گروه اقتصادی: توافق نهایی میان ایران و ۶کشور برای اجرای گام‌به‌گام توافق ژنو، شرایط جدیدی را برای بازارهای جهانی و داخلی رقم زد تا بهای نفت و طلا در مدار نزولی قرار بگیرد و دلار نیز در بازار آزاد با کاهش قیمت همراه شود.

رشد چشمگیر شاخص بورس نیز نشانه‌ای دیگر از تأثیر انتشار اخبار مثبت در زمینه اجرای توافق هسته‌ای ژنو بود.براساس توافق اجرایی صورت گرفته قرار شده طی 6‌ماه آینده به‌طور هفتگی مبالغی به کشور بازگردد که مجموع آن در این دوره 6ماهه به 4.2 میلیارد دلار خواهد رسید.

این موضوع خبر مثبتی برای بازار ارز بود تا اطمینان بیشتری نسبت به تسهیل روند نقل و انتقال ارز به‌وجود آید و امکان عرضه ارز بیشتر در بازار فراهم‌ آید. در این شرایط بهای دلار در بازار ارز با کاهش 40تومانی نسبت به روز گذشته مواجه شد و به 2هزار و 940تومان رسید. بهای دلار پیش از بروز التهابات سیاسی و اقتصادی در ترکیه در همین حدود نوسان می‌کرد اما طی 2هفته گذشته به‌دلیل نگرانی از نقل و انتقال ارز در مسیر ترکیه و ایران، این نرخ تا مرز 3هزار تومان بالا رفته بود که با خبر مثبت از سوی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بار دیگر به نرخ سابق بازگشت. همچنین هالک بانک ترکیه بار دیگر برای ایفای نقش خود در انتقال ارز به ایران اعلام آمادگی کرده که این موضوع نیز نگرانی تقاضاکنندگان ارز را کاهش داده است.

کاهش نرخ دلار همزمان با تنزل 2دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی، شرایط را برای ریزش 7هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی فراهم آورد تا این شاخص به 869هزار تومان برسد. هر گرم طلای 18عیار هم از 90هزار تومان به 88هزار تومان تنزل یافت. رسانه‌های بین‌المللی نیز روز گذشته از تأثیر اجرای توافق ژنو بر بازارهای مالی گزارش دادند و شاخص‌های اصلی را متاثر از این رویداد بین‌المللی تحلیل کردند.

طبق گزارش رویترز، توافق ایران و گروه 1+5برای اجرایی کردن توافق هسته‌ای ژنو و درخواست اوباما از کنگره برای عدم‌اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی را ۲۱ سنت کاهش داد و به107.04دلار در هر بشکه رساند. این در حالی است که بهای نفت در روز جمعه به‌علت انتشار آمار کمتر از انتظار فرصت‌های شغلی آمریکا، افزایش یافته بود. روز گذشته نفت سبک آمریکا نیز با 47سنت کاهش 92.25دلار در هر بشکه فروخته شد. چی تات‌تان، تحلیلگر بازار کالاهای اساسی در این زمینه گفت: اظهارات اوباما به نفع ایران بود و با توجه به‌احتمال افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای نفتی، سبب کاهش بیشتر قیمت نفت شد.

وزیر نفت ایران در آخرین نشست اوپک هشدار داد که با کاهش فشار تحریم‌ها، ایران تولید و صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد و کشورهایی که در این سال‌ها بازارهای ایران را تصاحب کرده‌اند باید آن را بازگردانند.

کد خبر 245807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز