گروه اقتصادی: تورم سال آینده به زیر ۳۰درصد می‌رسد؛ این تازه‌ترین پیش‌بینی دولت است، به‌روایت سخنگوی دولت

محمد‌باقر نوبخت می‌گوید: تورم نقطه به نقطه از 41 به 37درصد در مناطق شهری ایران رسیده، هرچند ممکن است نرخ تورم 12‌ماهه در ماه‌های بعد بازهم افزایش یابد، اما روند تورم کاهشی خواهد بود.

بانک مرکزی نرخ رسمی تورم در پایان مهرماه را 40.4درصد برآورد کرده است اما معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: نرم تورم باید یک رقمی شود، که با توجه به شرایط موجود نمی‌خواهیم رؤیایی صحبت کنیم اما تمام همت دولت این است که نرخ تورم را کاهش دهد و ان‌شاءالله در آینده شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود. او البته این را هم گفت که دولت با هرگونه افزایش قیمت‌ غیرمنطقی که وجه گرانی دارد مخالف است و برای تفکیک قیمت‌ها اقدام خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین شایعه جایگزینی یارانه کالایی به جای یارانه نقدی را تأیید نکرد، اما با اشاره به حساسیت تغییر در روش پرداخت یارانه‌ها گفت: کارگروه‌هایی در حال بررسی موضوع هستند، البته یکی از روش‌های غیرنقدی پرداخت بن کالاست و من تأکید می‌کنم هیچ‌کدام از این موارد در حال حاضر قطعی نیست و شاید اطلاع‌رسانی آن باعث تشویش اذهان عمومی شود. وی افزود: قبل از اجرای هر موضوعی افکار عمومی آماده خواهد شد و کار سنجیده انجام می‌دهیم تا بعد از شروع کار مجبور به تصحیح کار نشویم.

به گزارش همشهری، در هفته اخیر یکی از نمایندگان مجلس از توافق دولت و مجلس برای جایگزینی بن‌‌کالا به جای یارانه نقدی خبر داده بود، اما سخنگوی دولت توضیح داد: تلاش ما این است که کاری که انجام می‌دهیم بهتر از روش‌های قبلی باشد و رضایت عمومی مردم را به همراه داشته باشد و از هرگونه اقدام شتابزده که حقوق جمعی از مردم را تضییع کند، اجتناب می‌کنیم. او تغییرات احتمالی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به رونمایی از بودجه سال آینده موکول کرد و گفت: آخرین کاری که قرار است صورت بگیرد به مصوبه آتی هیأت وزیران واگذار می‌شود که در لایحه بودجه 93بخشی از آن منعکس خواهد شد.

لایحه بودجه‌ای که هنوز کم و کیف آن مشخص نیست، جز اینکه دولت می‌خواهد کمربندها سفت‌تر بسته شود چرا که پولی برای هزینه‌کردن مثل 8سال گذشته در خزانه نیست و دولت هم مجبور است از هزینه‌های خود بزند. به گفته سخنگوی دولت، پیش‌نویس لایحه بودجه تا آخر همین هفته به دولت می‌رود و از هفته آینده در دستور کار هیأت وزیران قرار می‌گیرد. نوبخت تأکید کرد: بودجه 93تا 15آذرماه به‌دست هیأت رئیسه مجلس خواهد رسید.

این مقام دولتی در برابر سؤالی مبنی بر قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال‌ آینده از پاسخ شفاف خودداری کرد و گفت: قطعاً لایحه بودجه باید منعکس‌کننده همه این اعداد و ارقام باشد و حتی در گامی جلوتر باید آثار تصمیمات روی اقتصاد کلان رشد اقتصادی، نرخ تورم و بیکاری بررسی شود. او قول داده در آینده نزدیک جزئیات دقیقی از بودجه سال آینده را با خبرنگاران در میان بگذارد.

کد خبر 239544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز