همشهری‌آنلاین: رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه این مرکز در شناسایی دهک‌های هدفمندی هیچ گونه دخالتی نخواهد داشت گفت: ما نمی توانیم مصادیق مدنظر دولت را از طرح هزینه درآمد خانوارها پیدا کنیم.

عادل آذر

به گزارش ایسنا، عادل آذر در مورد اینکه آیا حضور رییس مرکز آمار در جلسه مشترک مجلس و دولت با محوریت بررسی نحوه اجرای هدفمندی به معنای حضور این مرکز در شناسایی دهک‌های درآمدی است؟ اظهار کرد: خیر ما هیچ نقشی در این طرح نداریم و این جلسه در ارتباط با بررسی لایحه بودجه بود که یکی از شاخه‌های آن نیز برآورد هزینه های یارانه‌ها بود اما من هیچ گونه گزارشی در این مورد ارائه نکردم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید مرکز آمار در عدم دخالت در موضوع هدفمندی، معاون برنام‌ ریزی، فقدان آمارهای صحیح و دقیق را از چالش های پیش روی تصمیم گیری در هدفمندی عنوان می‌کند بیان کرد: در حالی دهک‌بندی از مهمترین شاخه‌های تصمیم گیری در حوزه هزینه‌ها و میزان هزینه تامین یارانه خانوارهاست که مرکز آمار می‌تواند بانک اطلاعاتی جامعی را در این زمینه در اختیار دولت قرار دهد.

آذر با بیان اینکه اطلاعات مورد نظر دولت باید از اطلاعات ثبتی خارج شود گفت: این در حالی است که کامل نبودن نظام آمارهای ثبتی از چالش‌های مرکز آمار است به عبارتی دیگر دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را به گونه‌ای به این مرکز متصل کنند که بتوان با کنار یکدیگر قرار دادن آنها، میزان درآمد، دریافتی و هزینه خانوارها را محاسبه کرد اما در حال حاضر چنین امکانی به طور کامل فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه دولت از مرکز آمار انتظار دارد تا برای تصمیم گیری در مورد هدفمندی مصادیق را از طرح هزینه در آمد در اختیار او قرار دهد تاکید کرد: با امکانات موجود، ما تنها طرح هزینه درآمد خانوار که مبنای دهک‌بندی است را نمونه‌گیری می‌کنیم پس این امکان برای ما وجود ندارد که بتوانیم آنچه که دولت می‌خواهد را پیدا کرده و ارائه کنیم.

رییس مرکز آمار ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که دولت مردان از مرکز آمار خواهان مشخص شدن مصادیق در هزینه درآمد خانوارها هستند ما نیز خواستار فراهم شدن امکاناتی نظیر بودجه و سخت افزار، همچنین اتصال بانک اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها به مرکز آمار هستیم تا بتوانیم انتظارات را برآورده کنیم.

کد خبر 240537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز