گروه ادب و هنر: فیلمساز سیاهپوست بریتانیایی که با درام تحسین‌شده «۱۲سال بردگی» از بخت‌های مسلم درخشش در مراسم اسکار ۲۰۱۴ است، صنعت سینمای هالیوود را به نادیده‌گرفتن عمدی تاریخ برده‌داری متهم کرد.

چیوتل اجیوفور


به گزارش گاردین، استیو مکوئین که پس از بردن جایزه معتبر ترنر به سینما و فیلمسازی روی آورده، در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: جنگ جهانی دوم 5 سال طول کشید و صدها‌ فیلم درباره این جنگ و هولوکاست ساخته شد. برده‌داری در آمریکا و اروپا تاریخی 400ساله دارد اما تنها 20فیلم درباره این واقعه تاریخی ساخته شده است. ما باید بین این دو تعادل برقرار کنیم و نگاهی دوباره به آن بخش تاریخ بیندازیم.

چیوتل اجیوفور، بازیگر سیاهپوست بریتانیایی در 12سال بردگی، نقش یک شخصیت تاریخی به نام سالومون نورتاپ را بازی می‌کند؛ شهروندی نیویورکی که پس از ربوده شدن در واشنگتن دی. سی، سال 1841در زمین‌های کشاورزی لوییزیانا به‌عنوان برده فروخته شد. میشائیل فاسبندر، بازیگر آلمانی در نقش یک زمین‌دار دیگرآزار و براد پیت در نقش مبارزی علیه برده‌داری دیگر بازیگران فیلم مکوئین هستند که با 7 نامزدی (همراه با «حقه‌بازی آمریکایی» دیوید اُ. راسل) پیشتاز جوایز گلدن گلوب است.

خشونتی که در 12سال بردگی علیه برده‌ها به تصویر کشیده شده، در مواردی به قدری آزاردهنده و خشن است که تماشاگران را ناچار به خروج از سالن‌های نمایش فیلم می‌کند. اجیوفور در این‌باره به اسکای گفت: چیزهایی در کتاب زندگینامه سالومون نورتاپ وجود داشت که ما نمی‌توانستیم معادل آن را روی پرده به نمایش بگذاریم چون واقعا نمی‌شود بعضی از آن کارها را خودآگاهانه انجام داد. شما نمی‌توانید بعضی از آن چیزها را مقابل دیدگان مردم قرار دهید.

بازیگر 36ساله که نامزدی 5 جایزه گلدن‌گلوب را هم در کارنامه دارد، خشونت موجود در 12سال بردگی را چنین توجیه کرد: تلاش ما برای ارائه تصویری مجاز‌ از مطالب موجود در کتاب نورتاپ به عقیده من از حد توان یک تماشاگر بیشتر است. در همین حال، نادیده گرفتن خشونتی که آن سال‌ها به بردگان روا داشته می‌شد، ظلمی مضاعف در حق نورتاپ و میلیون‌ها برده‌ای است که آن تجربه‌های وحشتناک را از سر گذرانده‌اند.

درباره بودجه فیلم 134دقیقه‌ای 12سال بردگی 2 روایت وجود دارد: imdb هزینه تولید فیلم را 40میلیون دلار ذکر کرده است و ویکی‌پدیا 20میلیون دلار. درهرحال، فیلم 20میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است و کمی کمتر از این مقدار در دیگر نقاط دنیا تا مجموع فروش آن به 37میلیون دلار برسد. 12سال بردگی تا همین امروز هم با 23جایزه و 68 نامزدی تحسین‌شده‌ترین فیلم سال است و امید اول برای نامزدی در هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای اسکار به برترین‌های سال و دروکردن جوایز.

کد خبر 244665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز