همشهری آنلاین: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه برخی مسایل باید در سطح سیاسی حل شود، گفت: به احتمال زیاد هفته آینده من و خانم هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جلسه ای خواهیم داشت.

سید عباس عراقچی

ایرنا نوشت: معاون امور حقوقی و امور بین المللی وزیر امور خارجه افزود : جلسه اخیر کارشناسان ایران و 1+5 که از صبح روز گذشته (دوشنبه) در ژنو آغاز شده بود ، حدود ساعت 7 امروزسه شنبه به وقت ژنو پایان یافت و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

عراقچی تصریح کرد: کارشناسان گزارش خود را به معاونان و مدیران سیاسی ارائه خواهند کرد چرا که برخی مسایل هنوز باقی مانده که باید در سطح سیاسی حل شود.

وی اظهار داشت: به احتمال زیاد هفته آینده جلسه‌ای بین بنده و خانم اشمیت برگزار می‌شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا کارشناسان ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو را تعیین کرده‌اند، گفت: کاری که کارشناسان باید انجام می دادند، انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: تبیین جزئیات اجرایی توافق و تقدیم گزارش به مدیران سیاسی، نتیجه کار آنها بوده که در مجموع مثبت است.

کارشناسان ایران و 1+5 رویه اجرایی توافق نامه ژنو را تعیین کردند

در همین زمینه یک عضو هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران نیز به خبرنگارایرنا اعلام کرده که مذاکرات ایران و 1+5 در سطح کارشناسی برای تعیین ساز و کار اجرایی توافق نامه ژنو یا همانˈ برنامه اقدام مشترکˈ پایان یافته است.

این عضو هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران که خواست نام او بیان نشود افزوده است : نتیجه حاصل شده جهت تائید و تصمیم گیری نهایی به مقامات سیاسی ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک» از روز دوشنبه (9 دی) در شهر ژنو سوئیس، آغاز شد.

پیش از این نمایندگان ایران و 1+5 در روزهای 28 آذر ماه تا اول دی ماه با یکدیگر در شهر ژنو مذاکره کردند که ادامه این مذاکرات با توافق محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پس از تعطیلات کریسمس موکول شد.

این، سومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو است.

جمهوری اسلامی ایران و 1+5 پس از سال ها مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، سوم آذرماه امسال در شهر ژنو سوئیس به توافقی دست یافتند که قرار است طرفین برای اعتمادسازی اقداماتی را در طول دوره شش ماهه انجام دهند و سه دور مذاکرات کارشناسی در شهرهای وین و ژنو به منظور تعیین ساز و کار اجرایی این توافق نامه بوده است.

کد خبر 244269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز