گروه سرزمین:‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پنجشنبه گذشته در ادامه سفرهای استانی خود به استان گلستان رفت تا وضعیت محیط‌زیست این استان را از نزدیک بررسی و ارزیابی کند.

عبور جاده از پارک ملی گلستان و به خطر افتادن حیات وحش این منطقه، تخریب جنگل، کمبود تجهیزات برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی و وضعیت نابسامان جزیره آشوراده از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی این استان محسوب می‌شود.

ابتکار در پایان سفر خود به استان گلستان، در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش‌های آنها پاسخ گوید. او که 4دی‌ماه پس از تشریح وضعیت محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود موضوع آلودگی هوا بین روزهای 14تا 19دی‌ماه جاری در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست با حضور رئیس‌جمهور بررسی می‌شود دراین نشست گفت: بررسی‌هایی در حوزه‌ آلودگی هوا انجام شده که نتیجه آن را در روزهای آینده در جلسه شورای حفاظت از محیط‌زیست اعلام خواهیم کرد.

تبدیل جاده پارک ملی گلستان به مسیر گردشگری یکی از شنیدنی‌ترین خبرهایی بودکه ابتکار در نشست خبری خود به آن اشاره کرد. او گفت:این جاده در حال حاضر به‌عنوان جاده بین راهی برای سفرها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این مسیر به‌زودی به جاده گردشگری تبدیل می‌شود. تبدیل این جاده به جاده گردشگری از یکسو، باعث تحول گردشگری در استان می‌شود و از سوی دیگر پارک ملی گلستان و حیات وحش آن مصون می‌ماند.

ابتکار بخشی از سخنان خود را به معضلات جزیره آشوراده اختصاص داد و تصریح کرد: جزیره آشوراده یک منطقه بسیار شکننده‎ای است و اینکه در آنجا ساخت‎و‎سازهای گسترده صورت بگیرد امکان‎پذیر نیست بلکه هرگونه ساخت وسازی در این منطقه باید توأم با احتیاط و همسو با معیارهای زیست‌محیطی باشد با وجود این، می‎توان با یک طرح مدیریت شده و صحیح با کمترین آسیب ممکن یک توسعه چشمگیر را در این منطقه داشته باشیم. به گفته وی، دراستان گلستان، مناطق زیادی ازجمله جزیره آشوراده برای توسعه گردشگری وجود دارد که درصورت رعایت معیارهای زیست‌محیطی می‌تواند باعث رونق گردشگری و ایجاد توسعه پایدار در منطقه شود. رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه طی 2‌ماه گذشته حدود 6پلنگ کشته شده‌اند، شمار پلنگ‌های کشور را 1000قلاده اعلام کرد و گفت: حیات وحش جزو میراث طبیعی کشور محسوب می‌شود و حفاظت از آنها امری ضروری است. ابتکار در این نشست به استفاده بیش از حد از ظرفیت‌های طبیعت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در کشور ما 6/3درصد بیشتر از ظرفیت‌های طبیعی استفاده می‌کنند در نتیجه به تخریب‌های محیط‌زیست کشور دامن می‌زند با همین رویکرد است که کشور ما در تخریب رودخانه‌ها و منابع آبی در رده اول دنیا قرار گرفته است.

 

کد خبر 245368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز