چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: مشعل المپیک زمستانی پس از طی کردن مسافت ۶۵ هزار کیلومتر در حالی به بندر سوچی در روسیه رسید که از ماه‌ها قبل این شهر در کنار دریای سیاه به‌خاطر هرمسئله‌ای به غیر از ورزش مورد توجه رسانه‌ها بوده است.

المپیک‌ زمستانی شاید هیچ وقت مانند همتای تابستانی خود مورد توجه مردم جهان نبوده است اما این بار میزبانی روسیه و شدیدترین تدابیر امنیتی تاریخ المپیک باعث شده تا از اقتصاد، حقوق بشر، محیط‌زیست تا امنیت، تروریسم و حتی ساخت‌وساز هتل‌ها مورد توجه خبرنگاران قرار بگیرد. سایه حرف و حدیث‌ رسانه‌های غربی درباره روسیه با برگزاری المپیک آنقدر گسترده بوده که کمتر حرفی از ورزش در این رابطه به گوش رسیده است. آمریکایی‌ها به‌ویژه درباره المپیک آنقدر تبلیغات منفی کرده‌اند که به قول یکی از خبرنگاران مانند این است که مقام‌های واشنگتن قرار است با شرکت در المپیک به جنگ جهانی سوم بروند!

در‌واقع این المپیک بیشتر از یک رقابت ورزشی در طول ماه‌های گذشته تبدیل به جنگی رسانه‌ای میان غرب و روسیه شده است. در ماه‌های پیش روسیه به‌صورت کم‌سابقه‌ای با انفجارها و حملات مواجه بود تا موقعیت جغرافیایی سوچی مورد توجه قرار بگیرد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش مفصلی محل برگزاری رقابت‌های المپیک زمستانی را منطقه‌ای در لبه یک میدان جنگ توصیف کرده است. سوچی در منطقه‌ای قرار دارد که شاهد یکی از طولانی‌ترین درگیری‌های تاریخ جهان بوده است. دولت روسیه رسما به‌دنبال حملات و انفجارهای انتحاری این کشور اعلام کرده که شورشیان افراطی از جمهوری‌های داغستان، اینگوش و چچن یک تهدید امنیتی مهم برای مسابقات المپیک زمستانی هستند.

اوضاع و احوال در این منطقه به شکلی است که آن را یک جنگ داخلی اما با سرعت آهسته توصیف می‌کنند. المپیک سوچی در‌واقع حالا برای روس‌ها تنها برگزاری یک رویداد ورزشی نیست؛ این رقابت‌ها به مسئله مرگ و زندگی برای کرملین و شخص ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شده است. مقام‌های روسیه به هر شکلی می‌خواهند این رقابت‌ها را در مقابل تبلیغات غربی‌ها بدون نقص و عیب برگزار کنند. 2انفجار انتحاری در روزهای ٢٩ و ٣٠ دسامبر سال گذشته باعث کشته شدن ٣٤نفر در شهر ولگوگراد در جنوب روسیه شد. همین مسئله باعث شد تا تدابیر امنیتی برای برگزاری المپیک چند برابر شود. مقام‌های مسکو آنقدر نگران حمله انفجاری در جریان رقابت‌های المپیک هستند که حالا علاوه بر فرستادن مشعل المپیک برای نخستین‌بار به فضا، در تدابیر امنیتی برای این رقابت‌ها هم رکورد شکسته‌اند.

چچن با 2جنگ که روسیه علیه آن به راه انداخت اکنون دیگر خیلی پر سر و صدا نیست؛ اکنون مقام‌های روسیه بیشتر از هر چیز نگران داغستان هستند. دوکو عمرف که بن‌لادن روسیه خوانده می‌شود از سال ۲۰۰۶ رهبری حملات در این منطقه را برعهده داشته است. عمرف شبه‌نظامیان قفقاز را تشویق کرده که المپیک زمستانی را هدف حملات خود قرار دهند. پس از حملات انتحاری توسط زنان داغستانی که به بیوه‌های سیاهپوش مشهور شدند مقام‌های دولت روسیه با حبس خانگی زن‌ها در منطقه داغستان در تلاش بوده‌اند مانع از انفجاری جدید شوند.

دولت روسیه یک‌ماه پیش از آغاز المپیک زمستانی سوچی، یکی از بزرگ‌ترین عملیات نظامی- امنیتی در تاریخ المپیک را برای تأمین امنیت این بازی‌ها شروع کرد. بیش از ۳۷ هزار پلیس و سرباز برای تأمین امنیت المپیک زمستانی در آماده‌باش هستند. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا به‌تازگی در اظهارنظری کم‌سابقه اعلام کرد که دولت آمریکا با کشتی‌های جنگی خود در منطقه آماده است تا درصورت حمله تروریستی، ورزشکاران این کشور را از روسیه خارج کند.

کد خبر 248554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز