همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران همواره در طول تاریخ خیرخواه و دوستدار همه ملت‌ها بوده و هست.

به‌گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در مراسم گرامیداشت نام‌آوران کشور در عرصه علم، ادب و هنر در کتابخانه ملی ایران با حضور شخصیت‌های فرهنگی افزود: ملت ایران اگر به فضل الهی لطفی در اختیار داشته باشد به راحتی و با کمال میل در اختیار سایر ملت‌ها قرار داده‌است.

رئیس جمهور دوستدار ملت‌ها بودن را از ویژگی‌های ملت‌ایران خواند و تأکید کرد: اکنون ما هر روز شاهد یک گام بلند به طرف جلو هستیم و این اطمینان وجود دارد که با گذشت هر روز پیشرفت کشور درخشان‌تر می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به گذشته درخشان فرهنگ و تمدن ایران، افزود: روزی خواهد رسید که ملت ایران پرچمدار علم، ادب و هنر در بین همه ملت‌ها خواهد شد.

وی با برشمردن ویژگی‌های فرهنگ ایران زمین و مسئولیت‌های امروز خاطرنشان کرد: ایران در طول تاریخ بیش از هر چیز دیگر به فرهنگ، ادب، هنر و علم شناخته شده‌است و ملت ایران همواره به‌عنوان کانون جوشش فرهنگ و کانون علم و ادب در جهان شناخته شده‌اند.

رئیس‌جمهور، خداپرستی و یگانه‌پرستی را از ویژگی‌های ممتاز ملت ایران در طول تاریخ هفت هزار ساله خواند و افزود: این امر با ظهور و ورود اسلام جوشش بیشتری یافت و در خدمت بشریت قرار گرفت.

احمدی‌نژاد کمال‌جویی، حقیقت‌جویی، حقیقت‌طلبی، علم و عالم‌پروری را از دیگر ویژگی‌های ملت ایران در طول تاریخ بشری ذکر کرد و افزود: ملت ایران هیچگاه در نقطه‌ای که قرار داشته راضی نبوده و همواره در حال دستیابی به ویژگی مترقی بوده‌است.

وی تصریح کرد: ملت ایران هیچگاه در برابر حق و حقیقت ایستادگی نکرده‌است و پذیرش اسلام از سوی ملت ایران گواهی بر این امر است و حکایت از آن دارد که ملت ایران اسلام را عین حقیقت یافت و بدون مقاومت و مقابله آن را پذیرفت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ملت ایران هیچگاه در برابر علم نیز مقاومت نکرد، بلکه علم مفید را از هر جایی که بود گرفت، استفاده کرد و آن را پرورش داد و به جهان عرضه کرد.

احمدی‌نژاد، زندگی حکیمانه و جستجوی سعادت خود در سعادت جامعه را از دیگر ویژگی‌های ملت ایران خواند و گفت: سراسر زندگی ایرانیان از گذشته تا حال اعم از ادبیات، داستان‌ها، پوشاک، خوراک، معماری و همه و همه بر اساس حکمت بوده و حکیمانه طراحی شده‌است.

وی انعطاف‌پذیری و دوری از تعصب، عشق به دیگران و دوستدار همه ملت‌ها بودن را ویژگی دیگر ایران و ملت ایران در طول تاریخ ذکر و تاکید کرد: امروز ما در مقابل این برجستگی‌ها و ویژگی‌ها و میراث فرهنگی گرانقدر مسئولیت سنگینی بر عهده داریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز چند مسئولیت همگانی بر عهده ملت ایران و به ویژه فرهنگستان‌هاست، افزود: شناخت، تدوین، برجسته کردن و در اختیار نسل جوان قرار دادن این ویژگی‌ها مهمترین مسئولیت است.

احمدی‌نژاد ترویج، صیانت و معرفی ویژگی‌ها و شناسایی استعدادهای موجود در بین ملت ایران را دیگر وظیفه و مسئولیت خطیر امروز خواند و گفت: بیشتر بار مسئولیت شناسایی و فعال کردن استعدادها بر عهده مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌هاست و امروز نیز ما می‌توانیم نام‌آورانی چون گذشته داشته باشیم.

وی تجلیل از نام‌آوران در عرصه‌های مختلف را یک وظیفه همگانی خواند و افزود: این کار با افتخار و ارزشمندی‌است و همه باید به وجود این عزیزان افتخار کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: این استادان و نام‌آوران عرصه‌های مختلف باید به نسل‌ها معرفی شوند تا بتوانند به عنوان الگوی سایرین قرار گرفته و سایر افراد نیز برای رسیدن به قله از آنها استفاده کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه صیانت از فرهنگ کشور جزو وظیفه ذاتی، قطعی و تعطیل نشدنی است، خاطرنشان کرد: هر دولتی اگر از این فرهنگ صیانت نکند یا فرصت برای پیشرفت فرهنگ کشور فراهم نیاورد نه تنها ارزش ندارد، بلکه شماتت نیز خواهد شد و هر دولتی باید اولویت اول خود را صیانت و ایجاد فرصت برای پیشرفت فرهنگ قرار دهد.

وی با بیان این که دولت، پشتیبان و حامی جدی فعالیت‌های فرهنگستان‌هاست، افزود: نباید وارد کارهای جزیی شویم و باید با لحاظ کردن جهت‌ها و اهداف کلی، برنامه‌ها را متناسب با آن تنظیم کنیم.

در این مراسم رئیس‌جمهور و ئییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به چهار تن از نام‌آوران عرصه‌های مختلف کشور در عرصه علم، ادب و هنر، نشان درجه یک دانش، علم و ادب اهدا کرد.

دکتر "نصرالله سفیدبخت" از فرهنگستان علوم، دکتر "محمدعلی موحد" از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر "حسین حکمت" از فرهنگستان علوم پزشکی و "محمود جوادپور" از فرهنگستان هنر، نشان درجه یک دانش، ادب و هنر را از احمدی نژاد دریافت کردند.

کد خبر 24803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز