گروه ادب و هنر- احمد افشار: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد صبح دیروز در تالار وحدت در جمع خبرنگاران حضور یافت.

علی مرادخانی

 علی مرادخانی که در این جلسه فعالیت‌های 3‌ماه گذشته را مرور می‌کرد، بارها از مشکلات مالی و مدیریتی به ارث‌مانده از مدیران گذشته سخن گفت و در واقع مسائل مالی را مهم‌ترین مشکل پیش روی فعالیت‌های زیر مجموعه‌اش معرفی کرد. معاون هنری ارشاد درباره موضوع جشنواره‌ زدگی که یکی دیگر از آفت‌های فرهنگ و هنر در چند سال اخیر بوده است‌، توضیح داد: می‌توان انواع جشنواره‌ها را برگزار کرد اما باید کیفیت لازم را داشته باشد. خود من نسبت به بعضی از جشنواره‌ها توجیه نیستم و نمی‌دانم چرا باید این جشنواره‌ها برگزار شود، تنها چیزی که از این جشنواره‌ها باقی می‌ماند بروشورهایی با پیام‌های مدیران است یعنی بیشتر تبلیغات غیرضروری است اما امیدوارم از این به بعد جشنواره‌های ما بیشتر به محتوا بپردازند.

معاون هنری همچنین گفت: همه تلاش ما این است که به جز موارد خاص دیگر جشنواره دولتی برگزار نکنیم. وی درباره مشکلات مالی معاونت نیز اظهار داشت: از روز 11شهریور که رسما وارد معاونت هنری شدم، مطالعه درباره امکانات، بودجه، وضعیت کیفی فعالیت‌ها و... را در دستور کار خود قرار دادم و در این راه از همه مدیرانی که در این مجموعه حضور دارند، کمک گرفتم.

وی با اشاره به حجم تعهدات گسترده‌ای که از دوره پیشین برجای مانده، افزود: ظاهرا بیشترین تعهدات در سال 90انجام شده اما تعهداتی هم از سال 84باقی مانده است بنابراین مهم‌ترین کار ما شناسایی این تعهدات و تدوین برنامه براساس واقعیت‌های موجود است.

مرادخانی افزود: از همان ابتدا با عدم‌اعتبارات روبه‌رو شدیم که تا به امروز هم این وضعیت ادامه دارد. تا‌کنون توانسته‌ایم حدود 2میلیارد تومان دریافت کنیم که بیشتر صرف برگزاری جشنواره‌های تئاتر آیینی - سنتی و منطقه‌ای شده است. بخشی هم به‌عنوان حقوق سنواتی کارمندان پرداخت کرده‌ایم که باقی‌اش را قسط بندی کرده‌ایم.

به گفته وی این بدهکاری‌ها بر برنامه‌های ما تأثیر گذاشته و البته موظف هستیم بنا به دستور دولت محترم تعهد جدید ایجاد نکرده و از منابع موجود استفاده کنیم. با این حال برنامه‌هایی چون جشنواره‌های فجر را پیش رو داریم که باید به بهترین نحو آنها را برگزار کنیم.

مرادخانی با اشاره به اینکه بودجه ما بسیار ضعیف و نحیف است خاطرنشان کرد: اگر امسال 100درصد تخصیص بودجه داشته باشیم، 12میلیارد تومان خواهیم داشت که حتی پاسخگوی تئاتر هم نیست بنابراین باید از منابع دیگر اعتبار تأمین کنیم و حتی مشارکتی کار کنیم پس اگر امکاناتی باشد که قابل برگشت باشد حتما آنها را بر می‌گردانند تا بودجه‌اش بازپس داده شود.

وی یکی از راهکارهای پیش رو برای رهایی از این مشکلات را کاهش تصدیگری معاونت هنری برشمرد و توضیح داد: انتظارات متفاوتی از ما وجود دارد، اما مهم‌ترین کار ما این است که از تصدیگری دولت بکاهیم و تا جایی که امکان دارد برخی از بخش‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد که هنوز هیچ مدیری را در حوزه‌های تجسمی، موسیقی و تئاتر تغییر نداده درباره انتصاب مدیران زیرمجموعه‌اش هم گفت: تقریباً مدیران را در حوزه‌های مربوط مشخص کرده‌ایم؛ امیدوارم پاسخ‌های لازم را از نهادهای مربوط بگیریم و به‌زودی بتوانیم آنها را معرفی کنیم. مرادخانی درباره برنامه کاربردی‌اش برای گسترش سالن‌های تئاتر نیز گفت: این مسئله در استان‌ها هم همچون تهران وجود دارد چرا که سالانه 1400نیرو وارد حوزه فرهنگ و هنر می‌شود، در شرایطی که بودجه دولت هر روز در این حوزه کمتر می‌شود. وی افزود: از آنجا که در هنری مانند تئاتر فعالیت‌ها به شکلی جمعی انجام می‌گیرد یکی از نکات مهم ایجاد محل تمرین است و در همین راستا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری مذاکره کرده‌ایم تا از سالن‌های در اختیار آنها تعدادی را در اختیار بگیریم و در این زمینه به‌زودی به تفاهم می‌رسیم، از سوی دیگر ممکن است برخی از سالن‌ها را به برخی گروه‌ها یا بعضی از جریان‌ها مانند جریان تئاتر دانشگاهی یا تئاتر کودک و نوجوان تخصیص بدهیم.

معاون هنری درباره ایجاد شوراهای متعدد تصمیم‌گیری در تئاتر که اجرای نمایش را برای هنرمندان دشوار کرده است، گفت: در حوزه نظارت نگاه من با نگاهی که الان وجود دارد‌، متفاوت است. پیشنهادی که بنده به دوستان دادم این است که مثلا در مجموعه‌هایی مانند تئاتر شهر در کنار رئیس مجموعه، یک نفر را به‌عنوان مدیر هنری یا عالی تعریف کنیم و خود مجموعه برنامه‌ریزی سالانه داشته باشد. مرادخانی تأکید کرد: این پیشنهاد تا به امروز با استقبال روبه‌رو شده است اما باید محدودیت‌ها و مشکلاتش را بررسی کنیم و نگاهی همه‌جانبه داشته باشیم من معتقدم با این روند نگاه نظارتی دولت کم خواهد شد.

کد خبر 239906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز