یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین : محمد باقر قالیباف ، شهردار تهران در نشستی که روز گذشته با دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران داشت ، وضعیت آلودگی هوا و آلودگی صوتی در تهران را به مرگ آرام تشبیه کرد و گفت: شهرداری برای حفظ سلامت شهروندان در حد توان خود اقداماتی را انجام داده است که استقرار نظام جامع سلامت یکی از آن‌ها است.

  روابط عمومی شهرداری تهران در گزارشی که از این  نشست ارسال کرد ه به سخنان  محمد باقر قالیباف در توضیح بیشتر فعالیتهای شهرداری در زمینه کاستن از آلودگی هوای تهران اشاره کرد و از قول وی  آورده است:
در این زمینه همکاری‌های خوب میان شهرداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و امروز در سطح تهران تلاش داریم در هر محله یک خانه سلامت راه‌اندازی کنیم.
شهردار تهران بخشی از مشکلات کلان موجود درتهران را به  نبود مدیریت واحد در اداره شهر راجع  دانست و گفت : در حالی‌که در قانون اساسی چنین چیزی پیش‌بینی شده و تجربه شهرهای  موفق دنیا نیز از ضرورت تحقق چنین مدیریتی نشان دارد، در ساختار قدرت هنوز موفق به تعریف مدیریت واحد شهری نشده‌ایم.

قالیباف حاشیه‌نشینی، تراکم نامتوازن، نبود دسترسی به امکانات بهداشتی در برخی حاشیه‌ها را از مشکلات جدی پیش رو عنوان کرد و افزود: برای حل این مشکلات باید تمامی دستگاه‌ها همکاری داشته باشند و برای حل آن نیز چاره‌اندیشی شود.

وی در توضیح اقدامات شهرداری برای تردد راحت تر معلولان گفت: با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به تمام زیرمجموعه‌های شهرداری در آذرماه سال گذشته بر اصلاح و بهسازی معابر و اماکن عمومی برای تردد معلولان تاکید شده است.
شهردار تهران شرایط موجود برای معلولان را سخت خواند و گفت: کارهای جدیدی در شهرداری در این زمینه پیش‌بینی شده و هم اکنون نیز شهرداری با کنترل نقشه‌ها و نظارت برای اجرای آن تلاش دارد در مکان‌هایی که لازم است برای تردد معلولان نیز چاره‌اندیشی شود.
قالیباف ادامه داد: بر اساس قانونی که در اواخر سال 83 تصویب شده همه سازمان‌ها و نهاد ها موظفند پیش‌بینی لازم را برای معلولان در طراحی و ساخت در نظر داشته باشند.
 شهردار تهران همچنین از تلاش شهرداری برای مجهز کردن سامانه این نهاد با IT  یاد کرد و گفت :بیش از 5 ماه است تلاش داریم ضوابط را به گونه‌ای تنظیم کنیم که با استفاده از سیستم «IT» دخالت افراد در تعیین شاخص‌ها به صفر برسد.
وی از اجرای این سیستم به صورت نمونه در منطقه 6 خبر داد و گفت: پس از بررسی نتایج اجرای کار در این منطقه این طرح به زودی در سراسر مناطق اجرا می‌شود.

دعوت نشدن به دولت سئوال یکی از دانشجویان از شهردار بود و قالیباف در پاسخ به این سئوال گفت: در این مورد من نباید توضیح دهم اما معتقدم رییس جمهور برای انتخاب همکاران خود دارای حق است.
وی تصریح کرد: برای من مثمر بودن و کارکردن برای مردم دارای اهمیت بیشتری از این بحث‌ها است.

وی خوابگاه‌ سازی را وظیفه شهرداری ندانست اما به دانشجویان قول داد در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، رفاهی و فضای سبز ، شهرداری با آنان همکاری داشته باشد.
شهردار تهران از دانشجویان خواست در زمینه بخش‌های مربوط به سلامت شهر با مدیریت شهری همکاری داشته باشند.
او تاکید کرد: پژوهش هایی که در این زمینه انجام شود بدون هیچ محدودیتی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی درباره همکاری دولت و شهرداری گفت: همان توقعاتی که آقای رییس جمهور در زمان تصدی خود بر شهرداری از دولت وقت داشتند اگر کمتر از 50 درصدش برای ما عملی شود کمک زیادی به شهر شده است.
شهردار تهران  درباره درخواست دولت از شهرداری در مورد تحقق عدالت گفت: درخواست خاصی از ما نشده است اما من و همکارانم در شهرداری تلاش داشته‌ایم این مسئله را در حد توان محقق کنیم.
قالیباف ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم ابتدا مانع گسترش وضعیت دو قطبی شهر تهران شویم و پس از آن به  کاهش اختلاف این دو قطب بپردازیم.
وی گفت: بر همین اساس هر پروژه‌ای که در تهران آغاز می‌شود با محوریت مناطق محروم است.

قالیباف در ابتدای جلسه با توضیح فعالیت‌های مدیریت شهری در چند ماه گذشته گفت: تبیین شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی به جای سازمانی خدماتی در جامعه رویکرد محوری بوده که در چند ماه گذشته دنبال ‌شده است.
وی گفت: در نگاه خدماتی وظایف شهرداری فقط محدود به همین بخش است در حالی‌که در رویکرد نهاد اجتماعی که ما به دنبال تبیین آن هستیم شهرداری در کنار امور خدماتی به بهبود کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد دیگر و مهم‌تر از همه رعایت حقوق شهروندی نیزتوجه دارد.
وی تامین کننده اصلی منابع شهرداری را شهروندان معرفی کرد و گفت: به همین دلیل مدیریت در این نهاد با یک سازمان دولتی متفاوت است.
قالیباف ادامه داد: رعایت حقوق شهروندی در یک نهاد اجتماعی باید پذیرفته شود ، در غیر این در اداره شهر دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
وی گفت: به دلیل اعتقاد به این حقوق است که در مجموعه مدیریت شهری توجه به همه ابعاد زندگی شهروندان مورد توجه قرار گرفته  است.

کد خبر 249

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز