گروه اجتماعی: ۳ هزار نفر در روندی مبهم و براساس مصاحبه دانشجوی دکتری شده‌اند و تحت بورسیه دولت وقت قرار گرفته‌اند.

قرار است پرونده این پذیرش‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی شود.یک عضو این کمیسیون از ارسال نامه این کمیسیون به وزارت علوم برای ارائه پرونده 3هزار دانشجوی بورسیه، خبر داده است. رضا صابری در این‌باره به مهر گفت: وزارت علوم پس از پایان بررسی بودجه در مجلس، لازم است این مستندات را ارائه دهد. صابری درباره علت این بررسی در مجلس می‌گوید: دلیلی ندارد اگر عده‌ای با معدل 12 بورسیه شده‌اند، به 3هزار دانشجوی بورسیه تعمیم داده شود.

پیش از این اعلام شده بود 3هزار دانشجوی بورسیه هر چند روال قانونی پذیرش را طی کرده‌اند اما مصاحبه‌هایی که با آنان شده دارای ویژگی سنجش توان علمی نبوده و برخی از بورسیه‌ها با معدل 12وارد دانشگاه شده‌اند و دانشگاه‌ها هم نسبت به حضور این قبیل دانشجویان اعتراض کرده‌اند. از سوی دیگر رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت 3هزار دانشجوی بورسیه را که بدون رعایت ضوابط وارد دانشگاه‌ها شده‌اند، چنین تشریح کرد:

مسیر‌هایی برای بورس داخل و خارج از کشور ایجاد شده که در آن، موضوع آزمون کتبی مطرح نبوده بلکه به مصاحبه حضوری توجه شده است. مجتبی صدیقی گفت: براین اساس آیین‌نامه‌هایی پیش‌بینی شده یا فراخوان‌هایی صورت گرفته که تبدیل بورس خارج به داخل مطرح شده و مجموعه‌ این افراد با معدل‌های مختلف، مصاحبه‌هایی درون وزارتخانه انجام دادند و به دانشگاه‌ها معرفی شدند. او تأکید کرد: برخی از آنها کف معدلی آیین‌نامه‌ها را نیز نداشتند و برخی هم که کف معدل را داشته‌اند ولی براساس آیین‌نامه ما، مشکل قانونی نداشته‌اند و به همین دلیل فعلا در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

به گفته رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درحالی‌که متوسط ورودی‌های ما در دکتری از طریق آزمون در مقطع کارشناسی بالای 17.05 و در مقطع کارشناسی ارشد نزدیک17.2 است قاعدتا باید وضعیت علمی بورسیه‌ها بالاتر از متوسط باشد زیرا آنها می‌خواهند هیأت علمی دانشگاه شوند و پیشانی توسعه علمی کشور را تشکیل دهند.

صدیقی ادامه داد: تلاش ما این است به افرادی که به هر دلیلی برای خودشان تعهد ایجاد کرده‌اند و احیانا استعفا کرده‌اند و برای بورس خود عقبه حقوقی ایجاد کرده‌اند کمک کنیم ولی باید قبول کنیم که صلاح نیست افرادی که وضعیت علمی‌شان زیر متوسط ورودی‌های دکتری است، عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها شوند، البته ما همه جوانب را درنظر می‌گیریم و امیدواریم کمترین صدمه به مردم وارد شود.

کد خبر 248669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز