یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درناها از کوچکی باید پرواز را بیاموزند، تا بتواند در فصل مناسب مهاجرت کنند و دوباره به زادگاه خود بازگردند، اما درناهایی هم هستند که این مراحل از زندگی خود را به شیوه‌ای متفاوت پشت سر می‌گذارند.

درنا

براساس گزارش NBC، درناهای ایالات ویسکونزین آمریکا که زمانی در معرض انقراض قرار داشتند اکنون به کمک مردی که به شکلی باورنکردنی خود را به احیای گونه درناهای Whooping اختصاص داده،‌ دوباره می‌توانند در آسمان پرواز کرده و در فصل‌های سرد به تالاب‌های گرم‌تر جنوبی مهاجرت کنند.

این پرندگان درحال انقراض که اکنون برای کنترل جمعیتشان در حصر متولد شده و بزرگ می‌شوند هر سال باید به جنوب مهاجرت کنند،‌ اما پدر و مادری ندارند که پرواز کردن را به آنها آموخته و مسیر درست مهاجرت را به آنها نشان دهد. از این رو پرنده‌ها از زمانی که درون تخم قرار دارند، با صدای موتور نوعی هواپیمای سبک آشنا می‌شوند و هرروز این صدا برای آنها پخش می‌شود تا زمانی که به سن پرواز رسیدند، با شنیدن آن دریابند که وقت پرواز رسیده‌است.

درنا

جو داف بنیانگذار بنیاد Operation Migration فردی است که از هواپیماهای فوق سبک برای کمک به این پرندگان بی‌سرپرست استفاده کرده و به آنها پرواز کردن می‌آموزد.

زمانی که این پرندگان در آسمان احساس راحتی کردند، هواپیمای فوق سبک داف آنها را به مسیر مهاجرت هدایت می‌کند،‌ از ویسکانزین به فلوریدا. به گفته داف، با نشان دادن مسیر مهاجرت به پرنده‌‌ها،‌آنها می‌توانند مسیر را به راحتی طی کرده و خود در زمان مناسب به زادگاهشان باز می‌گردند.

داف و دیگر داوطلبانی که در بنیاد وی مشغول به کار هستند نمی‌خواهند درناها در کنار انسان‌ها احساس راحتی کنند،‌ از این رو در حین نزدیک شدن به این پرندگان،‌لباس‌هایی سرتاپا سفید به تن می‌کنند تا هرنوع نشانه‌ای از انسان بودن را در آنها بپوشاند. علاوه براین در انتهای آستین این لباس سری مشابه سر درناها وصل شده تا درناها با این موجود کمی متفاوت که سری مشابه سر آنها دارند ارتباط برقرار کند.

همچنین داوطلبان در هنگام نزدیک شدن به پرندگان کوچکترین صدا و سخنی به زبان نمی‌آورند و در سکوت کامل با آنها ارتباط برقرار می‌کنند تا پرندگان تنها در معرض صدای طبیعت قرار داشته‌باشند.

در حقیقت صدای هواپیمای سبک‌وزن داف تنها صدای غیر‌طبیعی است که این درناها به آن خو گرفته‌اند. در حدود 40 سال پیش جمعیت درناها در این منطقه از آمریکا به کمتر از 50 رسیده بود اما اکنون نزدیک به 400 درنا در این منطقه زندگی می‌کنند. با این‌همه جمعیت این پرندگان هنوز بسیار کم و در معرض خطر قرار دارد.

به گفته داف، زیستگاه این پرندگان زیبا تالاب‌ها هستند، ساختارهای طبیعی که در اکوسیستم انسانی نیز نقش حیاتی به عهده دارند. تالاب‌ها در زمان سیل آب را به خود جذب می‌کنند و در زمان خشکسالی آب را حفظ می‌کنند و همچنین فلزهای سنگین و آلودگی‌ها را تصفیه می‌کنند.

مسافرت داف برای هدایت پرندگان به سوی جنوب طرفداران زیادی دارد و به صورت آنلاین نیز قابل پیگیری است و بیش از سه هزار نفر تا زمانی که داف و همکارانش درناها را به فلوریدا هدایت کنند، سفر آنها را آنلاین دنبال می‌کنند. با این همه موفقیت حقیقی زمانی از راه می‌رسد که این پرندگان مسیر خود را برای بازگشت به ویسکانزین یافته و به زادگاهشان بازمی‌گردند.

کد خبر 245621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز