یک هفته پس از آنکه عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع از شیوع آفت «ارس واش» در مسیر جاده هراز و فیروزکوه، آقاسور منطقه ارجمند، بخش‌هایی از جنگل‌های سمنان، طارم و گردنه چهارباغ گرگان خبر داده بود، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: براساس گزارش‌های دریافتی از استان‌های گلستان، سمنان و زنجان، سطح آلودگی و شیوع آفت در رویشگا‌های جنگلی به حدود ۱۴هزار هکتار می‌رسد.

جنگل


حسین میرزایی اظهار کرد که طی سال‌های 80تا 91نزدیک به 3300هکتار به روش مکانیکی با حذف شاخه‌ها و پایه‌های شدیدا آلوده، تحت عملیات پاکسازی قرار گرفته و نتیجه این عملیات رضایت بخش بوده است.به گفته وی، کمبود اعتبار، زمانبر بودن کنترل و وجود نقاط صعب‌العبور و دامنه‌هایی با شیب تند از مشکلات اجرایی طرح مقابله با آلودگی درختان سوزنی برگ به آفت ارس واش محسوب می‌شود.

آنطور که میرزایی گفته: گیاه نیمه انگل ارس واش یا داراشک و یا دارواش پاکوتاه با نام علمی Arcethobium oxycedri منحصراً، به درختان خانواده‌های Pinaceae و Cupressaceae از سوزنی برگان حمله می‌کند و خسارت آن موجب ضعف درختان می‌شود که کاهش بذردهی و پایین آوردن کیفیت چوب را به همراه دارد. آفت ارس واش شرایط را برای ضربه پذیری درختان در مقابل هجوم آفات و بیماری‌ها فراهم می‌کند.

کد خبر 245370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز