همشهری آنلاین: برخی از دانشمندان موفق شدند در کم‌تر از یک ساعت گیاه جلبک را به نفت خام تبدیل کنند.

تولید نفت خام از جلبک

به گزارش ایرنا، به لطف یک فناوری جدید که می‌تواند ارگانیسم‌های گیاهی را در کم‌تر از یک ساعت به نفت خام تبدیل کند، رانندگان به زودی می‌توانند باک خودروی خود را با سوخت گیاهی پر کنند.

مهندسان آزمایشگاه ملی انرژی شمال غرب اقیانوس آرام (PNNL) در آمریکا، یک فرآیند شیمیایی جدید اختراع کردند که می‌تواند از جلبک، نفت خام تولید کند.

در حال حاضر فقط یک شرکت سوخت‌های زیستی در ایالت یوتای آمریکا، مجوز استفاده از این فناوری را دارد و در حال همکاری با یک شریک صنعتی برای تولید انبوه آن است.

در این فرایند، که توضیح کامل آن در نشریه (Algal Research) به چاپ رسیده است، مخلوط جلبک و آب به انتهای یک راکتور شیمیایی پمپاژ می‌شود. به محض این که برنامه سیستم راکتور اجرا شود، نفت خام به همراه آب و مواد جانبی حاوی فسفر در کم‌تر از ین ساعت از راکتور خارج می‌شود. این مواد بازیافت شده و به رشد جلبک‌های بیشتر کمک می‌کنند.

سپس با پالایش معمولی، روغن جلبک خام به سوخت حمل‌ونقل هوایی، بنزین یا سوخت دیزل تبدیل می‌شود.

آب مورد استفاده در این فرایند نیز که حاوی گازهای قابل اشتعال و موادی چون پتاسیم و ازت و آب تمیز است، می‌تواند پس از بازیافت برای رشد بیش‌تر جلبک‌ها استفاده شود.

در حالی که جلبک‌ها پیش از این نیز به عنوان یک منبع بالقوه از سوخت‌های زیستی شناخته می‌شدند و چندین شرکت سوختی، سوخت‌هایی بر پایه جلبک در مقیاس پژوهشی ساخته‌اند، اما پیش‌بینی می‌شد سوخت‌های حاصل از این پژوهش‌ها بسیار گران باشند.

اما فناوری شرکت PNNL توانسته است پتانسیل موجود در انرژی جلبک را به خوبی به صورت موثر تبدیل کرده و از روش‌های مفیدی برای کاهش هزینه‌های تولید سوخت استفاده کند.

دانشمندان و مهندسان (PNNL) معتقدند که این روش بسیار مقرون به صرفه‌تر از فرایندهای پیشین است.

مهم‌ترین مرحله صرفه‌جویی در هزینه‌ها در این فرایند استفاده از جلبک مرطوب است.

در بیشتر فرایندهای فعلی از جلبک خشک استفاده می‌شود. در نتیجه این فرایند بسیار زمان‌بر بوده و به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. علاوه براین هزینه آن نیز بسیار گران است. فرآیند جدید با استفاده از جلبک مرطوب که شامل 80 تا 90 درصد آب است عمل کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین در این روش امکان استخراج گازهای مفید از آب و سپس بازیافت آب باقی‌مانده برای کمک به رشد جلبک‌ها بیش‌تر است که این امر سبب کاهش بیشتر هزینه‌ها می‌شود.

به گفته سازندگان این سوخت، راکتور می‌تواند به طور مداوم، حدود 1.5 لیتر مخلوط آب و جلبک را در راکتور تحقیقاتی در مدت یک ساعت به سوخت تبدیل کند. این روش جدید گام بزرگی در جهت تولید سوخت‌های گیاهی است.

کد خبر 243232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز