علاوه بر این "الیاس ابوصعب"، وزارت آموزش و پرورش، "رشید درباس"، وزارت امور اجتماعی، "غازی زعیتر"، وزارت خدمات عمومی، "علی حسن خلیل"، وزارت امور دارایی (وابسته به جنبش امل)، "رونی عریجی"، وزارت فرهنگ، "وائل ابوفاعور"، وزارت بهداشت، "اکرم شهید"، وزارت کشاورزی، "عبدالمطلب حناوی" وزارت جوانان و ورزش، "حسین حاج حسن" وزارت صنایع، "آرتور نظاریان" وزارت انرژی، "سجعان قزی" وزارت کار و "میشل فرعون" وزارت گردشگری را اداره خواهند کرد.

هم‌چنین "اشرف ریفی" و "پترس حرب" نیز به ترتیب وزارت دادگستری و وزارت ارتباطات را برعهده خواهند داشت و خانم الیس شبطینی عهده‌دار وزارت امور مهاجران شد.

تشکیل دولت جدید لبنان به دلیل اختلاف نظرها میان سیاست‌مداران لبنانی پیرامون نحوه تشکیل دولت و ساختار آن، حدود 10 ماه با ناکامی مواجه بود و در این مدت نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر موقت عهده دار امور دولت بود.

بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری باید از میان مسیحیان، رئیس مجلس از میان مسلمانان شیعه و نخست وزیر از مسلمانان سنی باشد.

کد خبر 249679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز