همشهری آنلاین: دانشمندان زمین شناسی ذخایر عظیمی از آب شیرین را به طور اتفاقی در زیر یخ‌های گرینلند قطب شمال پیدا کردند که با وجود سرمای زیر صفر، در تمام طول سال به صورت مایع جریان دارد

یک پهنه آب شیرین جاری در زیر یخ‌های قطب

به گزارش ایرنا، گرینلَند منطقه‌ای خودگردان در دانمارک است. این سرزمین که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی( قطب شمال) واقع شده حدود 60 هزار نفر جمعیت بومی و مهاجر دارد.

به گفته دانشمندان، کشف این ذخایر اهمیت فوق العاده‌ای دارد چرا که ممکن است نشانه‌ای باشد از چگونگی تاثیر تغییرات آب وهوایی بر افزایش سطح دریاها در جهان.

بر اساس این گزارش، ذخایر یاد شده در جنوب شرقی جزیره گرینلند قرار دارد و 70 هزار کیلومتر را در بر می‌گیرد. دانشمندان، این ذخایر را پیش از تابستان و قبل از آغاز روند ذوب شدن یخ‌ها پیدا کردند که نشان می‌داد در طول زمستان بسیار سرد این منطقه، آب به صورت مایع جریان دارد.

این کشف توسط دانشمندان دانشگاه یوتا و مرکز تحقیقاتی قطب در دانشگاه ایالتی اوهایوکلمبوس در سال 2011 انجام شد. در آن زمان این گروه در حالی که مشغول نمونه برداری از سطح یخ زده زمین بود، ناگهان به یک پهنه آبی در عمق 33 متری سطح زمین برخورد کرد.

دانشمندان برای پیدا کردن شواهدی از وجود آب مایع در زیر یخ از امواج نفوذ کننده راداری در زمین استفاده کردند که در نتیجه به لایه‌ای پیوسته و خیس برخورد کردند. همزمان، بخش عملیاتی ناسا با استفاده از تجهیزات مخصوص هوایی اقدام به شناسایی منطقه کرده و به این نتیجه رسید که ذخایر عظیم آب در منطقه‌ای فراتر از محل مورد جستجوی تیم تحقیقاتی دانشمندان وجود دارد.

ریک فارستر پروفسور رشته زمین شناسی دانشگاه یوتا و سر گروه تحقیقاتی این پروژه زمین شناسی دراین زمینه اطلاعیه را منتشر کرد مبنی براینکه ˈاین یک کشف غیرمنتظره بود.ˈ

به گفته وی، سطح پوشیده از یخ گرینلند نقش مهمی در افزایش سطح دریاها دارد و در حال حاضر روند ذوب شدن آن به بالاترین حد خود رسیده است.

برای دانشمندان هنوز مشخص نیست که چرا آب این پهنه آبی در قطب شمال طی سال‌های متمادی به صورت مایع باقی مانده است. آنها این ایده را مطرح کردند که که آب ناشی از ذوب یخ‌ها در تابستان که به لایه‌های زیرین زمین نفوذ می‌کند می‌تواند به صورت مایع باقی بماند زیرا برف روی آن باعث دور نگهداشتن آب از دمای زیر صفر گرینلند در فصل زمستان خواهد شد.

یک پهنه آب شیرین جاری در زیر یخ‌های قطب

بر اساس تازه‌ترین گزارش کنفرانس بین المللی تغییرات آب وهوایی، میزان ذوب یخ‌ها در قطب شمال در 15 سال 1990 تا 2005 روند پرسرعتی داشته است.

براین اساس، در دوره مذکور، سالانه 121 میلیارد تن از یخ‌های جزیره گرینلند ذوب شده است.

طبق این گزارش سطح آب دریاها به دلیل روند پرسرعت ذوب شدن یخ‌های شمالگان و جنوبگان ( قطب شمال و جنوب) 34 صدم اینچ برابر با 0.8636 سانتی متر بالا آمده است.هر اینچ برابر با 25.4 میلی متر است.

کد خبر 244076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز