گروه ادب و هنر: در روزهایی که همه‌‌چیز از برنامه‌ریزی مدیران ارشاد برای برگزاری مناسب بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۳حکایت دارد، خبر انتقال اولویت واردات کتاب‌های خارجی از ششم به دهم می‌تواند بخش بین‌الملل نمایشگاه را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد؛ اولویتی که اهمیت ورود کتاب و کاغذ را پس از سیگار برگ و سایر حیوان‌های زنده قرار داده است!

نمایشگاه کتاب

خبرگزاری مهر روز گذشته گزارشی اختصاصی روی خروجی خود قرار داد که از مشکل در ترخیص کتاب‌های نمایندگان ناشران خارجی در ایران از گمرک حکایت می‌کرد. به ادعای مسئولان گمرک، کتاب‌های خارجی از فهرست کالاهای با اولویت ششم برای واردات به کالاهای با اولویت دهم منتقل شده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت مردادماه 91در بخشنامه‌ای فهرست جدید کالاهای مشمول دریافت ارز برای واردات را اعلام کرد.

اولویت دهم کالاهای مشمول دریافت ارز عبارتند از سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان، لباس و وسایل دیگر. به‌نظر می‌رسد کتاب‌های خارجی و کاغذ را باید جزو «وسایل دیگر» این اولویت دانست. طبق آمارهای رسمی حدود 80درصد کاغذ مصرفی در ایران از طریق واردات تأمین می‌شود و آنگونه که رئیس هیأت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل می‌گوید: «این تغییر بسیار آرام و بدون سر و صدا اتفاق افتاده است»؛ طوری که حتی نمایندگان ناشران خارجی در ایران هم اخیرا متوجه آن شده‌اند. محمود آموزگار با اظهار تأسف از اینکه «در این اولویت‌بندی ترجیح داده شده است حتی نام سیگار برگ بیاید اما نامی از کاغذ تحریر یا کتاب خارجی برده نشود»، به مهر گفت: همکاران ما در انجمن ناشران بین‌الملل که نمایندگی ناشران خارجی را در ایران بر عهده دارند، اخیرا اعلام کرده‌اند کتاب‌هایی را که آنها وارد کشور کرده‌اند از گمرک قابل ترخیص نیست. چون به ادعای مسئولان، اولویت ورود کتاب‌های خارجی به دهم منتقل شده است.

به گفته وی، تا وقتی کتاب در اولویت ششم بود، کتب خارجی بدون ثبت سفارش و بدون انتقال ارز به گمرک می‌آمد، از گمرک ترخیص و در نهایت وارد کشور می‌شد اما در حال حاضر به‌دلیل انتقال اولویت چون عملا ثبت سفارش و انتقال ارز انجام نشده، کتاب‌های خارجی از گمرک قابل‌ترخیص نیست. این موضوع بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اگر رویه تصحیح نشود، جز کتاب‌هایی که قبلاً ترخیص شده‌اند، کتاب جدید برای عرضه در نمایشگاه بیست و هفتم وجود نخواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل در پایان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد در اسرع وقت دستور لازم را برای تصحیح این رویه صادر کند تا کتاب‌های موجود در گمرک ایران که غالبا به مقصد بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران وارد شده‌اند، از گمرک ترخیص شوند.

کد خبر 247135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز