چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

صدف کوه‌کن: اداره بهداشت ایالت کالیفرنیا از آلودگی میکروبی گوشت‌هایی که از طرف یک شرکت تولید محصولات گوشتی بزرگ در آمریکا در چندین ایالت پخش شده ابراز نگرانی کرده و احتمال داده که این گوشت‌ها به میکروب اشریشیا کولی آلوده شده باشند.

ایالتهای آریزونا، کلورادو، ایداهو، مونتانا، نوادا، نیومکزیکو، اورگون، یوتا، واشنگتن و وایومینگ از این گوشت دریافت کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا مسئولان بهداشتی، دستور جمع‌آوری ده‌ها هزار کیلوگرم گوشت را صادر کنند.

شرکت یونایتد فود گروپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۷۰هزار کیلو گوشت گاو جمع‌آوری می‌شود، اما تاکنون ده‌ها نفر در ایالتهای مختلف مبتلا به عفونت این باکتری شده‌اند.

 علائم عفونت با این میکروب شامل درد شکم و اسهال است و گاهی اوقات ظرف یک تا سه روز اسهال خونی ایجاد می‌کند.

 ترس از شیوع مسمومیت‌های غذایی در آمریکا، مدتی است که اخباری از این دست را روی بورس قرار می‌دهد. مثلاً در ماه آگوست و سپتامبر (شهریور ماه) سال گذشته، خبر اسفناج‌های آلوده به میکروب ای‌کولای(E- Coli)که گفته می‌شد 300 نفر را بیمار کرده که 3 نفر از آنها فوت کرده‌اند، در راس اخبار قرار گرفت.

یا چند وقت قبل که خبر اول بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی در حوزه سلامت، به شیوع آلودگی گوجه ‌فرنگی‌‌های مورد استفاده در رستوران‌های آمریکایی به انگل سالمونلا، اختصاص داشت. در آن همه‌گیری هم 183 نفر از 21 ایالت آمریکا و کانادا بیمار شده بودند. مرکز کنترل بیماری‌ها هم اعلام کرد که این افراد با خوردن گوجه‌فرنگی‌های آلوده در رستوران‌ها، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 تخمین می‌زنند سالانه 76 میلیون مورد از بیماری‌ها با منشأ غذایی در ایالات متحده بروز می‌کند و در هر سال حدود 500 نفر، در اثر چنین عفونت‌هایی جان خود را از دست می‌دهند.

خبر مسمومیت‌ها با منشأ غذایی از نقاط دیگری از جهان هم شنیده می‌شود. به عنوان مثال در ماه گذشته 8 نفر از افرادی که در یک مرکز سالمندان و یک درمانگاه شهر فولدای آلمان به وسیله باکتری سالمونلا بیمار شده بودند، جان خود را از دست دادند. به گزارش رسانه‌های آلمان، تعداد مبتلایان به باکتری سالمونلا در شهر فولدا بیش از ۲۴۲نفر بود که شامل ۱۳۶بیمار، ۸۳کارمند کلینیک و ۲۳نفر از ساکنین یک خوابگاه سالمندان می‌شد. به گفته مقامات این شهر، وسعت و نوع شیوع سالمونلا بشدت غیرعادی بود و چنین چیزی تاکنون در آلمان بی سابقه بوده است.

 به هرحال با آغاز فصل گرما، باید باز هم منتظر اخباری از این دست بود. مسمومیت‌های غذایی، در فصول گرم سال شایع‌تر می‌شوند. البته در بیشتر مواقع، مسمومیت‌ها در عرض چند روز خود به خود درمان می‌شود، اما با این وجود برخی از انواع مسمومیت غذایی ممکن است با خطرات بیشتری همراه باشند، مثلاً مسمومیت به وسیله سالمونلا ممکن است تا یک هفته طول بکشد و فرد بیمار به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز پیدا کند یا نوعی از عفونت که به وسیله نوعی ای‌کلای ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکلات حاد خونی و کلیوی را برای فرد به وجود‌ آورد.

کد خبر 24202

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز