همشهری آنلاین: شرکت خصوصی «ویرجین گالاکتیک» حضور گردشگران فضایی چینی را بدلیل نگرانی از سرقت فناوری موشکی فضاپیمای زیرمداری این شرکت ممنوع اعلام کرد.

سفرهای زیرمداری

به گزارش ایسنا، با هدف توسعه پروازهای فضایی زیر مداری، فضاپیمای SpaceShipTwo شرکت خصوصی «ویرجین گالاکتیک» اقدام به انتقال گردشگران فضایی به فضا می‌کند؛ مسافران این پرواز با تهیه بلیت 250 هزار دلاری برای چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه می‌کنند.

درحالیکه تاکنون بیش از 700 درخواست برای حضور در پرواز زیر مداری SpaceShipTwo ثبت شده است، مسئولان ویرجین گالاکتیک از ممنوعیت حضور گردشگران با ملیت چینی خبر می‌دهند.

علت این تصمیم، مقررات ضد جاسوسی آمریکا عنوان شده است، چراکه موتور موشک این فضاپیما یکی از فناوری‌های نظامی بالقوه محسوب می‌شود.

دفتر فروش ویرجین گالاکتیک در هنگ‌کنگ از پذیرش درخواست اتباع چینی خودداری و اعلام کرده که افراد دارای گذرنامه چینی قادر به حضور در جمع مسافران این پرواز زیر مداری نخواهند بود؛ با این حال حضور شهروندان چینی با گذرنامه کشورهای دیگر و گرین کارت آمریکا مشمول این تحریم نمی‌شوند.

پیش از این نیز حضور محققان چینی از جمله افراد شاغل در دانشگاه ها و موسسات علمی آمریکا در کنفرانس تلسکوپ فضایی کپلر در مرکز تحقیقات فضایی Ames ناسا در ماه نوامبر 2013 (آبان ماه) ممنوع اعلام شده بود.

علت عدم پذیرش محققان چینی در این کنفرانس، قانون تصویب شده در مارس 2011 بود که بر اساس آن، استفاده از بودجه دولت آمریکا برای میزبانی از اتباع چین در تمامی مراکز ناسا ممنوع است.

اما این تصمیم با مخالفت گسترده و تحریم کنفرانس از سوی دانشمندان آمریکایی روبرو شد و ناسا مجبور به صدور مجوز حضور دانشمندان چینی شد.

توسعه برنامه فضایی چین از جمله ارسال فضانورد به ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ-1 و فرود ماهنورد Jadde Rabbit بر سطح ماه باعث نگرانی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده است.

کد خبر 247515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز