گروه اجتماعی: براساس بخشنامه مرکز آموزش‌های عالی آزاد و خاص دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده از نام، تصویر و رتبه دانشجویان و دانش‌پذیران برتر در تبلیغات مؤسساتی که کلاس‌‌های آمادگی کنکور برگزار می‌کنند ممنوع شد.

برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی مؤسسات، این مرکز اعلام کرده است مطابق ماده 7مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی در صدا و سیما، مطبوعات و جراید، فقط درصورت تأیید رسمی و معرفی هر یک از ارگان‌های ذی‌ربط مجاز است.

روسای مؤسسات برای جلوگیری از سوءاستفاده تبلیغاتی مراکز و مؤسسات آموزشی فاقد مجوز از نام و اعتبار مؤسسات آموزش عالی آزاد، به‌ویژه جلوگیری از تخلفات آنها و نیز ساماندهی امور تبلیغاتی لازم است قبل از انتشار هر نوع تبلیغی، تأییدیه مرکز آموزش‌های عالی آزاد دانشگاه جامع علمی کاربردی را اخذ کنند.

استفاده مؤسسات از نام نفرات برتر کنکور جنبه عوام فریبی دارد و خانواده‌ها باید دقت لازم را داشته‌باشند؛ چراکه بسیاری از مؤسسات نام افرادی که نفرات برتر کنکور بوده‌اند را به دروغ به آموزش خود نسبت می‌دهند.کنکور سال‌هاست بازاری چند صد میلیاردی دارد و بسیاری از کنکور درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زنند و مافیای کنکور با وجود قانون حذف کنکور هرگز اجازه حذف کنکور را نداده است. سال‌هاست به‌علت نبود متولی مشخص و نظارت کافی، برخی مؤسسات برگزار‌کننده کلاس‌های کنکور از نام نفرات برتر کنکور، دبیران، مشاوران ممتاز سوءاستفاده می‌کنند تا داوطلبان بیشتری را جذب کلاس‌‌های خود کنند.

این مؤسسات با تبلیغات اغوا‌کننده طوری وانمود می‌کنند که گویی نفرات برتر با آموزش این مؤسسات به چنین موفقیتی دست یافته‌اند، ‌درصورتی که رتبه‌های برتر کنکور هرگز در کلاس‌های مؤسساتی که از نام آنها سوء‌استفاده می‌کنند حضور نداشته‌اند. یکی از نفرات برتر کنکور سال 90در این‌باره گفت: من هرگز در کلاس‌های مؤسسه... شرکت نکرده‌ام، پس از کسب رتبه تک‌رقمی در کنکور آمدند و با پرداخت مبلغی از من تصویر تهیه کردند و در تبلیغات خود از آن استفاده کردند. خانواده دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور فریب این تبلیغات را می‌خورند و در این مؤسسات نام‌نویسی می‌کنند تا در کنکور موفق شوند.

برای عوام‌فریبی بیشتر برخی مؤسسات و آموزشگاه‌های برگزار‌کننده کنکور هنگام نام‌نویسی در کلاس‌های کنکور اعلام می‌کنند قبولی در کنکور تضمینی است که به گفته بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش چنین تضمینی عقلانی نیست.به گفته او، نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نفر برتر کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از بین دانش‌آموزان مناطق محروم یا روستایی هستند که از کلاس‌های کنکور در آنجا خبری نیست و با همت و تلاش خودشان به رتبه‌های برتر دست پیدا کرده‌اند.

برخی از این مؤسسات و آموزشگاه‌ها برای دستیابی به سود بیشتر به کاری دست می‌زنند و در برخی مواقع با سوءاستفاده از نام نفرات برتر کنکور یا برخی مدرسان مجرب به‌دنبال سودجویی هستند و با دادن بعضی امتیازها به نفرات برتر آنها را به نفع خود مصادره و از آنها بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند.

کد خبر 247960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز