مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پستاندران منقرض‌شد‌ه‌ای مانند ماموت‌های پشمالوی غول‌آسا ممکن است یک روز دو باره بر روی زمین پا بگذارند.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران ژاپنی در حال بررسی احتمال استفاده از اسپرم حیوانات یخ‌زده برای بارور کردن بستگان زنده آنها هستند؛ تا به حال آنها توانسته‌اند این عمل ر ا در موش‌ها – که برخی از آنها برای پانزده سال یخ  منجمد شده بودند- با موفقیت انجام دهند. پژوهشگر ارشد دکتر آتسو اوگورا  می‌گوید که می خواهد این تجربه را بر روی حیوانات بزرگتر نیز انجام دهد.

او در یک مصاحبه گفت:" میزان موفقیت ما در اسپرم‌های به دست آمده از بدن موشهای منجمد‌شده از 15 سال پیش بسیار بیشتر از حد انتظار ما بود. بنابراین این احتمال که بتوان از اسپرم‌های به دست آمده از ماموت‌های یخ‌زده کشف‌شده به نحو مشابهی استفاده کرد، بیشتر از حدی است که قبلا  فکر می‌کردیم."

د ر حالیکه در بانک‌های اسپرم از اسپرم منجمد به فراوانی استفاده می‌شود، گروه ژاپنی با اسپرم‌های به دست آمده از موش‌های کامل یخ‌زده یا اندام‌های یخ‌زده ‌آنها استفاده کردند.
این پژوهشگران در مقاله‌ای که در نشریه" گزارش‌های آکادمی‌ ملی علوم" به چاپ رساندند، نوشتند:" اگر اسپرم‌های گونه‌های منقرض‌شده پستانداران را بتوان از بدن‌های آنها که در برای میلیون‌ها سال در یخبندان دائمی ‌بوده‌اند، شاید بتوان با تزریق این اسپرم‌ها به درون تخمک‌های گونه‌های جانوری نزدیک به آنها، دوباره این حیوانات را باز یابی کرد."

بدن‌های کامل ماموت‌ها در مناطق یخبندان دائمی در  سیبری به دست آمده است.اوگورا گفت که فیل‌ها می‌توانند نامزد بالقوه برای بارورشدن با اسپرم‌های ماموت‌ها باشند. او همچنین پیشنهاد کرد که تجربه مشابهی بر روی گربه‌سانان منقرض‌شده‌ای مانند ببرهای دندان‌شمشیری و خویشاوندان فعلی آنها انجام شود.

کد خبر 2459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز