گروه اقتصادی: سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا در یک سال گذشته اصلا سودآور نبوده و بازار ارز هم البته پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.

 تنها کسانی که ریسک حضور در بازار سرمایه‌را به جان خریده باشند و با آگاهی راهی بورس در یک سال اخیر شده باشند، سود بیشتری نصیب‌شان شده است. اما چگونه؟آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که اگر از سال گذشته یک سکه تمام بهار آزادی چه طرح قدیم و چه طرح جدید خریده باشید و هنوز آن را نگه داشته‌اید، بدانید که 24درصد ارزش آن کم شده است. بانک مرکزی گزارش داده تا آبان‌ماه امسال ارزش قیمت فروش یک سکه تمام طرح قدیم بهار آزادی در شهر تهران نسبت به آبان‌ماه پارسال 23.8درصد و طرح جدید هم23.9درصد کاهش یافته است. البته اگر مهرماه امسال سکه طرح قدیم یا جدید خریده باشید، به‌ترتیب 1.4و 1.9درصد در‌ماه آبان ضرر کرده‌اید و مطمئن باشید با افت بیشتر قیمت جهانی طلا و به‌دنبال آن سکه در ایران طی 2‌ماه اخیر، سکه‌های خریداری‌شده، با افت بیشتر ارزش مواجه شده‌اند.

به گزارش همشهری، خلاصه گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های ماهانه اقتصادی در آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار ارز ریسک کمتری نسبت به بازار سکه و طلا داشته است، چه اینکه هر دلار آمریکا در آبان امسال نسبت به آبان پارسال4.1درصد سقوط داشته و نسبت به مهرماه امسال تنها 7دهم درصد ارزش آن کم شده است.

متوسط قیمت یورو در بازار آزاد شهر تهران تنها 4دهم درصد هم نسبت به‌ماه گذشته و هم نسبت به آبان‌ماه پارسال کاهش یافته است. بانک مرکزی می‌گوید: هرچند کسانی که در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه افت ارزش شاخص سهام 24.5درصدی را مشاهده کرده‌اند، اما شاخص بازار سرمایه نسبت به آبان سال گذشته بیش از 205درصد رشد داشته است.جدول بالا نوسان ارزش سکه طرح قدیم، جدید، دلار و یورو در بازار آزاد شهر تهران به ریال از فروردین تا پایان آبان‌ماه امسال را نشان می‌دهد.

 

جدول

کد خبر 243500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز