همشهری آنلاین: مقامات آمریکایی و عراقی اعلام کردند: پنج ایرانی که از ماه ژانویه (دی ماه) توسط نیروهای آمریکایی درعراق بازداشت شدند، احتمالا ظرف چندهفته آینده آزاد می‌شوند.

به گزارش ایرنا پایگاه اینترنتی روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز شنبه (19 خرداد) ضمن اعلام این خبر، آزادی دیپلماتهای ایرانی را در راستای کمک به آرام کردن تنش‌های چند ماه گذشته بین تهران و واشنگتن توصیف و به نقل از مقامات مزبور افزود: بررسی و تجدید نظر در پرونده اتباع ایرانی که در یورش نیروهای آمریکایی در اربیل شمال عراق دستگیر شدند، شش ماه طول کشیده است و در پایان ماه جاری ژوئن (اوایل تیر) خاتمه می‌یابد.

این مقامات تاکید کردند: تاکنون هیچ تصمیمی برای آزادی آنها اتخاذ نشده، اما در عین حال اعلام کردند که این تجدیدنظر فرصتی است که می‌تواند به حل و فصل ستیزه‌جویی دولت جرج بوش  با ایران بیانجامد و تنشی که بر سر این مساله در دولت عراق بوجود آمده، را از بین ببرد.

کارشناسان مسایل خاورمیانه اعلام کردند: آزادی پنج ایرانی به احتمال زیاد موجب خواهد شد تا مذاکرات اخیر آمریکا با ایران در مورد مساله عراق ادامه پیدا کند.

به نوشته لس آنجلس تایمز، یک مقام ارشد عراقی که به خاطر حساسیت مساله خواست نامش فاش نشود، پیش بینی کرد: تجدیدنظر و بررسی پرونده این افراد تا پایان ماه جاری میلادی تکمیل خواهد شد و امیدوار است که آنها در این مدت آزاد شوند.

یک مقام ارشد دولت بوش نیز ضمن اشاره به آزادی احتمالی دیپلماتهای ایرانی، در خصوص اینکه که آیا این اقدام موجب بهبود روابط آمریکا با ایران خواهد شد، جانب احتیاط را رعایت کرد و گفت: سخت است که بتوان واکنش تهران را پیش بینی کرد.

گری سیک کارشناس دانشگاه کلمبیا که برای مدت طولانی یکی از مقامات دولت آمریکا بوده است، گفت: اسارت این پنج ایرانی واقعا یک مساله تلخی در روابط دو کشور بوده و فکر می‌کنم که آزادی آنها، تاثیر مهمی در بهبود روابط داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، بازداشت دیپلمات‌ها موجب واکنش فوری تهران شد و اعلام کرد این افراد دیپلمات و دارای مصونیت هستند، اما مقامات آمریکا این امر را نپذیرفتند.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: بازداشت دیپلمات‌های ایرانی موجب ناخرسندی مقامات دولت عراق و دولت منطقه‌ای کردستان شد و یورش به کنسولگری ایران در عراق را نقض حاکمیت این کشور تلقی کردند.

جلال طالبانی رییس جمهوری عراق و هوشیار زیباری وزیر امور خارجه این کشور خواستار آزادی دیپلماتهای ایرانی هستند و می‌گویند آمریکا باید روابط خود را با تهران بهبود بخشد.

کد خبر 23910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز