همشهری آنلاین: برای نخستین بار در کشور شیوه جدید آندوسکوپی کودکان با استفاده از «کپسول آندوسکوپی» در بیمارستان قائم (عج) مشهد اجرا و راه‌اندازی شد.

endoscopy capsule

دکتر محمدعلی کیانی، استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در گفتگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: کپسول آندوسکوپی راه جدیدی برای بررسی قسمت میانی دستگاه گوارش یا همان روده باریک است که تا پیش از این با دستگاه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی قابل دسترسی نبود، اما با استفاده از این تکنولوژی، کودک مورد معالجه یک کپسول کوچک به اندازه یک قرص که داخل آن یک دوربین جاسازی شده را می‌بلعد و این کپسول حین عبور از قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش در هر ثانیه، سه تصویر ضبط و آن را به گیرنده‌ای که به کمربند بیمار متصل است، ارسال می‌کند.

وی با بیان این که کودکان بزرگتر از 10 سال به راحتی می‌توانند این کپسول را ببلعند، تصریح کرد: این شیوه آندوسکوپی یکی از روش‌های کم تهاجمی برای ارزیابی مشکلات گوارشی کودکان، بدون درد و ایجاد ناراحتی و اضطراب است و از زمان بلع تا دفع که حدود 12 ساعت بطول می‌انجامد، هزاران تصویر تهیه کرده و به این ترتیب متخصصان گوارش این امکان را دارند که با انتقال تصاویر به دستگاه رایانه، آن‌ها را بازبینی کرده و مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

این فوق‌تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: کپسول آندوسکوپی تنها روش راحت، ایمن و مطمئن برای بررسی روده باریک است و هیچ عوارضی برای بیمار ندارد و به پزشک کمک می‌کند که علل بروز علائمی همچون درد شکم، کم‌خونی، خونریزی و ... را که در اقدامات تشخیصی مانند آندوسکوپی فوقانی و تحتانی مشخص نشده است، پیدا کند.

کیانی خاطرنشان کرد: فرآیند خرید و راه‌اندازی این تکنولوژی در بیمارستان قائم (عج) یک سال بطول انجامید و اعتباری حدود 70میلیون تومان برای خرید آن اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، بیمارستان قائم (عج) مشهد تنها بیمارستان در شمال شرق کشور است که در تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی کودکان خدمات رسانی می‌کند.

 

 

کد خبر 242392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز