همشهری آنلاین: بقای هالیوود به عنوان غول تجاری سینمای جهان هر ساله به ساخت فیلم‌های پرفروشی وابسته است که با جذب مخاطب جهانی، درآمد هنگفتی را به جیب کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی سرازیر می‌کند و در این میان فیلم‌هایی تحت عنوان ابرقهرمانی با محوریت شخصیت‌هایی ماوراءالطبیعی، همواره نقشی‌ اساسی ایفا کرده‌اند.

فیلم خارجی

به گزارش ایسنا، منتقدین سینمایی نشریه گاردین و آبزرور در گزارشی به بررسی 10 فیلم برتر ابرقهرمانی سینمای جهان پرداخته‌اند که اکثر آنها در زمره پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و هالیوود قرار گرفته اند.

فیلم «مردآهنی 3» در فهرست دهگانه‌ای که این منتقدین ارائه کرده‌اند، در مکان دهم قرار گرفته است.

این فیلم محصول سال 2013 آمریکا به کارگردانی «شین بلک» و با فیلمنامه‌ای از «درو پیرس» در جدول پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما با فروش یک میلیارد و 214 میلیون دلار به خوبی بودجه 200 میلیون دلاری خود را به استودیو مارول بازگرداند و پس از فیلم‌های «آواتار»،‌ «تایتانیک»، «انتقام‌جویان» و «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» مکان پنجم پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینمای جهان را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که این فیلم تاکنون پرفروشترین فیلم سال 2013 میلادی است.

«مرد آهنی» عنوان یکی از شخصیت‌های کتاب‌های مصور کمپانی‌ «مارول» است که از سال 1990 کمپانی‌های متعددی در پی ساخت فیلم از روی این داستان بودند که سرانجام «مارول استودیو» در سال 2006 حق ساخت این فیلم را به دست آورد و در سال 2008 فیلمی با همین عنوان را روانه سینماهای جهان کرد.

مرد آهنی داستان یک نابغه‌ اسلحه‌سازی به نام «تونی استارک» است که زرهی آهنی برای خود ساخته و با آن تبدیل به یک قهرمان می‌شود.

اولین فیلم «مرد آهنی» را «جان فارو» در سال 2008 کارگردانی کرد. این فیلم توانست در دو بخش مختلف نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

قسمت دوم این فیلم نیز در سال 2010 اکران شد و کارگردانی آن را نیز «جان فارو» برعهده داشت.

شخصیت موفق دیگری که از کمیک بوک‌های کمپانی مارول پا به عرصه سینما گذاشت، «مرد عنکبوتی» بود.

اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های «مرد عنکبوتی» که در فهرست برترین فیلم‌های ابرقهرمانی جهان جایگاه نهم را به خود اختصاص داده، در سال 2002 به کارگردانی «سام رایمی» و با بازی «توبی مگوایر» ساخته شد.

در این فیلم «مگوایر» در نقش «پیتر پارکر»، یک دانش‌آموز دبیرستانی بازی می‌کند که پس از گزیده شدن توسط یک عنکبوت رادیواکتیو شده، بدنش دچار جهش ژنتیکی می‌شود و بنابراین توانایی پیمودن دیوارها و سقف‌ها را پیدا می‌کند و در او یک حس عنکبوتی بوجود می‌آید که او را از نزدیک شدن خطر آگاه می‌کند.

این فیلم موفقیت چشمگیری در گیشه داشت و مجموعا بیش از 821 میلیون دلار فروخت و سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۲ نام گرفت و همچنین نامزد دریافت دو جایزه بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین تدوین صدا از هفتادوپنجمین دوره جوایز اسکار شد.

«مرد عنکبوتی 2»، «مرد عنکبوتی 3» و «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» دیگر فیلم‌هایی بودند که در ادامه این فیلم ساخته شدند.

«تیغه» نام فیلم ابرقهرمان دیگری است که در غالب شخصیت ابرقهرمان یک فیلم هیجانی از دل کامیک بوک‌های مارول بر پرده سینما جان گرفت.

فیلمی که آمیزه‌ای از فیلم‌های خون آشامی و ابرقهرمانی محصول 1998 هالیوود است.

در این فیلم «وسلی اسنایپس» در نقش ابرقهرمانی در شمایل یک انسان - خون‌آشام ایفای نقش می‌کند که از انسانها در مقابل خون‌آشام‌ها محافظت می‌کند.

این فیلم به کارگردانی «استفن وربنگتون» که به عقیده منتقدین گاردین در مکان هشتم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما قرار دارد، با بودجه‌ای 45 میلیون دلاری در نهایت موفق به ثبت فروش جهانی 131 میلیون دلار شد.

فیلم‌های «تیغه 2» و «تیغه: سه گانگی» دو فیلم دیگری بودند که به ترتیب در سال‌های 2002 و 2004 در ادامه قسمت اول ساخته شدند.

رتبه هفتم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما از نگاه گاردین متعلق به فیلم «Kick-Ass‏» است.

این فیلم به کارگردانی «متیو وان» و تهیه‌کنندگی برد پیت محصول سال ۲۰۱۰ آمریکا است که اقتباسی از کامیک بوک منتشر شده در سال ۱۹۹۹ توسط «مارک میلار» و «جان رومیتا» است.

داستان فیلم درباره «دیو لیزسکی»، نوجوان دبیرستانی است که هیچ قدرتی ندارد، اما می‌خواهد تبدیل به یک ابرقهرمان شود.

این فیلم به صورت رسمی در ۲۶ مارس ۲۰۱۰ در بریتانیا و ۱۶ آوریل ۲۰۱۰ در آمریکا اکران شد.

این فیلم در نهایت به فروشی بالغ بر 96 میلیون دلار در سینماهای آمریکا و جهان دست یافت و در سال 2010 پس از فیلم «آواتار» بیشترین مورد دانلود غیرقانونی را به خود اختصاص داد؛ به صورتی که بر اساس آمار ارائه‌ شده این فیلم ابرقهرمانی 11.4 میلیون‌بار بصورت غیرقانونی از اینترنت دانلود شده بود.

قسمت دوم این فیلم در 16 اوت 2013 به کارگردانی «چف وادلو» و با فیلمنامه‌ای از «متئو وان» - کارگردان قسمت اول - به سینماهای جهان آمد، اما نتوانست موفقیتی چون قسمت اول کسب کند.

فیلم «انتقام‌جویان» محصول استودیو مارول (کمپانی دیسنی) که پس از «آواتار» و «تایتانیک» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، ششمین فیلم در میان برترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما به انتخاب گاردین است.

این فیلم محصول سال 2012 به کارگردانی «جاس ودن» و با نقش‌آفرینی «رابرت داونی جونیور»، «مارک رافالو»، «کریس همسورث»، «اسکارلت یوهانسون»، و «ساموئل ال. جکسون» در مجموع به فروشی بالغ بر یک میلیارد و 51 میلیون دلار در سینماهای جهان دست یافت.

قسمت دوم این فیلم تخیلی و ابرقهرمانانه بر اساس سری کتاب‌های کامیک انتقام‌جویان قرار است به کارگردانی «جاش ودن» از اول می ۲۰۱۵ در سینماهای جهان اکران شود.

جایگاه پنجم در اختیار «سوپرمن» فیلمی ابرقهرمانانه به کارگردانی ریچارد دانر در سال ۱۹۷۸ بر اساس داستان‌های مصور سوپرمن ساخته است که در آن «کریستوفر ریو» در نقش سوپرمن و همچنین «مارلون براندو» در نقش پدر سوپرمن ایفای نقش می‌کند.

«جین هکمن» دیگر بازیگر سرشناسی است که در این فیلم ایفای نقش می‌کند.

ساخت فیلم سوپرمن ۵۵ میلیون دلار هزینه در برداشت که در زمان سال ساخت فیلم، بودجه هنگفتی برای یک فیلم به حساب می‌آمد؛ اما فروش فوق‌العاده «سوپرمن» که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بود راه را برای ساخت دنباله‌های این فیلم ابرقهرمانی هموار کرد.

قسمت دوم این فیلم در سال ۱۹۸۰، «سوپرمن ۳» در سال ۱۹۸۳، «سوپرمن ۴؛ در جستجوی صلح» در سال ۱۹۸۷ و «بازگشت سوپرمن» در سال ۲۰۰۶ دنباله‌های این فیلم به حساب می‌آیند.

اولین فیلم از مجموعه «مردان ایکس» چهارمین فیلم برتر ابرقهرمانی سینما در این فهرست عنوان شده که فیلمی اکشن و خیال‌پردازانه به کارگردانی «برایان سینگر» و محصول سال ۲۰۰۰ است.

این فیلم بر اساس کمیک‌هایی از مارول با همین نام ساخته شد که در آن یک باند منحصربه ‌فرد از موجودات قدرتمند و جهش یافته ژنتیکی در دنیایی زندگی می‌کنند که توسط انسان‌ها مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند دنیایی را برای زندگی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها و میوتنت‌ها (موجودات جهش یافته) ایجاد کنند.

«پاتریک استوارت»، «هیو جکمن» و «هیل بری» بازیگران اصلی این فیلم ابرقهرمانی محسوب می‌شوند که با بودجه 75 میلیون دلاری توانست نزدیک به 300 میلیون دلار در سینماهای جهان بفروشد. موفقیت این فیلم در سال 2000 استودیو مارول را بر آن داشت تا فیلم‌های ابرقهرمانی دیگری چون «مرد عنکبوتی»، «چهار شگفت‌انگیز» و «هالک» را نیز تولید کند.

آنچه امروز به عنوان فیلم ابرقهرمانی مدرن می‌شناسیم در واقع در سال 1989 با فیلم «بتمن»، ساخته کارگردان معروف «تیم برتون» آغاز شد و نفطه شروعی برای ساخت فیلم‌های بتمن دیگر در آینده شد.

در این فیلم «مایکل کیتون» در نقش بروس وین (بتمن) و «جک نیکلسون» نیز در نقش ژوکر بازی کردند.

این فیلم از 23 ژوئن 1989 اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرد و در نهایت به فروش جهانی بالغ بر 411 میلیون دلار دست یافت.

می‌توان گفت مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی که بر اساس شخصییت تخیلی بتمن ساخته شده‌اند تاکنون برترین فیلم‌های ابرقهرمانی جهان بوده‌اند؛ فیلم‌هایی که تاکنون چندین میلیارد دلار را برای کمپانی‌های سازنده به ارمغان آورده‌اند.

«بازگشت بتمن»، «بتمن برای همیشه»، «بتمن و رابین»، « بتمن آغاز می‌کند»، «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» فیلم‌هایی هستند که در ادامه مجموعه فیلم‌های بتمن ساخته شده‌اند، گرچه برخی از آنها از لحاظ داستانی با فیلم اصلی 1989 مرتبط نیست.

رتبه دوم برترین فیلم‌های ابرقهرمانی از دیگاه گاردین در اختیار انیمیشن کامپیوتری «شگفت‌انگیزان» به کارگردانی «برد برد» محصول کمپانی دیسنی است که موفق شد در سال 2004 و در هفتادوهفتمین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین انیمیشن و بهترین تدوین صدا را کسب کند.

این فیلم با هزینه ساخت 92 میلیون دلار در گیشه 631 میلیون دلار فروخت.

داستان این فیلم که بر خلاف سایر فیلم‌های ابرقهرمانی از عنصر انیمیشن استفاده می‌کند، درباره یک خانواده ابرقهرمان است که در یک منطقه روستایی زندگی می‌کنند اما مجبورند قدرت‌های خود را پنهان کنند؛ اما پدر خانواده که در آرزوی سال‌های شکوهمند گذشته و کمک به مردم است درگیر مبارزه با یک شخصیت شرور و روبات قاتل او می‌شود و بدین ترتیب کل خانواده برای نجات جهان وارد داستان می‌شوند.

این فیلم با تحسین گسترده منتقدین سینمایی همراه شد و «راجر ایبرت»، منتقد سرشناس و فقید سینما امتیاز سه و نیم از چهار را به این فیلم ابرقهرمانی داد.

از جوایز دریافتی این فیلم می‌توان به نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلمنامه و بهترین میکس صدا، جایزه Annie بهترین انیمیشن سال و نامزدی جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب اشاره کرد.

«شوالیه تاریکی» به کارگردانی و نویسندگی «کریستوفر نولان» در سال 2008 فیلمی است ابرقهرمانی که شاید کمتر کسی شکی در نسبت دادن عنوان برترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما به آن داشته باشد.

این فیلم با بازی درخشان «هیث لجر» فقید در نقش ژوکر و «کریستین بیل» در نقش بتمن در واقع دنباله فیلم قبلی بتمن به نام «بتمن آغاز می‌کند» در سال 2005 بود.

«مورگان فریمن»، «گری اولدمن»، «مایکل کین»، «گری جیلنهال» و «آرون ایکهارت» از جمله دیگر بازیگران این فیلم ابرقهرمانی هستند.

این فیلم موفق شد چندین رکورد گیشه‌ای را جابه‌جا نماید و با فروش کلی بیش از ۱ میلیارد دلار، شانزدهمین فیلم پرفروش تاریخ شد.

همچنین این فیلم نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که در این میان، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای «هیث لجر» به همراه آورد.

«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» آخرین قسمت از سه‌گانه کریستوفر نولان در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ به روی پرده سینماها رفت.

کد خبر 239902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز