همشهری آنلاین: کریستینا جوان ترین دختر خوان کارلوس پادشاه اسپانیا روز شنبه برای ادای توضیح در مورد اتهام فساد مالی و پولشویی به دادگاه فرا خوانده شد.

شاهزاده اسپانیایی به اتهام پولشویی به دادگاه احضار شد

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خارجی، این اولین بار در تاریخ است که یک عضو از خاندان سلطنتی اسپانیا برای تحقیق در مورد اتهامی در دادگاه حاضر شده است.

بر اساس این گزارش، در این دادگاه که پشت درهای بسته برگزار شد قاضی قصد دارد در مورد اتهامات وی و اتهامات مربوط به همسرش ایناکی اوردانگارین در زمینه پولشویی، اختلاس و کلاهبرداری میلیون ها یورو اموال عمومی از دولت های محلی از وی سوالاتی بپرسد.

رسوایی مالی وابستگان به خاندان سلطنتی اسپانیا از سه سال قبل آغاز و به محور اصلی انتقادات رسانه ها و مردم این کشور از آنها تبدیل شده است.

خاندان سلطنتی اسپانیا نیز پذیرفته است این امر به شهرت آنها و اعتبار سلطنت آسیب رسانده و شاید به دلیل همین رسوایی محبوبیت خوان کارلوس در سه سال اخیر کاهش یافته باشد.

هزاران تن از فعالان طرفدار مردمسالاری اسپانیایی که در اطراف دادگاه محل محاکمه وی گرد آمده بودند، با مقاومت نیروهای پلیس روبرو شدند. این افراد که پرچم های قرمز، زرد و بنفش با خود حمل می کردند شعارهای علیه خاندان سلطنتی اسپانیا می دادند.

این اتهامات همچنین متوجه سازمان به اصطلاح غیرانتفاعی موسوم به نوس نیز هست که ایناکی اوردانگارین ریاست آن را برعهده داشته است. این بنیاد برنامه های ورزشی را برای دولت های محلی در جزایر بالریک و والنسیا اجرا می کرد.

اوردانگارین متهم است که این مراسم را با قیمت های گزاف و غیرواقعی برای دولت های محلی برگزار می کرده است.

وی به همراه شریک تجاری اش به دریافت پنج میلیون و 600 هزار یورو از اموال عمومی متهم است.

گفته می شود، کریستینا بخشی از این پول را برای مصارف شخصی هزینه کرده است. غیر از این قرار است سوالاتی در مورد اطلاعات وی از اختلاس های همسرش در دادگاه مطرح شود.

پژوهشی که دو سال قبل در اسپانیا انجام شد نشان داد نه تنها اعتبار دربار اسپانیا نزد مردم به شدت لطمه دیده است، بلکه بسیاری از جوانان اسپانیایی اصولا مخالف پادشاه و نظام پادشاهی هستند.

کد خبر 248804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز