مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: باز هم شرکتی دیگر وارد صنعت پر حرف و سخن توریسم فضایی شد. شرکت مجرب‌ ای ای دی اس(EADS) ادعا کرده که هم اکنون قادر به ساخت هوافضاپیمایی است که با ضریب اطمینان بالا می‌تواند مسافران مشتاق به فضاگردی را به فضا ببرد.

البته منظور از فضا تنها 100 کیلومتری زمین است و در واقع هوافضاپیمای این شرکت یک هوافضاپیمای زیرمداری (sub-orbital) است. یکی از مزیتهای این هوافضاپیما، استفاده از فرودگاه‌های معمولی برای فرود و برخواست است.

فرنکوییس آکوا مدیر عامل شرکت آستریوم ( یکی از بخشهای جانبی شرکت EADS) معتقد است: این رویای بشر بود و ما آن را به حقیقت تبدیل کردیم و مطمئنیم که همه دنیا از این طرح استقبال خواهند کرد. هر کسی که در این عصر به دنیا می‌آید آرزوی تجربه در فضا بودن را دارد و ما این هدیه را به آن‌ها اهدا می‌کنیم.

طرح توریست فضایی آستریوم در سال 2012 به صورت عملیاتی در می‌آید ولی از حالا شروع به پیش فروش بلیت‌هایش به مبلغ 200 هزار یورو کرده است. در این پروژه مشخص شده که طول مدت پرواز از لحظه برخاست تا قرار گرفتن در ارتفاع 100 کیلومتری حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد و مسافران در این پرواز 3 الی 5 دقیقه بی وزنی را تجربه خواهند کرد.

شرکت EADS که یک مؤسسه صنعتی و تحقیقاتی فضایی است، تجربه‌های گرانبهای در زمینه ساخت راکت‌ها دارد، که نمونه برتر این تحربه ساخت راکت‌های آریان 5 است. راکت‌های آریان 5 به عنوان یکی از پرمصرف ترین راکت‌ها برای حمل ماهواره‌های تجاری به مدارهای زمین هستند.

مدل اصلی هوافضاپیمای شرکت آستریوم در روز چهار شنبه هفته قبل در شهر پاریس به نمایش عمومی‌گذاشته شد. در نگاه اول شاید از سادگی این مدل جا بخورید ولی مهندسان آن می‌گویند تکنولوژی ساخت این هوافضاپیما، انقلابی در صنعت هوافضا به حساب می‌آید.

برنامه پروازی هوافضاپیمای آستریوم بدین صورت است که در ابتدا با استفاده از دو موتور جت معمولی خود را به ارتفاع 12 کیلومتری می‌رساند و در آن ارتفاع یک موتور راکتی روشن شده و تنها در عرض 80 ثانیه، مسافران را به ارتفاع 60 کیلومتری می‌رساند. در ارتفاع 60 کیلومتری موتور راکت آن خاموش می‌شود و دیگر این هوافضاپیما با حساب سرعتی که دارد می‌تواند خود را با موتورهای خاموش به ارتفاع 100 کیلومتری برساند.

در زمان برگشت، خلبان از پیشران‌های نسبتاً ضعیف برای راهنمایی هوافضاپیما تا ارتفاعی که وضعیت جوی برای روشن کردن موتورهای جتش مناسب باشد استفاده می‌کند و مجدداً به فرودگاه بازمی‌گردد.

شرکت آستریوم از امنیت پروازی این هوافضاپیما اطمینان کامل دارد و اعلام کرده است که در هر پرواز می‌تواند 4 مسافر را حمل کند. مسافران پس از رسیدن به ارتفاع 100 کیلومتری به حالت معلق در کابین می‌توانند از پنجره‌های شیشه‌ای تعبیه شده در بدنه به کره زمین نگاه کنند.

شیوه جدید توریسم فضایی در واقع نگرش جدیدی در این صنعت است، البته قبل از آن هم پروژه‌های دیگری مانند کشتی فضایی یک (spaceship one) بوده ولی کشتی فضایی یک با استفاده از یک هواپیما تا ارتفاعی همراهی می‌شد و پس از آن که به ارتفاع مناسب می‌رسید از موتورهای راکتی خود استفاده می‌کرد.

وجه تمایز هوافضاپیمای شرکت AEDS در این است که از ابتدا و بدون کمک هیچ وسیله دیگری (و با استفاده از یک فرودگاه معمولی) خود را به آن ارتفاع می‌رساند به همین دلیل کم هزینه تر از پروژه‌های دیگر خواهد بود.

کد خبر 24449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز