چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

رایان گیگز جمعه گذشته ۴۰ساله شد اما تصمیمی برای خداحافظی نگرفته است. او پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ فوتبال انگلیس است و اگر به بازی ادامه بدهد، رکوردهای بیشتری را خواهد شکست.

رایان گیگز


رایان گیگز زندگی حرفه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد. او در بیش از 1000بازی به میدان رفته، بیشتر از 150 گل به ثمر رسانده و بعد از 22فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال دنیا، همچنان یک بازیکن مورد اعتماد و کارگشاست.

نمونه کارآمدی‌اش را هم می‌توان در پیروزی 5 بر صفر منچستریونایتد برابر لورکوزن در هفته گذشته دید. او در این پیروزی، هماهنگ‌کننده اصلی عملکرد فوق‌العاده تیمش بود و به واسطه درخشش او بود که منچستر‌یونایتد توانست با یک پیروزی پر‌گل به دور دوم لیگ قهرمانان صعود کند.

در سالی که گیگز نخستین بازی‌اش را برای منچستریونایتد انجام داد، هنوز لیگ برتر راه نیفتاده بود، جان میجر نخست‌وزیر انگلیس بود، عراق کویت را اشغال کرده بود و کوین کاستنر برای فیلم با گرگ‌ها می‌رقصد اسکار گرفت. از آن زمان سال‌های زیادی گذشته است و در این سال‌ها، ‌گیگز 953 بازی برای تیم بزرگسالان منچستریونایتد انجام داده، 64 بار در تیم ملی ولز به میدان رفته و 4 بار هم به‌عنوان کاپیتان تیم بریتانیا در المپیک 2012 به میدان رفته است.

اینجا می‌توانید کارهای بزرگی که گیگز در زندگی حرفه‌ای درخشانش انجام داده را به روایت اعداد بخوانید:
1 - گیگز در نوامبر 1990هنگامی که تنها 17سال داشت نخستین قرارداد حرفه‌ای‌اش را امضا کرد.
2 - گیگز 626بار در لیگ برتر به میدان رفته است. او در 518 بازی، در ترکیب اصلی بوده است. نخستین بازی او در دوم‌ماه مارس 1991برابر اورتون انجام شد. او در شکست 2 بر صفر تیمش، به جای دنیس اروین معروف به میدان آمد.
3 - او وقتی که در سپتامبر 2011دروازه بنفیکا را باز کرد، در 37سالگی به مسن‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در این رقابت‌ها گلزنی کرده است. سن او وقتی که گلزنی کرد، ‌دقیقا 37سال و 289 روز بود.
4 - گیگز اولین گلش را در تساوی یک بر یک با تاتنهام در سال1992 به ثمر رساند. از آن زمان تا حالا، او 108گل دیگر هم برای تیمش در لیگ به ثمر رسانده است. او در سال‌های گذشته، هیچ فصلی را بدون گلزنی سپری نکرده است.
5 - گل‌های گیگز او را به نوزدهمین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر تبدیل کرده‌اند. او بین امیل هسکی (110گل) و پل اسکولز (107گل) قرار دارد.
6 - او در دوران حضورش در منچستریونایتد، 34جام برده است (13لیگ برتر، 4 جام حذفی، 3 جام اتحادیه، 2 لیگ قهرمانان، یک سوپر جام اروپا، یک جام بین‌قاره‌ای، یک جام‌جهانی باشگاه‌ها و 9جام کامیونیتی شیلد). او به واسطه این جام‌ها، پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس است.
7 - گیگز هرگز در بازی‌های باشگاهی‌اش، کارت قرمز نگرفته است. او البته در بازی تیم ملی ولز با سوئد در سپتامبر 2001کارت قرمز گرفت.

گیگز از نگاه دیگران

الکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستریونایتد: «اولین باری که او را دیدم به یاد دارم. 13ساله بود و مثل یک کاکر اسپانیل (اسم نژاد یک سگ) دنبال یک برگه که در باد می‌چرخید می‌دوید».

دیوید مویس، سرمربی منچستریونایتد:‌ «او یک بازیکن شگفت‌انگیز است و من خوش‌شانسم که با او به‌عنوان یکی از اعضای کادر فنی کار می‌کنم. من از وقتی که به اینجا آمده‌ام، چیزهای متفاوتی دیده‌ام. اینکه او چقدر خوب است را از نزدیک دیده‌ام. واقعا شگفت‌انگیز است».

روبرتو مانچینی، سرمربی سابق منچسترسیتی: «رایان گیگز برای من بهترین بازیکن دنیاست. شاید او کمی مسن باشد اما بازیکن شگفت‌انگیزی است».

جورج بست، اسطوره منچستریونایتد:‌ «شاید روزی مردم بگویند من یک رایان گیگز دیگر بوده‌ام».

یوهان کرویف، اسطوره هلند: «اریک کانتونا بازیکن بزرگی است اما به خوبی رایان گیگز نیست».

الساندرو دل‌پیه‌رو، بازیکن سابق تیم ملی ایتالیا:‌ «تنها 2 بازیکن توانسته‌اند وقتی که من فوتبال تماشا می‌کنم گریه‌ام را در بیاورند؛ یکی دیه‌گو مارادونا و دیگری رایان گیگز.»

تام کلورلی، هافبک منچستریونایتد: «دقیقا یادم نمی‌آید که چند‌ساله بودم اما خاطرم هست که وقتی در حیاط خانه بازی می‌کردم، وانمود می‌کردم که رایان گیگز هستم».

کد خبر 241225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز