شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هم‌پیمانان آمریکا در تضاد با مواضع واشنگتن، بحث‌ در این باره را آغاز کرده‌اند که آیا می‌توانند با یک تعلیق «کمتر از کامل» در برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران مدارا کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین گزارش داد، این مقامات که شامل دیپلمات‌های آمریکا و اروپایی و نیز کارکنان دولتی می‌شوند، گفتند تصمیم‌سازان ارشد انگلیسی، فرانسوی و آلمانی درگیر این مذاکرات در سطح مقدماتی است و هنوز به نتیجه‌ای دست نیافته‌اند. آلمان حامی چنین طرحی است، فرانسه مخالف و انگلیس موضعی غیرصریح دارد.
یک دیپلمات اروپایی در تشریح طرح نیم‌بند «تعلیق برای صلح» تصریح کرد «چیزی مکتوب نشده است.»
هنوز در حالی که آمریکا پافشاری می‌کند هر گونه تعلیقی باید کامل باشد، چنین ملاحظاتی می‌تواند مانع عمده‌ای بر سر راه تلاش‌های آمریکا برای نمایش اتحاد بر سر این موضوع باشد. همچنین این امر به صورت بالقوه می‌تواند واشنگتن را به سوی حل و فصل در حالی که کمتر از آن چه می‌خواست عایدش شود، سوق دهد.
با این حال برای این کشورهای اروپایی‌ مصالحه می‌تواند عاملی باشد تا اعضای مهم اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا و برخی دیگر از کشورهای کوچک تسکین یابند، زیرا آنها به دنبال انعطاف بیشتر در خصوص تعریف چگونگی تعلیق هستند.
یک مقام آمریکایی گفت «برخی حقایق» درباره گزارش‌های مربوط به مباحث میان انگلیس، فرانسه و آلمان وجود دارد، «ما هنوز در این مورد خیلی در حاشیه هستیم.» آمریکا در تلاش‌های علنی‌اش در چهار سال گذشته برای اعمال فشار بر برنامه هسته‌ای ایران و به ویژه تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم، بر روی انگلیس، فرانسه و آلمان حساب باز کرده بود. حمایت انگلیس و فرانسه به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل، کلیدی برای آمریکا محسوب می‌شد. این شورا از دوم دی‌ماه سال گذشته، دو قطعنامه را علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرده است. در حالی که روسیه و چین به عنوان دیگر اعضای دایم شورای امنیت با بی‌میلی و فقط به صورت ضعیف شده از تحریم‌ها حمایت می‌کنند، آمریکای بدون حمایت اروپا گزینه‌های مشکلی را در این خصوص دارد که یا از پافشاری‌اش برای تعلیق کامل دست بکشد، یا آن که منزوی شود.

توافق جدید ایران با آژانس
این در حالی است که جمعه شب علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دفتر کار محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وی ملاقات و به مدت دو ساعت گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس، در پایان این دور از رایزنی‌ها که یک روز پیش از مذاکره با سولانا انجام شد، دو طرف اعلام کردند کار بر روی تهیه پیش‌نویس «طرح اقدامی» را آغاز می‌کنند که به بررسی همه مسایل باقی‌مانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.
این «طرح اقدام»، بخشی از مفاهمه سیاسی وسیع‌تری خواهد بود که لاریجانی در گفت‌وگوهایش با مذاکره کننده اتحادیه اروپا به بحث در آن باره خواهد پرداخت. البرادعی اظهار عقیده کرد: «من امیدوارم در چند هفته آینده قادر به ارایه یک طرح اقدام باشیم. امیدوارم قادر باشیم ظرف دو ماه آن را به جمع‌بندی برسانیم و سپس اجرای چنین طرحی را آغاز کنیم. من از این تحول استقبال می‌کنم، زیرا همان طور که در چند سال گذشته هم گفته‌ام، این کلیدی برای توانایی ما به منظور اطمینان‌دهی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.»
به گفته البرادعی، دو طرف در نشست خود درباره چگونگی، اولویت‌ها و زمانبندی این طرح به بحث پرداخته‌اند. وی همچنین گفت که آنها «تبادل نظر خوبی» را درباره این که چگونه مذاکرات میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان باید احیا شود، داشته‌اند.

وی ابراز داشت: «ما به همکاری در هر دو جبهه راستی‌آزمایی و دیپلماسی ادامه می‌دهیم. ارایه واقعیت‌های میدانی که کار ماست، امکان ایجاد راه حلی دیپلماتیک را میسر می‌سازد.»

کد خبر 24882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز