گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی در اطلاعیه رسمی درباره حذف نام ۶ موسسه مالی و اعتباری و ۲ بانک در شرف تاسیس اعلام کرد که به زودی برخی موسسات یادشده مجوز رسمی دریافت خواهند کرد.

یک عقب نشینی آشکار پس از اقدام اخیر این بانک که بسیاری از سپرده‌گذاران را نگران کرد. به گزارش همشهری حذف نام 6مؤسسه اعتباری و 2بانک در شرف تاسیس از فهرست بانک مرکزی، مدیران مؤسسات و بانک‌های یادشده را به تکاپو انداخت و آنها را راهی بانک مرکزی کرد تا از اقدام خود منصرف شود. سپرده‌گذاران در این مؤسسات و البته مؤسسات دیگر هم در برزخ تصمیم‌گیری افتاده‌اند که نتیجه چه خواهد شد.

اطلاعیه رسمی بانک مرکزی

آخرین خبر اینکه بانک مرکزی  در اطلاعیه رسمی اعلام کرد: در بین مؤسساتی که باید تحت نظارت قرار گیرند، نهادهایی وجود دارند که عملاً وارد فرایند اخذ مجوز شده‌اند ولی هنوز برای آنها مجوز فعالیت صادر نشده است. یادآور می‌شود هر یک از این نهادها به مجرد طی نمودن موارد قانونی و مقرراتی ذی‌ربط و رعایت ضوابط مقرر، مجوز خود را دریافت داشته‌و نام آنان در سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درج خواهد شد.

خوشبختانه مؤسسات مورد نظر، اقدامات مؤثری جهت رعایت مقررات انجام داده و برخی از آنها به‌زودی مجوز خود را دریافت خواهند کرد. با این رویکرد، بانک مرکزی متعرض فعالیت روزمره آنها نشده و این تعداد، فعالیت خود را با رعایت پاره‌ای محدودیت‌ها همچون گذشته ادامه خواهند داد. بدیهی است به محض تکمیل فرایند مجوزدهی و رعایت ضوابط و مقررات موجود، بلافاصله مجوز فعالیت به نام هریک از آنها صادر و مجدداً در سایت بانک مرکزی و اسامی آنها در کنار اسامی سایر مؤسسات دارای مجوز از بانک مرکزی قید خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از این گردش نقدینگی مؤسسات فاقد مجوز را 25درصد کل نقدینگی کشور به میزان 130هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. تنها مؤسسه اعتباری دارای مجوز رسمی فعالیت مؤسسه توسعه است. تعدادی از شهروندان در تماس با همشهری از اینکه اراده‌ای برای ساماندهی مؤسسات فاقد مجوز وجود ندارد، گلایه دارند و برخی هم نگران این هستند که چرا بانک مرکزی گفته از حقوق آنها حمایت نمی‌کند.

خبر دیگر اینکه غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد یکی از بانک‌های در شرف تاسیس که نام آنها در فهرست غیرمجوز‌ها گنجانده شده، در گفت‌وگو با تسنیم اقدام بانک مرکزی را انتحاری توصیف و با اشاره به نشست دیروز با معاون نظارتی بانک مرکزی اظهار کرد:بانک مرکزی اصلاحیه‌ای را درخصوص اقدام اخیر خود ارائه خواهد داد. او تأکید کرد که این بانک مراحل قانونی را انجام داده و منتظر مجوز بانک مرکزی برای پذیره‌نویسی است.

کد خبر 245531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز