همشهری آنلاین: کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد با تاکید بر نقش ایران در تضمین ثبات و صلح در خاورمیانه از قانونگذاران آمریکایی نیز خواست فرصت دهند تلاش‌های ایران – آمریکا در جهت تنش زدایی به نتیجه برسد.

عنان که طی دوره‌ای پنج ماهه در سال 2012 به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه خدمت کرد، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ˈرویترزˈ در داووس سوئیس گفت: به منظور برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، ایران باید بتواند نقش طبیعی خود را در منطقه ایفا کند.

ˈبان کی مونˈ دبیر کل کنونی این سازمان چند روز قبل از ایران دعوت کرد در کنفرانس مذاکرات سوریه در سوئیس شرکت کند، اما چندی بعد این دعوت را پس گرفت.

قدرت های غربی به عنوان حامیان این نشست تحت رهبری آمریکا تاکید کردند ایران در صورت پذیرش طرح انتقال قدرت در سوریه که حاصل مذاکرات ژنو در سال 2012 است، می‌تواند در پای میز مذاکرات صلح سوریه موسوم به ژنو2 حاضر شود. تهران از پذیرش این شرط امتناع کرد.

رویترز افزود: از زمان روی کار آمدن ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهوری ایران، جمهوری اسلامی به منظور حل و فصل مناقشات هسته‌ای، وارد مذاکره با قدرت‌های جهانی شده است.

حاصل این گفت و گوها توافق بر سر محدود کردن موقت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم ها بوده که امید به شکستن بن بست 10 ساله در این زمینه را افزایش داده است.

کوفی عنان در زمینه بهبود روابط میان ایران و آمریکا گفت: تندروها در آمریکا این افراد حتی به دنبال اعمال تحریم های جدید در میانه روند مذاکرات هسته ای هستند و این می تواند به تفرقه میان اروپا و آمریکا منجر شود.

دبیر کل سابق سازمان ملل به قانونگذاران آمریکایی توصیه کرد پیش از اتخاذ هر تصمیمی در این زمینه به تبعات آن بیندیشند و از آن‌ها خواست به دیپلماسی، مذاکره و صلح فرصت اثربخشی دهند.

کد خبر 247002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز