پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرستاده ویژه آمریکا امروز به طور غیرمنتظره به کره شمالی وارد شد. قرار است وی با دولت پیونگ‌یانگ درباره روند خلع سلاح هسته‌ای مذاکره کند.

اشپیگل آنلاین از پکن گزارش داد، بنا به اعلام خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، کریستوفر هیل فردا به سئول بازمی‌گردد و به دولت این کشور درباره سفرش اطلاعاتی می‌دهد. آخرین باری که یک مقام ارشد آمریکایی به کره شمالی رفت، سال 2002 میلادی بود.
هیل پیش از پروازش از کره جنوبی گفت که قصد دارد روند خلع سلاح هسته‌ای را در سفر به کره شمالی پیگیری کند. باید زمان از دست رفته را جبران کرد.
پیونگ‌یانگ 13 فوریه گذشته با کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای جنجالی‌اش ظرف مدت 60 روز موافقت کرده بود. اما شرط کرده بود برای انجام چنین حرکتی باید آمریکا دارایی‌های این کشور را که در بانک ماکائو مسدود کرده بود، آزاد کند. هیل اعلام کرد که این وجوه پرداخت شده‌اند.
هیل بر همین اساس از کره شمالی خواست همان طور که قول داده بود، راکتور یونگ بیون را خاموش کند. بازرسان آژانس قرار است سه‌شنبه آینده به کره شمالی بروند تا این امر را راستی‌آزمایی کنند. پیونگ‌یانگ 13 فوریه پس از مذاکراتی طولانی به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود رضایت داد.
بنا به اعلام یونهاپ، قرار است مذاکراتی غیررسمی در ماه جاری میلادی میان شش کشور آمریکا، چین، ژاپن، روسیه و دو کره درباره حل بحران هسته‌ای پیونگ‌یانگ آغاز شود[بیشتر]. چون یونگ وو، مذاکره‌کننده کره جنوبی گفت که مذاکرات رسمی احتمالا 10 ژوئیه ازسرگرفته می‌شود.
کد خبر 24793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز