سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

لیلا خاکسار: نباید هیجانات و نوسانات رابطه مطبوعات، دستگاه قضایی و نظام را فرسایشی و تقابلی کند.

سیدعلیرضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران در آستانه هفته قوه قضاییه ضمن اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: ‌رسانه‌ها و دستگاههای مسئول باید بیاموزند که در کنار یکدیگر زندگی کنند و دولت دغدغه رسانه و رسانه‌ها دغدغه دولت را درک کنند و در واقع باید یک درک متقابل وجود داشته باشد.

وی افزود: اندیشمندی گفته است: «ژورنالیست‌ها و دولت‌ها یکدیگر را عصبانی می‌کنند تا شیوه با هم زیستن را بیاموزند.» مطبوعات در کنار مسئولیتشان حامل نقد نیز هستند ومسئولین باید سعه صدر داشته باشند تا جامعه به کمال برسد.

آوایی در ارتباط با نقش  مطبوعات در جامعه  گفت: حکومتها یا باید استبدادی اداره شوند یا اگر بناست دموکراسی اتفاق بیفتد مطبوعات و احزاب جزیی از لوازم حکومتهاست. مطبوعات نماینده افکار عمومی هستند و به نظر من اعتبار نظام به داشتن  مطبوعات آزاد است. البته باید منافع ملی و اسرار ملی رعایت شود و در این میان نیاز به یک فهم متقابل وجود دارد، تلاش ما این است که تنگ نظری نکنیم و مطبوعات می‌توانند کمک موثری در این مسیر داشته باشند.

آوایی ضمن اشاره به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی گفت: در این سال باید برخی دیوارها را تخریب و ساخت پلهای جدیدی را آغاز کنیم و تضعیف عوامل تفرقه‌انگیز و تقویت نقاط مشترک و اعتماد افراد جامعه را در برنامه داشته باشیم. تشکیلات قضایی در تلاش است ضمن اینکه وظایف خود را انجام می‌دهد مطلوب ذهن و دل مردم بشود و به شدت مایل است توانایی شناخت زمان خود را هر چه بیشتر کسب کند، ضمن اینکه دستگاه قضایی هرگز علاقمند نیست فضای غالب و مغلوب حاکم شود.

وی افزود: اگر چنین فضایی حاکم شود همیشه غالب می‌خواهد برتری‌های پیروزی را حفظ کند و مغلوب به دنبال محو داغ شکست است. با اجرای عدالت سعی ما براین است که همیشه امور تعدیل و قانون و انصاف حاکم شود.

رئیس دادگستری استان تهران همچنین گفت: در دادگستری ما چند دغدغه مهم داشته‌ایم  موجودی پرونده‌های وارده، اوقات رسیدگی، رسیدگی به پرونده‌های قدیمی که شامل پرونده‌ها قبل از سال 82 است و مهم‌تر از همه ارتقای سطح اعتماد مردم به دادگستری استان است.

وی افزود : با تلاشی که شد پرونده‌های اوایل سال 85 که تعداد آنها 316 هزار فقره بود در آخر سال به 260 هزار پرونده رسید و امیدواریم تا آخر سال به 200هزار فقره برسد و ظرف یک برنامه 2-3 ساله موجودی قابل قبول و قابل کنترلی داشته باشیم.

وی افزود: تعدادی از همکاران هم ماموریت یافته‌اند که بعد از ظهرها به پروند‌ه‌های معوقه رسیدگی کنند، همچنین تعدادی از ناظرین و بازرسان ماموریت برای سرکشی از حوزه‌ها به صورت سرزده داشته‌اند که نظارت دقیقتری وجود داشته باشد. در سال گذشته 22درصد کاهش دعاوی در محاکم خانواده، 11درصد در محاکم حقوقی، 16 درصد کیفری، 28 درصد شعب دادیاری، 21 درصد بازپرسی وجود داشته‌ایم.

آوایی همچنین گفت: اگر همه چیز در سیستم قضایی در حد استاندارد باشد باز هم میزان رضایت مردم 50-50 است زیرا همیشه یکی شاکی و دیگری متهم و مجرم است.وی افزود: دو هزار و  739 شورای اختلاف در استان تهران وجود دارد که این شوراها 503 هزار پرونده را رسیدگی کرده‌اند که 25 درصد به سازش رسیده که به نظر این رقم  برای کف خوب، ولی برای سقف مناسب نیست.

رئیس دادگستری استان تهران، در پاسخ به این سوال که آیت‌الله شاهرودی در سخنان اخیر خود تعداد پروند‌های مورد رسیدگی در شوراهای حل اختلاف را 50 تا55درصد اعلام کرده بود گفت: این آمار احتمالا مربوط به کل کشور است و ریشه فرهنگی دارد زیرا در برخی شهرها شاکیان تاکید دارند که حتماً مشکلاتشان از طریق دادگاه حل شود اما در برخی دیگر از شهرها و روستاها از طریق کدخدامنشی و شوراهای حل اختلاف مشکلات براحتی حل می‌شود و به دادگاهها کشیده نمی‌شود.

وی در مورد حقوق شهروندی نیز گفت: نقاط آسیب ما در بحث حقوق شهروندی فرهنگی است و باید باورمان بشود که متهم یا مجرم نیز انسان است و کرامت انسانی دارد، اجرای حقوق شهروندی نیازمند یک زمینه فرهنگی است و وضعیت ما در این خصوص نسبت به گذشته خیلی بهتر شده، می‌شود افراد را به دلیل تخلفات مجازات و در عین حال حقوق آنها را نیز رعایت کرد.

کد خبر 24628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز