گروه شهری: اعضاء فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در دومین نشست خود و انتخاب هیأت رئیسه بر لزوم نظارت جدی و پیگیر بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کردند.

ایرج ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو هیأت مدیره فراکسیون گردشگری با اشاره به حضور نمایندگان مختلف از کمیسیون‌های گوناگون در این فراکسیون گفت: به چند دلیل لزوم نظارت بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جدی به‌نظر می‌رسد. اول این‌که گردشگری موضوعی فرابخشی است و متعلق به کمیسیون خاصی نیست. در درجه دوم نیز بتوانیم کمبودهایی را که قانون فراهم آورده جبران کنیم و بر عملکرد سازمان نظارت دائم و مستمر و پیگیر داشته باشیم و سومین دلیل نیز نوپا بودن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. مسلما به‌دلیل نوپا بودن، انتظارات با امکانات برابر نیست و موجب شده تا در این بخش نا هماهنگی زیادی از سوی سازمان به وجود آید.

ندیمی با اعلام این‌که بسیاری از وعده‌های مسئولان سازمان عملی نیست و بسیاری از سخنان مطرح شده، دور از ذهن است گفت: دولت باید پاسخگوی این امر باشد.درحالی‌که تنها برای چند منطقه کار کارشناسی انجام شده اما برای عمده مناطق نمونه پیش‌بینی شده، کار کارشناسی انجام نشده است.

جهانبخش امینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان این‌که یکی از اهداف این فراکسیون علاوه بر پیگیری افزایش بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شفاف‌سازی نقاط مبهم این سازمان است گفت: سال‌هاست که بسیاری از استان‌ها چه در حوزه حفظ آثار باستانی و میراث طبیعی و معنوی و فرهنگی و چه در امر گسترش صنعت توریسم، محرومند. هدف فراکسیون گردشگری، علاوه بر فراهم آوردن بسترهای قانونی توسعه صنعت توریسم و حفظ آثار تاریخی، این است که به مصوبات عمل نشده هیأت دولت در این حوزه نیز توجه جدی داشته باشد.

امینی بر بسترهای گردشگری و میراثی کشور اشاره کرد و گفت: به‌عنوان نمونه بیستون در استان کرمانشاه، به ثبت جهانی رسیده است و در فهرست یونسکو قرارگرفته است، اما سازمان میراث فرهنگی کمترین تلاش برای توسعه و حتی حفاظت از این منطقه را انجام نمی‌دهد.

وی به پیگیری جدی وعده‌ها و نظارت بر عملکرد سازمان به‌عنوان یکی از اولویت‌های فراکسیون یاد کرد و افزود: با وجود افزایش 35 درصد بودجه سازمان در سال گذشته، تغییر محسوسی در عملکرد آن دیده نشده است.

سیدعلی ریاض عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نیز با اعلام این‌که نمایندگان از تمامی کمیسیون‌ها در این فراکسیون عضویت دارند، گفت: مسلما این فراکسیون می‌تواند کمک خوبی برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد و در راستای استراتژی‌های این سازمان عمل کند.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس در ادامه افزود: البته این نکته نباید فراموش شود که در کنار حمایت از توسعه و رشد منطقی صنعت توریسم، فراکسیون بر عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظارت جدی خواهد داشت.

کد خبر 24280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز