یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: سهامداران می‌پرسند بورس تا کی نزول خواهد کرد؟ پاسخ کارشناسان به این سؤال متفاوت است اما نگاه کارشناسان در یک نقطه تلاقی می‌کند؛ احتمال بازگشت بازار سهام در اسفند‌ماه وجود دارد.

به گزارش همشهری، اشک‌ها و لبخند‌ها بار دیگر در بورس تکرار شد. 40روز پیش که شاخص‌های بورس صعودی بود چهره سهامداران خندان بود اما از نیمه دوم دی‌ماه ورق برگشت و شاخص بورس وارد مدار نزولی شد. با دامنه‌دار شدن نزول شاخص‌های بورس اکنون نگرانی در تالار بورس موج می‌زند و همه می‌پرسند چه خواهد شد؟

هیچ کارشناسی به‌طور دقیق نمی‌تواند بازار سهام را در آینده پیش‌بینی کند. با توجه به پیچیده‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور و همچنین تصمیم دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت خوراک پتروشیمی و همچنین بهره مالکانه کارشناسان درباره پیش‌بینی‌هایشان با قطعیت سخن نمی‌گویند اما طیف میانه‌رو کارشناسان بازار سرمایه نیمه دوم اسفند را زمان بازگشت دوباره بازار سهام پیش‌بینی می‌کنند. امیر عباس کنی ماجرا را به شکل دیگری روایت می‌کند او می‌گوید: اگر شاخص بورس بتواند در مرز 80هزار واحد مقاومت کند وارد مدار صعودی خواهد شد اما اگر این خط حمایت شکسته شود نزول بیشتر شاخص قطعی است.

در همین رابطه سراغ حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه رفتیم و از او پرسیدیم که نزول شاخص‌های بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و او پاسخ داد: برای پاسخ به این پرسش باید عملکرد شرکت‌های بورس در سال 92را بررسی کرد. گزارش‌های آماری شرکت‌های بورس نشان می‌دهد عملکرد بیشتر شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌های بزرگ و پیشرو بورس بسیار مثبت بوده است. با تکیه به این موضوع می‌توان پیش‌بینی کرد روند صعودی بورس بار دیگر آرام آرام از نیمه دوم اسفند آغاز شود.

او افزود: با توجه به عملکرد مطلوب شرکت‌ها در سال 92این شرکت‌ها مشکلی در پرداخت سود سهامداران در فصل مجامع نخواهند داشت. این موضوع اثر مطلوبی بر بورس خواهد گذاشت، بنابر این پیش‌بینی من این است که روند صعودی بورس از نیمه دوم اسفند شروع شود و این شرایط تا اردیبهشت ادامه پیدا کند.

مجلس هفته گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه سال 93دولت را مکلف کرد با شناسایی و اصلاح مشکلات فاز اول هدفمندی یارانه‌ها تا پایان خرداد‌ماه اجرای فاز دوم را آغاز کند. به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییر ساختاری که در شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی برای افزایش بهره‌وری نیاز است اجرای فاز دوم تأثیر زیادی بر بورس داشته باشد.

خرازی این موضوع را با طرح این سؤال که آیا بازار سهام واکنش زیادی به اجرای فاز اول هدفمندی نشان داد توضیح داد: در زمان اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها شرکت‌ها متناسب با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قیمت محصولاتشان را هم افزایش دادند. در واقع حاشیه سود شرکت‌های بورس ثابت است اما قدر مطلق سود این شرکت‌ها رشد می‌کند بنابر این شرکت‌ها و کارخانه‌ها فعالیت‌های خود را متناسب با فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها اصلاح کردند و این در مرحله دوم نیز اتفاق خواهد افتاد.

بخش زیادی از کارخانه‌ها باید تجهیزات جدیدتری خریداری کنند چراکه تجهیزات قبلی کارخانه‌های ایرانی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و در زمانی خریداری شده‌اند که قیمت انرژی برای کارخانه‌های ایرانی اهمیت نداشته است. از این رو باید هزینه زیادی برای تغییر تجهیزات کارخانه‌ها صرف شود. از این کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم آیا این موضوع اثری بر سود سهام شرکت‌ها نخواهد داشت؟ خرازی در این‌باره پاسخ داد:

یک‌بار در سال 1389برخی از کارخانجات ازجمله شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سیمان تلاش کردند تجهیزات خود را متناسب با بهره‌وری‌شان به روز کنند اما رشد قیمت دلار مانع از این کار شد و شرکت‌ها نیز انگیزه خود را برای این کار از دست دادند. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که از نظر حسابداری بهینه کردن خط تولید هزینه همان سال نیست و در واقع نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. از این نظر هزینه‌های این کار جزو هزینه‌های سال 93محسوب نمی‌شود و از نظر حسابداری خیلی تأثیری در گزارش‌های مالی شرکت‌ها ندارد.

پایان اصلاح شاخص بورس تهران

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه صعود یا نزول شاخص بورس را از زاویه دید تکنیکال نگاه می‌کرد. امیر عباس کنی در این‌باره گفت: رفتار بازار در چند روز آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود به‌طوری که اگر شاخص در برخورد با سطح حمایت 80789در جهت شکست این سطح و به سمت نزول حرکت کند بیانگر آن است که بازار انرژی لازم برای برگشت روند در جهت صعود را نداشته بنابراین می‌تواند تا سطوح پایین‌تر هم به ریزش ادامه دهد.

وی تأکید کرد: درصورتی که در برخورد با سطح حمایت 80789این سطح شکسته نشود بیانگر برگشت روند در جهت صعود تا محدوده قبلی یعنی سطح 89 هزار واحدی است. مدیرعامل سابق کارگزاری راهبرد تصریح کرد: درصورت برگشت شاخص در جهت صعودی و رسیدن به سطح قبلی یعنی 89هزار واحد شاخص اصطلاحاً دو قله زده است. در واقع وقتی دو قله می‌شود بیانگر این موضوع است که سیر نزولی بیشتر شاخص بازار سرمایه در حال آغاز است بنابراین انتظار داریم طی یک رشد تا سطح 89 هزار واحد و دو قله‌شدن شاخص شاهد شروع یک سیر نزولی کوتاه‌مدت برای دستیابی به محدوده 77هزار واحد باشیم.

کد خبر 249011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز