مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان آمریکایی موفق شدند از دو تلسکوپ در کنار هم برای تصویربرداری از لحظه تولد یک ستاره استفاده کنند

دو تلسکوپ در تصویربرداری لحظه تولد ستاره

به گزارش ایرنا، ستاره شناسان در آزمایشگاه سازمان فضایی آمریکا (ناسا) با استفاده از اشعه مادون قرمز در تلسکوپ فضایی اسپیتزر و طول موج‌های زیر میلیمتری نور، توانستند تصاویر جدیدی از تولد یک ستاره را در تصویربرداری‌های انجام شده از یک شی فضایی به نام HH 46/47 به دست آورند.

ستاره شناسان می‌گویند: HH 46/47 نمونه‌ای از یک جسم (Herbig-Haro) است که از اصابت یک ستاره تازه متولد شده با مواد اطراف تشکیل شده است که سبب به وجود آمدن مناطق کوچک، روشن و مبهم شده است.

به گفته محققان ستاره‌های جوان مانند خورشید برای ثبات بیشتر نیاز دارند برخی از گازهای ناپایدار را از بین ببرند و شی فضایی HH 46/47یک مکان بسیار عالی برای مطالعه این فرآیند است.

به گفته ستاره شناسان، مشاهدات بیشتر HH 46/47 توسط تلسکوپ ALMA نشان می‌دهد که گاز موجود در این شی فضایی، سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد در حال گسترش است.

ستاره‌های جوان اجرامی هستند که موادشان را با سرعت زیادی معادل یک میلیون کیلومتر در ساعت به اطراف پرتاب می‌کنند. هنگامی که این مواد با گازهای اطراف‌شان برخورد می‌کنند، می‌درخشند و اجرامی به نام Herbig-Haro ایجاد می‌کنند. نمونه منحصر به فرد از این نوع اجرام HH 46/47 است که در فاصله 1400 سال نوری از زمین و در صورت فلکی جنوبی بادبان قرار دارد. این جرم یکی از اجرام منتخب مطالعاتی تلسکوپ فضایی آلما است.

کد خبر 238840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز