گروه ادب و هنر: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دومین جلسه کمیته هنری شورا با موضوع نجات ساختمان تئاتر‌شهر خواستار به‌جریان‌افتادن ایجاد پروژه پیاده‌راه فرهنگی در فضای بین تالار وحدت و تئاتر شهر براساس سند متمم برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران و دیگر اسناد مصوب شد.

دومین دیدار اعضای شورای شهر و هنرمندان برای نجات تئاتر شهر


به گزارش نسیم، دومین جلسه کمیته هنری شورای شهر با حضور احمد مسجدجامعی، عبدالحسین مختاباد (رئیس کمیته هنری شورا)، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، رجبعلی خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران) و جمعی از هنرمندان و اعضای خانه تئاتر ایران برگزار شد.

مسجدجامعی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون فرهنگی در دوره سوم شورای شهر تهران برای حفظ و نگهداری ساختمان تئاترشهر و فضای پیرامون آن، گفت: در بررسی‌های کمیته فنی شورای شهر با همکاری گروهی از استادان تربیت مدرس مشخص شد که ترک‌های ایجادشده در ساختمان تئاترشهر ربطی به احداث خط مترو و ساخت‌وساز مجاور آن ندارد. فضای اجتماعی پیرامون تئاترشهر از بازترین فضاهای عمومی است که اقشار مختلف مردم آنجا تردد می‌کنند و باید به‌گونه‌ای متفاوت مدیریت شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از فضای تئاترشهر بیش از حد ظرفیت استفاده می‌شود، افزود: مگر قرار است همه کارهای تئاتر ایران در این مکان انجام شود؟ بنابراین بهتر است درباره فضاهای اضافی ایجادشده در آنجا که با اهداف تئاترشهر همخوانی ندارد، تصمیم‌گیری کنیم. رویکردهای دوره سوم شورا در جهت حفظ ساختمان و فضای فرهنگی تئاتر‌شهر و ترسیم چشم‌انداز کاملا اجرایی برای آن بوده و اکنون در فضای جدید می‌خواهیم سندهای قبلی را با همکاری دستگاه‌های ذیربط و متولی آن اجرایی کنیم تا این اثر فرهنگی تاریخی حفظ شود.

مختاباد رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به فضاهای تجاری پیرامون ساختمان تئاترشهر گفت: ساختمان تئاتر‌شهر بیشتر شبیه میدان میوه و تره‌بار شده است که باید برای آن یک برنامه جامع و سندی کاملا فرهنگی، هنری و تاریخی تدوین شود. ساخت‌وساز مجاور ساختمان تئاترشهر اشتباه بوده و آسیب‌هایی به این ساختمان تاریخی زده است. اکنون باید با یک نگاه ساختاری از ایجاد خسارت بیشتر به این ساختمان و فضای پیرامون آن جلوگیری شود.

مرداخانی معاون هنری وزیر ارشاد دیگر سخنران این نشست بود که گفت: کاری که ما می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم، پیگیری موضوع و ایجاد شناخت‌های اساسی و رسیدگی به این مسئله با توجه به‌نظراتی است که دوستان هنری دارند و از طرف شما هم، تیم فنی‌ای که بتواند در این حوزه در جهت رفع آسیب‌ها به ما کمک کند.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران هم با اشاره به اینکه ساختمان تئاترشهر سال84 ثبت ملی شده است، افزود: متأسفانه حریم این ساختمان ثبت ملی نشده و بیشتر مسائلی که دوستان مطرح می‌کنند درباره حریم آن است. البته سازمان میراث فرهنگی در حوزه کارشناسی آماده دفاع از این اثر ملی است.

در این جلسه اعضای خانه تئاتر ایران، رئیس مجموعه تئاترشهر و جمعی از هنرمندان و کارگردان‌های عرصه تئاتر به مشکلات ایجادشده برای ساختمان قدیمی تئاترشهر اشاره کردند و از متولیان این بنای فرهنگی و مدیریت شهری خواستند که در حفظ آن تلاش لازم را انجام دهند. در پایان مقرر شد تا یک گروه فنی از طرف معاونت هنری وزارت ارشاد و کمیسیون عمران شورای شهر تهران آسیب‌های واردآمده به ساختمان را بررسی و میزان خسارت و هزینه‌ها را گزارش کنند.

عیادت مسجدجامعی از انتظامی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در منزل عزت‌الله انتظامی از این هنرمند پیشکسوت عیادت کرد. این دیدار صمیمانه نزدیک به 2ساعت طول کشید و آقای بازیگر خاطرات شیرینی از دوران فعالیت‌های سینمایی‌اش گفت و از مسجدجامعی خواست در شورای شهر برای رفع مشکل آلودگی هوا فکری اساسی شود. وی همچنین از رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد مسائل و مشکلات هنرمندان پیشکسوت را از راه‌های ممکن پیگیری کند. احمد مسجدجامعی که چند روز پیش از تحریریه همشهری بازدید کرده بود، در ادامه بازدیدهای خود سری هم به نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» در گالری پردیس ملت زد و به تماشای عکس‌های روی دیوار نشست. رئیس شورای شهر تهران را در این دیدار سیدهادی منبتی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر همراهی می‌کرد. اصغر فرهادی و چند هنرمند دیگر هم در روزهای اخیر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

کد خبر 241951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز