گروه اقتصادی - رضا کربلایی: گشایش ارزی ناشی از اجرایی شدن مفاد توافق ژنو تا ۲هفته دیگر (۲۰ژانویه) صورت می‌گیرد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت: کاهش نرخ ارز در آینده هم ادامه خواهد داشت. اشاره این مقام ارشد اقتصادی ایران به مفادی از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 است که اجازه دسترسی ایران به بخشی از دارایی‌های ارزی ناشی از فروش نفت دست‌کم به میزان 4میلیارد دلار را خواهد داد.

به گزارش همشهری، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 دوطرف توافق کردند تا بخشی از دارایی‌های ارزی ایران آزاد شود، حتی خبری مبنی بر آزادسازی 7میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران توسط آمریکا هم رسانه‌ای شد که سخنگوی دولت این خبر را تکذیب کرد. دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی، در جمع خبرنگاران بدون اشاره به جزئیات آزادسازی یا دسترسی به دارایی‌های ارزی کشور از ادامه روند کاهشی نرخ ارز در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی کشور خبر داد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که هنوز نام بانک‌های اروپایی یا آسیایی و دیگر روش‌های دسترسی ایران به ارزهای خود مشخص نشده است. سیف درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: ثبات اقتصادی موجب حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از شوک‌های جدید به بازار ارز شده است. وی افزود: ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر به‌منظور این است که وضعیت اقتصادی باثبات شده و نوسانات نرخ ارز کنترل شده است.

این مقام اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه از کنترل نوسانات نرخ ارز به‌صورت منطقی حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در آینده بعد از دیدن علائم رشد اقتصادی کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار ادامه خواهد داشت. سیف تأکید کرد: برنامه‌های بانک مرکزی نظارت بیشتر بر بازار ارز به‌منظور کنترل نوسانات نرخ ارز است اگرچه طی ماه‌های اخیر نوسان نرخ ارز بسیار ناچیز بوده است.

کارخانه‌داری بانک‌ها همچنان ممنوع است

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره کارخانه‌داری بانک‌ها اظهار داشت: بانک مرکزی از ابتدا محدودیت‌های زیادی برای سهامداری شرکت‌ها داشته که همچنان آن محدودیت‌ها پابرجاست. وی با بیان اینکه سوءتفاهمی درباره یکی از بخشنامه‌های بانک مرکزی ایجاد شده است، گفت: برخی برداشت اشتباهی از بخشنامه‌ بانک مرکزی کرده و اعلام کرده‌اند که کارخانه‌داری بانک‌ها آزاد شده است.

سیف با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید منابع خود را صرف پرداخت تسهیلات کنند، تصریح کرد: همچنان ضوابط و قوانین مجاز در بانک مرکزی و سیستم‌ بانکی وجود دارد و هرکدام از بانک‌ها این روش را رعایت نکنند حتماً با برخورد بانک مرکزی مواجه می‌شوند؛ هم‌اکنون مواردی از تخلفات بانک‌ها در دست بررسی است و به تخلفات جدید نیز رسیدگی خواهیم کرد.

کد خبر 244943
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز