یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

مهدیا گل محمدی : بازار‌های تاریخی ایران بدون داشتن عنوان‌های جهانی نیز دیدنی و شهره به زیبایی هستند.

در این میان بازار قدیمی تبریز عنوان نخستین بازار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد. بنابراین دیدن آن‌را می‌توان به هر گردشگر خوش‌ذوقی پیشنهاد کرد.در این دالان هزار متری اگر سر‌به‌زیر باشی با جای تیشه هنرمند‌هایی روبه‌رو می‌شوی که فرهادوار زمین، پله و دیوار‌ها را از هنر خود بی‌نصیب نگذاشته‌اند. اگر سربه هوا هم باشی طاق‌های تیزه‌دار آجری تا پایان مسیر بازار همراهی‌ات می‌کنند.

این بازار با مساحتی حدود یک کیلومترمربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است و از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای پرشماری تشکیل شده ‌است. پیش‌تر به‌دلیل قرارگرفتن شهر تبریز برسر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزار‌ها کاروان از کشورهای گوناگون آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

افزون بر اینها تاریخ نشان می‌دهد بسیاری از گردشگر‌ها و جهانگردها مانند مارکو‌پولو، ابن‌بطوطه، جاکسن، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند. این بازار با داشتن حدود 5هزار و 500باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰گونه شغل، ۳۵باب سرا، ۲۵باب تیمچه،۲۰باب مسجد، ۲۰باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱باب دالان و ۹باب مدرسه دینی، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز دادوستد مردم تبریز شناخته می‌شود.

کد خبر 239033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز