چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گلچینی از کتاب فاطمه فاطمه است نوشته دکتر علی شریعتی با مقدمه‌ای از پرویز خرسند، ضمیمه رایگان روز پنجشنبه ۲۵ خرداد همشهری است.

فاطمه فاطمه است بدون شک یکی از پرخواننده‌ترین متن‌های مذهبی تاریخ ایران است. هر چند که این کتاب کوچک نیز مثل بسیاری از آثار دیگر دکتر علی شریعتی، در واقع سخنرانی بلندی است در محل همیشگی سخنرانی‌های معروف و پرطرفدار دکتر علی شریعتی، حسینیه ارشاد.

شریعتی این سخنرانی را سال 1349 ایراد کرده است و از آن تاریخ تاکنون، یعنی در طول نزدیک به 40 سال، همچنان نسخه صوتی و متن آن که بارها به صورت کتاب منتشر شده است، دست به دست می‌گردد.

این توفیق که درباره کمتر کتابی در ایران اتفاق افتاده است، البته شامل بسیاری از آثار دیگر شریعتی نیز می‌شود. آثاری چون پدر مادر ما متهمیم، چه باید کرد، ابوذر، هبوط و... که همگی در نسل جوان پیش و پس از انقلاب، نقش پل ارتباطی را برای حرکت به سمت جامعه‌شناسی، فلسفه و نگاه عمیق‌‌تر به اسلام دور از تحجر بازی می‌کردند.

در این بین، فاطمه فاطمه است شاید به واسطه نگاه پیشرو همیشگی شریعتی به شخصیت محبوب مسلمانان، حضرت فاطمه (س) و نیز نامی که بر این کتاب گذاشته شد، جایگاه ویژه‌ای دارد.

این نام که آخرین جمله کتاب است، چنان در بین اهالی کتاب‌خوان ایران مرسوم شد که به مرور ساختار جمله فاطمه فاطمه است، همچون یک ضرب‌المثلی سر زبان‌ها افتاد...

دکتر علی شریعتی 74 سال پیش در روستای مزینان از حوالی شهرستان سبزوار به دنیا آمد.

پدرش محمدتقی شریعتی،‌مؤسس کانون حقایق اسلامی بود که هدفش تجدید حیات اسلام و مسلمین اعلام شده بود.

شریعتی 29 خرداد 1356 وقتی که فقط 44 سال داشت از دنیا رفت، در حالی که همه یارانش چون شهید دکتر چمران وامام موسی صدر، معتقد بودند رژیم شاه او را به شهادت رسانده است.

او را در جوار حرم حضرت زینب‌ (س) در سوریه به خاک سپردند.فاطمه فاطمه است همشهری، گلچینی از این سخنرانی تاریخی است که با مقدمه پرویز خرسند، روز پنجشنبه همراه همشهری است.

کتابی که از 2 نظر درست به موقع چاپ شده است: تا سالگرد درگذشت دکتر شریعتی تنها 5 روز و تا شهادت حضرت فاطمه(س) تنها 4 روز مانده است.

کد خبر 24291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز