هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو دیروز با حضور حدود ۶۰۰نماینده از ۹۵کشور جهان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گشایش یافت.

یونسکو


گفته می‌شد قرار است پرونده ثبت جهانی چوگان که یک بازی ایرانی است با عنوان بازی محلی قره داغ به نام کشور آذربایجان در نخستین روز از اجلاس بررسی شود. به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی یونسکو، روند کلی اجلاس امسال کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو گزارش‌ها در زمینه اقدامات انجام شده در فاصله اجلاس قبلی تا اجلاس امسال است. همچنین شرایط 11میراث ناملموس نیازمند حفاظت سازمان یونسکو که در اجلاس‌های قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت بررسی می‌شود. کمیته میراث ناملموس یونسکو در نخستین روز از این اجلاس، پرونده 12میراث ناملموس نیازمند حفاظت را مورد بررسی قرار داد و قرار بود پرونده چوگان نیز دیروز مورد بررسی قرار گیرد.

جمهوری آذربایجان خواستار ثبت جهانی بازی ایرانی «چوگان»، به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود شده است. جمهوری آذربایجان در درخواست ثبت جهانی چوگان به نام خود در فهرست میراث جهانی ناملموس، آذربایجان را کشوری دانسته که از هزاران سال قبل رام‌ کردن اسب در آن رواج داشته و یکی از دلایل اصلی آن نیز تربیت اسب برای بازی چوگان بوده است! ابولفاس کارایف، وزیر میراث و گردشگری جمهوری آذربایجان در آغاز نشست دیروز ابراز امیدواری کرد که بازی ایرانی چوگان به نام آن کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شود.

کد خبر 241014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز