جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: چند دقیقه از سخنرانی بن برنانکه رئیس بانک مرکزی آمریکا بیشتر نگذشته بود که در بازارطلا در روزهای آخر دچار التهاب شد.

سقوط 47دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی شاید اصلی‌ترین واکنش به آغاز کوچک‌سازی‌ سیاست‌های مالی فدرال رزرو از‌ ماه ژانویه بود. برنانکه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که اقتصاد آمریکا به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد. بانک مرکزی آمریکا تأیید کرده که نرخ بهره را تا زمان رسیدن به نرخ بیکاری 6.5 درصد بدون تغییر باقی خواهد گذاشت. انعکاس این خبر بلافاصله موجب رشد شاخص‌های بورس آمریکا و افزایش ارزش دلار شد تا بهای طلا طی چند ساعت به هزار و 188 دلار سقوط کند. هرچند که روز جمعه 7دلار به بهای طلا افزوده شد تا نرخ هزار و 195دلاری برای آن به ثبت برسد. با این حساب از ابتدای سال 2013بهای طلا کاهش 29درصدی را تجربه کرده است.

این رخداد باعث شد تا بهای سکه تمام بهار آزادی از 873هزار تومان به 858هزار تومان تنزل یابد و هر گرم طلای 18عیار نیز از 89هزار تومان به 87هزار تومان برسد. این در شرایطی بود که بهای دلار در ایران روی قیمت 2هزار و 940تومان تثبیت شده است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: تأثیر ریزش قیمت‌های جهانی طلا پنجشنبه در بازار ایران نمایان شد اما در هفته پیش رو و همزمان با اربعین حسینی با کاهش تقاضا مواجه خواهیم شد که ممکن است با کاهش قیمت همراه باشد.

کد خبر 243151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز