گروه اقتصادی - محمد عدلی: حجم مطالبات معوق بانکی طی ۸سال گذشته بیش از ۱۴برابر رشد کرده است تا رکوردی بی‌سابقه را در این بخش به ثبت رسانده باشد.

نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات ارائه شده نیز به شکل نگران کننده‌ای افزایش یافته است. این شاخص از 7درصد در سال 84به حدود 25درصد در سال‌جاری رسیده است.آخرین آمار رسمی از مطالبات معوق شبکه بانکی از سوی مسئولان بانک مرکزی رقم 84هزار میلیارد تومان را تأیید می‌کند اما رئیس سازمان حسابرسی این عدد را 100هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

برخی از کارشناسان مسائل بانکی حتی رقم اصلی مطالبات بانکی را فراتر از ارقام اعلام شده می‌دانند اما همین عدد 100هزار میلیارد تومانی نیز نسبت به پایان سال 1384افزایشی بیش از 14برابر را نشان می‌دهد. رقم مطالبات معوق بانکی در پایان سال 1384که چند‌ماه از فعالیت دولت نهم می‌گذشت، رقم 7هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد. پس از آن اما با رونق تسهیلات تکلیفی از سوی دولت و فشار به بانک‌های عامل برای ارائه وام‌هایی نظیر بنگاه‌های زودبازده، این رقم رشد قابل توجهی را از سرگذراند. در همان سال نخست یعنی سال 1385، مطالبات معوق به 10هزار میلیارد تومان رسید تا رشد بیش از 40درصدی را تجربه کند.

رقم مطالبات معوق در پایان سال 86به 17هزار میلیارد تومان رسید تا شتاب رشد این شاخص افزایش یافته باشد. این رقم در پایان سال 87به 30هزار میلیارد تومان افزایش یافت. روند رو به رشد مطالبات معوق در سال‌های 88و 89متوقف شد اما در سال‌های بعد آنچنان ادامه یافت که در سال 90مرز 50هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت و در سال 91از سد 60هزار میلیارد تومان عبور کرد.

در این میان نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات شبکه بانکی نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرد که نشان‌دهنده قفل شدن بخش قابل توجهی از منابع بانکی و عدم‌بازگشت آن به اقتصاد است. متناسب با همین روند، در این سال‌ها فعالان بخش تولید از کمبود نقدینگی در بخش‌های مولد اقتصادی گلایه می‌کردند.

در حال حاضر مطالبات 100هزار میلیارد تومان 25درصد از کل تسهیلات ارائه شده در شبکه بانکی است. در سال 1384این نسبت حدود 7درصد برآورد شده بود. در سال 1385نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات به 10درصد رسید و سال بعد از آن کاهش یک درصدی را تجربه کد. در سال 1387بار دیگر مسیر رشد آغاز شد تا این نسبت به 12درصد برسد اما جهش اصلی در سال 88 رخ داد به‌طوری که نسبت مطالبات معوق به کل مطالبات سیستم بانکی به 18درصد رسید.

سال 89تغییری در این شاخص رخ نداد و سال 89کاهشی جرئی در آن رقم خورد تا نسبت 16درصدی به ثبت برسد. در سال 91این نسبت 17درصد اعلام شد اما در سال‌جاری با اعلام آمار دقیق‌تر از مطالبات معوق بانکی که پیش از این از سوی مسئولان به‌طور شفاف ذکر نمی‌شد، وضعیت نگران‌کننده‌تری نمایان شد. بر این اساس سهم 25درصدی مطالبات معوق بانکی از کل تسهیلات سیستم بانکی، قفل شدگی 100هزار میلیارد تومانی را اثبات می‌کند. این در شرایطی است که گفته می‌شود 30درصد از این مطالبات توسط 73 بدهکار حقیقی و حقوقی دریافت شده و بازپرداخت آن صورت نگرفته است.

کد خبر 248450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز