گروه شهرستان‌ها: زلزله پنجشنبه هفته گذشته برازجان بوشهر آنقدر قوی نبود که خسارات سنگینی برجای بگذارد اما آنقدر پراهمیت بود که رئیس‌جمهور را اول هفته به بوشهر بکشاند.

زلزله برازجان

 رئیس‌جمهور در دیدار با زلزله‌زدگان این شهر قول 3هفته‌ای برای بازسازی داد و کارها هم به‌سرعت آغاز شد. این در حالی است که همچنان کارشناسان در حال برآورد دقیق میزان خسارت‌ها هستند و عده‌ای از مصدومان زلزله‌زده بی‌خبر از همه‌‌چیز هنوز تحت مداوا قرار دارند. علاوه بر همه اینها، زلزله 5/7ریشتری برازجان اینگونه با اهمیت نشان داد که افتتاح‌های عجولانه می‌تواند چه تبعات سنگینی در پی داشته باشد. به‌عنوان مثال بیمارستان تازه‌احداث شده این شهر که خود باید هنگام زلزله یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کند، پس از زلزله دچار آسیب شد و اکنون اینگونه سوژه‌ رسانه‌ها شده که اگر زلزله‌ای قوی‌تر رخ می‌داد چه بلایی سر آن می‌آمد؟

تخریب بیمارستان 212میلیاردی دولت دهم

بیمارستان 160تختخوابی شهید گنجی برازجان اواخر کاری دولت دهم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد. آن‌زمان اعلام شد که این بیمارستان یکی از آرزوهای دیرینه مردم دشتستان بوده و به همین دلیل دولت سعی کرده با قرار دادن آن در فهرست پروژه‌های مهر ماندگار به آرزوی مردم تحقق بخشد. این بیمارستان با زیربنای ۱۶هزار مترمربع در 5طبقه و با اعتباری بالغ بر ۲۱۲میلیارد ریال ساخته شد. الآن اما به‌نظر می‌رسد سقف آرزوی مردم دشتستان چندان مستحکم نیست و احتمال دارد با یک‌زلزله قوی‌تر از زلزله‌ هفته گذشته آوار شود؛‌ البته این فقط یک‌ احتمال است. در همین خصوص، روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اطلاع‌رسانی خود درباره خسارات وارده به بیمارستان اینطور به خبرنگار همشهری توضیح داد: «بیمارستان گنجی در زمان دولت دهم تحویل موقت و تجهیز شد. پس بیمارستان هنوز تحویل دائم نشده و باید یکسری از تست‌های لازم روی سازه ساختمان انجام شود.

به‌نظر می‌رسد یکی از آزمایش‌های لازم که باید هرچه سریع‌تر انجام می‌شد آزمایش زلزله 7‌ریشتری بود که انجام نشد.» این اداره درخصوص وضعیت مصدومان زلزله برازجان نیز اعلام کرد: «مصدومان به بیمارستان شهدای خلیج‌فارس انتقال یافتند و آنهایی هم که مشکلی نداشتند مرخص شدند. عمل‌های جراحی لازم نیز انجام شده و در حال حاضر پذیرش بیماران و مصدومان در همین بیمارستان شهید گنجی که در چند قسمت دیوارهای آن ترک برداشته و انجام می‌شود.» مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز گروهی را برای بررسی خرابی‌های بیمارستان گنجی برازجان تعیین کرده است. صفایی درعین‌حال گفته است که اگر مشکل و خرابی جدی برای بیمارستان به‌وجود آمده باشد این خرابی‌ها رفع می‌شوند. وی حتی در مورد ادامه فعالیت بیمارستان در شرایط فعلی نیز گفت: گروهی از کارشناسان با امکانات لازم به بیمارستان شهید گنجی خواهند آمد و درخصوص قابل استفاده بودن یا نبودن این مرکز درمانی تصمیم خواهند گرفت. وی اظهار داشت: پس از بررسی‌های کارشناسی، برای وضعیت فعلی بیمارستان شهید گنجی دوره تضمین درنظر خواهیم گرفت. در این میان در حالی که از تلاش رسانه‌ها برای تهیه تصویر و گزارش از وضعیت فعلی بیمارستان جلوگیری به‌عمل می‌آید، صفایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار همشهری نشد و وضعیت استحکام سازه‌ای این بیمارستان برای فعالیت در آینده مبهم باقی ماند.

مکان نامناسب بیمارستان

طی چند روز گذشته خبری نیز مبنی بر اینکه پس از زلزله در بخش اطفال بیمارستان گنجی آوار بر سر 2کودک ریخته و باعث مرگ آنها شده منتشر شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی این خبر را شایعه دانست و حتی از نیروی انتظامی استان خواست تا با شایعه‌سازان در این زمینه برخورد جدی کند. در عین حال وی انتقاداتی را به ناظرین ساخت بیمارستان گنجی وارد کرد: «مکانی که برای بیمارستان شهیدصادق گنجی برازجان انتخاب شده به دلایل بسیاری نامناسب است. ساخت بیمارستان نیز به خوبی انجام نگرفته به‌طوری که در زلزله اخیر، نما، سقف کاذب و سازه استحکام لازم را نداشته و به بیمارستان خساراتی وارد کرده است. پیمانکار و ناظرین این پروژه باید به مردم پاسخگو باشند.»

گزارش‌های اولیه از خسارت زلزله برازجان

دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر گزارشی از خسارات وارد شده به بخش‌های مختلف بر اثر زلزله برازجان منتشر کرد. براساس برآورد اولیه توسط بنیاد مسکن 48 روستا و 5 شهر خسارت دیده‌اند. از این تعداد13 روستا در بخش سعدآباد، 7 روستا در بخش مرکزی، 6 روستا در بخش شبانکاره، 11 روستا در بخش آبپخش و 11 روستا در بخش تنگ ارم و همچنین 5 شهر برازجان، آبپخش، سعدآباد، دالکی و وحدتیه واقع هستند. ‌ 300 واحد شهری و 600 واحد روستایی نیاز به بازسازی، 800 واحد شهری و 750 واحد روستایی نیاز به تعمیر و 600 واحد شهری و 850 واحد روستایی نیز به دیوارکشی نیاز دارند. گفتنی است در حالی که روز شنبه برازجان همچنان به‌خود می‌لرزید و بیش از 50زمین‌لرزه در 55ساعت (از آخرین ساعات روز پنجشنبه تا آخرین ساعات روز شنبه) به ثبت رسید، تب پس‌لرزه‌ها دیروز در این منطقه فروکش کرد.

کد خبر 240859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز