همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: من شروع و پایان لیگ را به تأخیر نیانداختم. این تقصیر من نیست این برنامه عقب افتاد تا از منافع یک باشگاه حمایت شود. همه می‌دانند لیگ برای منافع فتح الله‌زاده و قلعه نویی عقب افتاد.

فارس نوشت: کارلوس کی‌روش در برنامه امروز ورزش و مردم گفت: بسیار شفاف است اردوی افریقا بخشی از برنامه آماده سازی ما برای جام جهانی بود. این اردو مخصوصا برای بازیکنان داخلی در ایران طراحی شده بود تا سطح فنی آنها را بالاتر ببریم. بالاخص اینکه نیجریه در گروه ما است. نظر ما بسیار مثبت بود که در این اردو و چهار بازی که تدارک دیده بودیم بتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم. دلیل دوم انتخاب این اردو این است که بنا به تجارب بین‌المللی من آن حدی که در جام جهانی انتظار داشته باشیم نیست و باید از لحاظ فنی بالاتر بروند. بازیکنان تیم‌های نیجریه، بوسنی و آرژانتین در فضایی کار می‌کنند که به طور مثال در هربازی بین 10 تا 12 کیلومتر می‌دوند.

وی افزود: بازیکنان نیجریه و بوسنی در لیگ‌های خود 64 دقیقه بازی فعال دارند در حالی که این در آسیا 52 و تا 54 دقیقه است این نفرات به طور عادی 12 دقیقه بیشتر فعالیت دارند بنا به آخرین آمار در فوتبال ایران بین 7 تا 8 کیلومتر دوندگی وجود دارد. سومین دلیل این است که من توقعات 80 میلیون ایرانی را روی شانه خود دارم. بنا به منافع باشگاه استقلال، سپاهان و فولاد خوزستان صحبت نمی‌کنم من از منافع 80 میلیون ایرانی می‌گویم به همین خاطر نظرم این بود که احتیاج به این برنامه است. رئیس فدراسیون، هیأت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ با این برنامه و اجرای آن موافقت کردند. اگر به پیکره اصلی تیم ملی نگاه کنید ما 4 - 5 بازیکن داریم که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند و در فضای مناسبی هستند. سایر نفرات ما در ایران هستند.

کی روش تأکید کرد: وقتی دیدم چهار بازیکن از 11 نفر اصلی از ایران خارج شدند هیچ عقلانیتی نبود این اردو را برگزار کنیم. این مسئله منطقی نیست اردو برگزار شود وقتی پایه‌های اصلی تیم نیستند. دلیل بعدی این است که از لحاظ مالی حمایت نشدیم. به خاطر اینکه ما با بهترین و خاص ترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنیم نیازبه برنامه خاص داریم و این برنامه را فدراسیون گرفت. سوال این است که ما نه حمایت تیم ملی را داریم و نه اینکه بازیکنان ما هستند. به همین خاطر پیشنهاد دادم اردو را لغو کنند. به همین خاطر موافقت کردم که کارمان را ادامه دهیم و استپ نکنیم. حتی در حیاط خانه من هم اردویمان را ادامه می‌دهیم.

سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: سوال اصلی اینجاست که از تمام مسئولان ورزش از وزیر محترم ورزش و رئیس فدراسیون می‌پرسم که آیا ما می‌خواهیم به برزیل سفر تفریحی داشته باشیم یا اینکه در آنجا افتخار آفرینی کنیم.

وی در مورد ناراحتی برخی مربیان مثل حسین فرکی از اینکه اعلام کردید زدن گل در جام جهانی بهتر از برد در آسیا است، گفت: صحبت من همان است که در ابتدا گفتم. اگر شما بخواهید بدانید آیا برنامه لیگ به نظر من مناسب است منفی است. (در این لحظه تصاویری از موفقیت‌های ایران پخش شد که کی‌روش گفت: معنای این تصاویر چیست؟ وقتی کسی به آن توجه نمی‌کند وقتی پرچم ایران را در این تصویر می‌بینم وظیفه من تلاش برای برافراشتن این تیم است اما جالب است که الان داریم تنها از منافع یک یا دو نفر دفاع می کنیم)

من شروع و پایان لیگ را به تأخیر نیانداختم. این تقصیر من نیست این برنامه عقب افتاد تا از منافع یک باشگاه حمایت شود. همه می‌دانند لیگ برای منافع فتح الله زاده و قلعه نویی عقب افتاد همان باشگاهی که به این مسئله اعتراض می‌کند باعث شد لیگ عقب بیافتد. کی‌روش اهمیت ندارد من ابتدا از رئیس جمهوری قبلی آقای احمدی‌نژاد و رئیس جمهور فعلی آقای روحانی شنیدم که امسال اولویت اول حمایت از تیم ملی است.

وی در ادامه در مورد اینکه آیا روحانی از تیم ملی حمایت نکرده است، گفت: در جلسه‌ای رفتیم و آنجا مطرح شد امسال به خاطر جام جهانی اولویت اول تیم ملی است. دلیل برهم خوردن برنامه لیگ منافع قلعه نویی و فتح الله زاده در ابتدای فصل بود. اکنون که 5 هفته به تعویق می‌افتد به دلیل منافع قلعه نویی و کرانچار است. اگر تیم ملی اولویت است چرا حمایتی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر آنها گله و شکایتی از شرایط خود دارند باید بروند از لیگ شکایت کنند. مهم ترین مطلب اینجاست که توقع هواداران از تیم ملی چیست. کرانچار از قوانین فیفا صحبت می‌کند که من از او بهتر می‌دانم هیچکس در این کشور بهتر از من قوانین فیفا را نمی‌دانم چرا در هنگام تدوین آن حضور داشتم اکنون 2 سوال وجود دارد شما فکر می‌کنید فیفا برای موفقیت تیم ملی اهمیتی قائل است؟ آیا این کشورها که نمی‌خواستند ما به جام جهانی برویم برای موفقیت ما اهمیت قائل هستند. دو مربی به خاطر منافع خود نمی‌خواهند شرایط تیم ملی عملی شود به کرانچار که در مورد قوانین فیفا صحبت می‌کند می‌گویم آن قوانین برای موفقیت ایران تعریف نشده است. وقتی او فوتبال ایران و آلمان را مقایسه می‌کند از او می‌پرسم که کجای دنیا بازی‌ها 5 هفته لغو می‌شود برای منافع یک باشگاه؟ از کرانچار و هواداران می‌خواهم برنامه بازی‌های دوستانه را ببینند. این تصویر را قلعه‌نویی و کرانچار و کفاشیان ببینند.

وی تأکید کرد: بعد از بازی ما با کره جنوبی این تیم 15 بازی دوستانه کرده که 10 تا از آنها مقابل تیم‌های حاضر در جام جهانی است از کرانچار می‌پرسم آیا تمام این بازی‌ها بر اساس برنامه فیفا بوده است.

وی گفت: در مقابل ما با تیم‌هایی بازی کردیم که حتی به جام ملت‌های آسیا نیز راه پیدا نکردند. نکته مهم این است که این تیم ملی کارلوس کی‌روش نیست بلکه این تیم ملی مردم ایران است. سوال مهم با احترام قلبی که به وزیر ورزش دارم این است که آیا ما باید برنامه محکمی برای موفقیت تیم ملی داشته باشیم و یا اینکه برنامه ما برای منافع دو باشگاه باشد. این نظر من است. تا زمانی که کفاشیان به من بگوید برو خانه و من را بیرون بیاندازد برای منافع 80 میلیون ایرانی می‌جنگم (در این هنگام عوامل صحنه برنامه ورزش و مردم برای کی‌روش دست زدند!) وقتی قلعه‌نویی و کرانچار می‌گویند باید با برنامه فیفا برویم جلو با تمام احترام درست نیست.

کی‌روش در مورد اینکه وزیر گفته هروقت لازم است من کمک می‌کنم اما در فدراسیون فوتبال کسی این موضوع را نمی‌گوید، و همچنین در مورد اینکه اگر تیموریان و حسینی در ایران بمانند آیا بازهم اردو لغو می‌شود، گفت: زمانی که منتظری و جباری رفتند خیلی ناراحت بودم به دنبال این می‌گردیم که اینها را هم در اردوها بگنجانیم. وقتی کاپیتان اول و دوم تیم را دیدم دارند می‌روند واقعا کاری نمی‌توانم بکنم. کاپیتان ما گل‌های زیادی زد و کاندیدای بهترین بازیکن آسیا بود. با تمام احترامی که قائل هستم من با حضورم در ایران وجهه تیم ملی را بالاتر بردم به عنوان تیم اول به جام جهانی رفتیم اکنون در رنکینگ فیفا تیم اول آسیا هستیم اکنون با هواداران ایرانی می‌گویم حالا زمان ما است. سعی کردم در ایران این موضوع را یاد بدهم لباس مقدس تیم ملی برای هیچکس نیست و افرادی که تلاش زیادی می‌کنند به آن می‌رسند. به هیچ وجه متوجه نمی‌شوم بعد از صعود به جام جهانی داریم هدفمان را به خطر می‌اندازیم. بسیار شفاف چشم در چشم به فتح‌الله‌زاده، قلعه نویی و کرانچار می‌گویم این مسئله که با آن روبرو هستیم نباید با یکدیگر بجنگیم و در مقابل هم باشیم بلکه باید با آنها بجنگیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند کاپرفیلد شود، گفت: دقیقا همین اتفاقات در راه صعود ما به جام جهانی افتاد. فقط اینجا یک راه است تا زمانیکه کفاشیان بگوید برو و نمان من در اینجا می‌جنگم. همیشه از او حمایت می‌کنم. یک امر مسلم است من نمی‌خواهم دلیل سوء تفاهم در این کشور باشم من اینجا نیستم که بخواهم بین باشگاه و فردی درگیری به وجود بیاورم من می‌خواهم بهترین راه حل برای موفقیت تیم ملی به دست بیاورم. اگر مسئولان فکر می‌کنند مشکل من هستم می‌توانم از تیم ملی بروم.

کی‌روش تأکید کرد: سوال اینجاست وقتی هیأت رئیسه فدراسیون دستورالعملی می‌دهد و انجام نمی‌شود چه می‌توان کرد. بازهم می‌گویم زمان از دست می‌دهیم و افراد ایران را ترک می‌کنند. می‌توانیم با کشتی به برزیل برویم اما وقتی به آنجا برسیم زمان تمام شده است. بازهم می‌گویم اگر مشکل فوتبال ایران من هستم می‌توانم دست بدهم و از ایران بروم. اگر این مطلب صحت دارد این موضوع را به ما بگویید واقعا گیج شده‌ام. می‌بایست پاسخگوی 80 میلیون ایرانی باشم. بازهم این صحبت خیلی ساده و شفاف است. وظیفه من دفاع از منافع 80 میلیون ایرانی است. تأکید می‌کنم این مطلب بین ما نیست. اما می‌گویم اگر مشکل من هستم بگویید در روزنامه‌ها این را نگویید و از قانون به ما نگویید. قول حمایت از تیم ملی را ندهید؛ پولی که برای حمایت از تیم ملی آمده بود به سمت یک باشگاه هدایت شد. امروز 30 ژانویه است و جام جهانی بین بهترین تیم‌ها دنیا از ژوئن برگزار می شود تمام بازیکنان تیم ملی بوسنی در بهترین تیم‌های دنیا انگلیس،‌ ایتالیا و برزیل هستند. چند بازیکن لژیونر داریم که به اکثر آنها بازی نمی‌رسد باردیگر می‌گویم سوال من از شخص محترم وزیر ورزش این است که شما چه برنامه‌ای دارید آیا باید دنبال نقطه نظرات قلعه‌نویی یا کرانچار برویم یا دنبال نظر من؟ از همکاران خودم می‌پرسم. آیا ما پلان یک را انتخاب کنیم یا دو را اما از مسئولان می‌پرسم من چه کاری انجام دهم. این صحبت را تکرار می‌کنم چون همیشه انتقادات از من است. فقط پیشنهادات خود را به عنوان شخصی که از منفعت 80 میلیون نفر دفاع می‌کند می‌پرسم آره یا نه؟

در حین صحبت‌های کی‌روش امیر قلعه نویی سرمربی استقلال نیز روی خط آمد تا توضیحاتی ارائه دهد اما بهرام شفیع به دلیل کمبود وقت از قلعه نویی عذرخواهی کرد و سرمربی استقلال موفق نشد در مورد اظهارات کی‌روش نظرش را بگوید.

کد خبر 247758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز