گروه اقتصادی: تعلیق برخی تحریم‌ها براساس توافقنامه ژنو و دیدارهای چند روز گذشته هیأت ایرانی در داووس سوئیس با غول‌های نفتی و نمایندگان شرکت‌های بزرگ اروپایی با استقبال آنان مواجه شد.

euro

این تحرک اما نگرانی مقامات کاخ سفید را در پی داشته به‌گونه‌ای که وزیر خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی نسبت به نزدیک شدن بیش از حد به ایران هشدار داده است.

موفقیت اولیه ایران در جلب نظر سرمایه‌گذاران

نشریه معتبر فارین پالیسی آمریکا در تحلیلی از سفر رئیس‌جمهور به داووس، این سفر را تلاش ایران برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران خارجی به ایران توصیف کرد و نوشت: واکنش‌های اولیه نشان می‌دهد که ایران توانسته است یک موفقیت آشکار به دست بیاورد. فارن پالیسی نوشته است: ابراز تمایل برخی شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران می‌تواند بیش از پیش درنظرات اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال ایران شکاف ایجاد کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: جامعه تجاری اروپا با لغو شماری از تحریم‌ها علیه ایران، در حال تدارک برای بازگشت به این کشور است که یک قدرت اقتصادی در خاورمیانه به شمار می‌رود. ایران نیز در مقابل برای تقویت رشد اقتصاد کشور از این علاقه‌مندی استقبال می‌کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، مدیران گروه لابی تجاری فرانسه که نماینده حدود 100 شرکت است، در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کنند. این خبرگزاری آمریکایی ادامه می‌دهد: از جمله نخستین نشانه‌های آمادگی شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران، افزایش تقاضا برای پرواز بوده است. شرکت هواپیمایی اتریش هفته گذشته اعلام کرد: 5 پرواز هفتگی به تهران را از سرمی‌گیرد و لوفتهانزا، شرکت مادر این ایرلاین نیز اعلام کرد در حال بررسی افزودن صندلی‌های بیشتری به پروازهای روزانه‌اش است. ترکیش ایرلاینز که به 6 مقصد در ایران پرواز دارد، به‌دنبال دریافت اجازه برای افزایش پروازهایش است.

رویترز هم در گزارشی از صف‌کشیدن شرکت‌های بزرگ اروپایی برای آغاز مجدد همکاری با ایران خبر داد و گفت: سفر مدیران شرکت‌هایی مانند توتال فرانسه، ‌انی و ساراس ایتالیا نیز گویای این استقبال است. به نوشته رویترز، ایرانی‌ها علائم خوش‌بینی ارسال می‌کنند و معتقدند درها برای احیای معاملات نفتی با اروپا تا آخر سال‌جاری باز خواهد شد.

رنو خواهان بازگشت هر چه سریع‌تر به ایران

مدیر اجرایی رنو هم در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد گفت: شرکت رنو می‌خواهد، دوباره فعالیت‌های خود را در ایران از سر بگیرد. به گزارش فارس به نقل از رویترز، کارلوس گوسن مدیر ارشد اجرایی شرکت فرانسوی رنو با «بازار بزرگ بالقوه» خواندن ایران اعلام کرد که این خودروساز فرانسوی درنظر دارد، تا به محض برداشته شدن تحریم‌ها به ایران بازگردد. گوسن گفت: ما و بسیاری از خودروسازان مایل هستیم که در توسعه بازار ایران که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه با وجود تحریم‌هاست، مشارکت داشته باشیم.

کد خبر 246939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز