همشهری آنلاین: دانیل اورتگا رییس‌جمهور نیکاراگوئه، رهبر جبهه ملی آزادیبخش ساندنیست‌ها و همسر ش روزریو ماریو در جمع دانشجویان ایران سخنرانی کردند

به گزارش ایسنا دانیل اورتگا گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 پیروز شد و انقلاب ساندیست‌ها نیز در همین سال. این دو انقلاب‌های دوقلو هستند که دارای اهداف یکسانی بودند. این دو انقلاب به دنبال عدالت، آزادی، حق حاکمیت و مبارزه با امپریالیسم بودند و هستند.

رییس‌جمهور نیکاراگوئه و رهبر جبهه ملی آزادیبخش ساندنیست‌ها در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از حضور در بین جوانان ایرانی به زبان فارسی گفت: سلام جوانان، (این سخنان با تشویق دانشجویان مواجه شد.)

اورتگا گفت: هر روز که می‌گذرد دنیا کوچک‌تر از قبل می‌شود و ما متقاعد می‌شویم که خداوند زمین را برای آسایش انسان‌ها آفریده است و عجیب نیست که مبارزان آمریکای لاتین مثل هوگو چاوز به دانشگاه می‌آیند و در سرزمین مبارزان حضور پیدا و برای جوانان سخنرانی می‌کنند.

وی با بیان این که معتقد است هر چه کشورهای مبارز با امپریالیسم متحدتر شوند پیروزی‌شان نزدیک‌تر خواهد شد گفت: مبارزه ملت نیکاراگوئه و ملت آمریکای جنوبی و دریای کارائیپ همان مبارزه‌ای است که شما در این منطقه انجام می‌دهید و همان مبارزه‌ایست که ملتهای آفریقا و آسیا انجام می‌دهند؛ یعنی از حق مقدس و قانونی خود در برابر زورگویان و پرخاشگران استعمارگر دفاع می‌کنند.

اورتگا گفت: ما امروز شاهد عصر جدیدی از مبارزه ملت‌ها هستیم. امروز یک وجدان بیدار و هوشیار به وجود آمده است. امروز آمریکای لاتین و دریای کارائیپ فصل جدیدی را در این منطقه آغاز کرده‌اند. ما مبارزه‌ای را برای استقلال خودمان آغاز کرده‌ایم و در واقع همان مبارزه‌ایست که شما در ایران آغاز کرده‌اید و همان مبارزه‌ایست که ملت فلسطین و ملت آفریقا آغاز کرده‌اند.

اورتگا ادامه داد: هنگامی که سیاست‌های تجاوزگرانه امپریالیسم در عرصه جهانی حکم‌فرما بود و هنگامی که تئوریسین‌های امپریالیسم تاکید می‌کردند دنیا دیگر تغییر نمی‌کند ملتهای ما خلاف آن را ثابت کردند و این بدین معناست که زمان و عصر جدیدی آغاز و دنیا در برابر امپریالیسم بیدار شده است.

رییس‌جمهور نیکاراگوئه گفت: در طول تاریخ هرگز مثل امروز جوانان و ملتها نسبت به امپریالیسم آگاهی پیدا نکرده بودند و هرگز مثل امروز شاهد شکست سیاست‌های اقتصادی تحمیلی امپریالیسم و مثل امروز شاهد شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی، جوانان و مبارزان با این سطح سواد و همت نبودیم.

وی گفت: وقتی شوروی و اروپای شرقی از هم پاشید برخی تصور می‌کردند جنبش‌های مبارز به آخر خط رسیده‌اند و برخی نیز تصور می کردند گرفتارشدن در چنگال امپریالیسم یک امر اجتناب‌ناپذیر است؛ اما ملتها در اشکال مختلف به مبارزات خود ادامه دادند و هرگز چنین تجزیه و تحلیلی را نداشتند که مبارزه به پایان رسیده است.

وی گفت: ملتها می‌دانند که امپریالیسم سعی دارد با حفظ و ارتقای توان خود آن‌ها را در حاشیه نگه دارد و ملتهای آزادیخواه را استعمار کند و آنها را مستضعف نگه دارد. ملتها به این تفکر رسیده‌اند که باید این شرایط را پشت سر بگذارند و ما به خاطر این دیدیم که پس از سقوط شوروی همانطور که ساندینیو گفته ملتها هرگز تسلیم نشدند و نخواهند شد (تشویق دانشجویان). ما امروز شاهد مبارزات قهرمانان هستیم (تشویق دانشجویان).

اورتگا تصریح کرد: مبارزات ملت ایران همواره تحت رهبری معنوی و سیاسی حضرت امام خمینی بوده است.

وی با بیان این که غنای معنوی و روحانی ملتهای مبارز را خداوند به آنها داده است گفت: این همان چیزی است که باعث شده روحیه مبارزه‌طلبی در آمریکای لاتین و دریای کارائیپ وجود داشته باشد و این به همان دلیل است که ما به کشور شما می‌آییم و احمدی‌نژاد نیز به کشورهای مبارز آمریکای لاتین سفر می‌کند. کشورهای آزادیخواه می‌خواهند ملت‌هاشان با هم پیوند بخورند و روحیه مبارزه‌طلبی به هم پیوند داده شود و این امر باعث می‌شود ملتها بزرگتر و شکست‌ناپذیرتر شوند.

رییس‌جمهور نیکاراگوئه ادامه داد: دوست داشتم ساعتها بنشینم و با شما دانشجویان در ارتباط با مبارزاتی که در کشورمان صورت می‌گیرد صحبت کنم؛ ولی می‌دانم که باید کلام را کوتاه کنم؛ چرا که برنامه دیگری داریم و این افتخار و شرافت نصیب ما شده که ظرف مدت کوتاهی در خدمت آیت‌الله خامنه‌ای باشیم.

من به شما اطمینان می‌دهم که در اینجا روح نیروی انقلابی مانند فیدل کاسترو، سالوادور آلنده، زاپاتا، ساندینیو، و تمام مبارزانی که در راه آزادی و مبارزه با امپریالیسم کشته شدند حضور دارند؛ مبارزانی که به ساندینیو گفتند ما برای رسیدن به آزادی مبارزه می‌کنیم و اگر کشته شویم نیز مهم نیست چرا که هدف ما زنده خواهد ماند و جوانان راه ما را ادامه خواهند داد.

اورتگا در پایان گفت: زنده باد ملت ایران! زنده باد مبارزان اسلامی! زنده باد وحدت کشورهای مبارز آمریکای لاتین، آسیا، ایران و آفریقا! زنده باد وحدت ملتها که در جهت استقلال و آزادی قدم برمی‌دارند! زنده باد پیروزی همیشگی!.

در پایان سخنان اورتگا دانشجویان شعار دادند «ویوا اورتگا، ویوا اورتگا».

استقلال ما حق ماست

در مراسم تجلیل از دانیل اورتگا در دانشگاه تهران «روزریو ماریو» همسر اورتگا نیز به خواست دانشجویان سخنرانی کرد.

 همسر رییس‌جمهور نیکاراگوئه در ابتدای سخنانش اظهار داشت: زنده باد ملت‌های جهان! زنده باد انقلاب اسلامی ایران! (تشویق دانشجویان).

وی گفت: ملتهای متحد هرگز شکست نخواهند خورد؛ چرا که خداوند ملتهای مبارز را تحت حمایت خود قرار داده، خداوند آیت‌الله خمینی را در رحمت خود قرار داده (صلوات دانشجویان) . خداوند متعال احمدی‌نژاد رییس‌جمهور را در پناه و حمایت خود قرار داده است. (تشویق دانشجویان) خداوند نیکاراگوئه و رهبرانش را نیز حفظ کند! (تشویق دانشجویان)

ماریو افزود: خوشحالم که توانستم در بین شما دانشجویان و در تهران حضور داشته باشم. خوشحال هستم که در بین شما دانشجویان پسر و دختر هستم. من حامل پیام و سلام زنان، جوانان،‌کشاورزان،‌فقیران، کارگران، تولیدکنندگان و ملت ساندینیو برای تمام شما هستم.

وی گفت: ما فصل جدیدی از انقلاب را در کشورمان آغاز کرده‌ایم و در حال تحکیم تمامی تشکل‌های اجتماعی هستیم، برای این که بتوانیم حق خود را در جهت بهره‌گیری از تمام سیاست‌ها اعمال کنیم، تا بتوانیم از انقلاب و شرافتمان دفاع کنیم و آن را به ملتمان بازگردانیم.

همسر اورتگا با بیان این که ما به دنبال تحکیم انقلاب و شرافتمان هستیم و به همین خاطر به تهران سفر کرده‌ایم گفت: ما معتقدیم این سفرها باعث پیوند دو ملت مبارز و آزادیخواه خواهد شد. ما حق داریم با یکدیگر دوستی و برادری داشته باشیم، همانطور که حق داریم تنوع فرهنگی داشته باشیم. در حال حاضر دنیا در برابر سیاستهای نئولیبرال مقاومت می‌کند؛ سیاستهایی که تلاش می‌کند دنیا را به خفقان بکشد و بر آن حاکم شود و این وجدان انسانی است که ما را بر آن می‌دارد احساس عدالت‌خواهی‌ و میل به استقلال اقتصادی – سیاسی بر کشورمان داشته باشیم و در این راه قدم برداریم. ما اینجا آمده‌ایم تا پیام انقلابمان و پیام امید جوانان و کشاورزان ملت خودمان و آمریکای لاتین را به گوش شما برسانیم و بگوییم در حال حاضر شاهد شکل‌گیری یک اتحاد و عصر جدید هستیم. ما به یک عصر با شرافت و امیدوارکننده جدید امید داریم که سرشار از روحیه و ایمان است. در حال حاضر فصل‌ها و صفحات جدیدی در تاریخمان در حال نوشتن است و این امر بیانگر آنست که دیگر ملتها تنها نیستند.

ماریو افزود: در حال حاضر بشریت به پا خاسته و با استفاده از انقلاب و روحیه انقلابی به پیش می‌رود. امروز می‌بینیم که در آمریکای لاتین کشورهای مبارز با یکدیگر وحدت می‌کنند و ما به دفعات گفته‌ایم که زنده‌ باد مبارزان، زنده باد بشریت آزاد و انقلابی. ما امیدواریم آزادی واقعی در جهان حاکم شود و فقر و گرسنگی پایان پذیرد. زنده باد انقلاب ایران.

کد خبر 24032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز